کد خبر: ۸۱۴۷۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - 11 September 2016
اصلی ترین نتیجه مذاکرات دیروز افزون بر آتش بس فراگیر، متعهدشدن واشنگتن به جدا کردن گروههای موسوم به معارضان میانه رو تحت حمایت خود از مناطق زیرسلطه تروریست ها است، که آمریکا از زمان برقراری آتش بس در اسفند ماه گذشته از اجرای تعهد خود در این مورد سرباز زده بود.
روزنامه ابتکار در صفحه ایران و جهان به بررسی توافق روسیه و آمریکا درباره آتش بس در سوریه پرداخت و نوشت: اصلی ترین نتیجه مذاکرات دیروز افزون بر آتش بس فراگیر، متعهدشدن واشنگتن به جدا کردن گروههای موسوم به معارضان میانه رو تحت حمایت خود از مناطق زیرسلطه تروریست ها است، که آمریکا از زمان برقراری آتش بس در اسفند ماه گذشته از اجرای تعهد خود در این مورد سرباز زده بود.

در این گزارش که در شماره یکشنبه 21 شهریور 1395 خورشیدی انتشار یافته است، می خوانیم: آمریکا و روسیه روز گذشته بر سر طرحی برای برقراری آتش بس در جنگ داخلی سوریه و گذاشتن سنگ بنای یک فرآیند صلح به توافق رسیدند. 

دو کشور در پایان نشست ماراتنی بالاخره بر سر طرح برقراری آتش بس در سوریه که قرار است از صبح روز دوشنبه همزمان با عید قربان آغاز شود، توافق کردند. در پایان این نشست اعلام شد که دو کشور به توافق های مهمی دست یافته اند و هفته آینده یک نشست دیگر برگزار خواهند کرد. هم چنین دولت سوریه و مخالفان با این توافق موافقت کردند.

اصلی ترین نتیجه مذاکرات دیروز افزون بر آتش بس فراگیر، متعهدشدن واشنگتن به جدا کردن گروههای موسوم به معارضان میانه رو تحت حمایت خود از مناطق زیرسلطه تروریست ها است، که آمریکا از زمان برقراری آتش بس در اسفند ماه گذشته از اجرای تعهد خود در این مورد سرباز زده بود. 

هم چنین این درحالی است که شرایط کامل این توافق از سوی طرفین اعلام نشده است. خبرگزاری ایتارتاس به نقل از لاوروف نوشت: به دلیل وجود اطلاعات حساس در توافق های به دست آمده، موافقت نامه روسیه و آمریکا علنی نخواهد شد، زیرا نباید چنین اطلاعاتی در اختیار افرادی قرار گیرد که در اجرای تدابیر توافق شده کارشکنی می کنند. 

وی افزود: دو طرف در مورد طرح آتش بس 48 ساعته در سوریه به توافق رسیده اند و اکنون مسیر آماده پیمودن راه حل سیاسی شده است. لاوروف درباره ابعاد همکاری های نظامی واشنگتن و مسکو در سوریه که با موافقت دولت این کشور انجام گرفته است، گفت: توافق در مورد محدوده هایی که باید عملیات هوایی صورت گیرد، به دست آمده است و در این مناطق فقط هواپیماهای روسیه و آمریکا عملیات انجام می دهند و هواپیماهای سوری به پرواز بر فراز مناطق تحت کنترل معارضان میانه رو پایان می دهند.

**طرحی برای پایان جنگ
به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان کری وزیرخارجه آمریکا پس از توافق درباره سوریه گفت: به نظر می آید که این طرح منجر به مذاکرات برای متوقف ساختن جنگ شد. کری گفت : امروز، آمریکا و روسیه در حال اعلام طرحی هستند که ما امیدواریم موجب کاهش خشونت، کاهش درد و رنج و گذار سیاسی در سوریه شود. جان کری تاکید کرد: آمریکا و روسیه طرح را اعلام می کنند و امیدواریم به کاهش خشونت ها بینجامد و مسیر را به روی صلح از طریق مذاکره و گذار سیاسی در سوریه باز کند. 

وزیر خارجه آمریکا گفت: خارج از پیچیدگی های موجود در سوریه، یک گزینه ساده بین جنگ و صلح در حال نمود است. درصورتی که این طرح کارساز شده و مقصود را برآورده کند، آمریکا و روسیه بر یک گذار سیاسی بدون بشار اسد در سوریه نظارت خواهندکرد. این طرح اجازه دسترسی به تمام مناطق سوریه ازجمله شهر محاصره شده حلب را می دهد.

**آتش بس در سوریه همزمان با عید قربان
به گزارش اسکای نیوز عربی، جان کری وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با سرگئی لاوروف، همتای روسش در ژنو تاکید کرد که آتش بس همزمان با عید قربان یعنی از صبح روز دوشنبه (فردا) آغاز و اجرایی می شود. به گفته کری، این ترک مخاصمه از روز دوشنبه نخستین روزعید قربان به اجرا در خواهد آمد و اگر یک هفته طول بکشد، آمریکا همکاری خود را با نیروهای روس برای هدف قرار دادن جبهه النصره و داعش شروع خواهد کرد. 

این توافق یا سند که به «برنامه کاری» معروف است چند بند دارد که مهمترین آن آتش بس آزمایشی است که از صبح روز دوشنبه آغاز می شود و در پی آن تمامی طرف ها از جاده کاستیلو در شمال حلب عقب نشینی می کنند و توقف درگیری ها در جنوب و غرب حلب تضمین می شود. وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد، این توافق به منزله موفقیت نیست اما وضعی را ایجاد می کنیم که این بار با دفعات قبل فرق دارد. 

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا گفت: موفقیت آتش بس و کاهش خشونت منجر به امدادرسانی به مناطق محاصره شده خاصه حلب می شود و اگر حلب شاهد صلح شود امکان حل وجود دارد و عکس آن مصیبت خواهد بود.

**فشار دو طرف برای توقف درگیری ها
وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: این توافق شامل فشار روسیه بر نیروهای سوریه جهت توقف درگیری ها در مرزهایی است که آنها اکنون در آن قرار دارند و آمریکا و دیگر کشورها نیز بر مخالفان فشار خواهند آورد تا دست از پیشروی در میدان بردارند. کری فاش کرد: جاده کاستیلو 'منطقه امن' برای تضمین ارائه کمک های انسانی به غیرنظامیان در مناق مختلف حلب خواهد شد. 
وی تصریح کرد: مسکو و واشنگتن بر سر این مسئله توافق کردند که نظام سوریه به نقطه ای برسد که دیگر دست به حملات هوایی در مناطق مخالفان مورد توافق دو طرف روسیه و آمریکا نزند و زمانی که امور در این مسیر حرکت کند نظام دیگر نخواهد توانست به مخالفان حمله ای داشته باشد. 

**اجرای حملات هماهنگ دو کشور
براساس توافق دو طرف گروه های مخالف و نیروهای نظام نباید دست به هیچ اقدامی برای بازپس گرفتن مناطقی که از دست داده اند بزنند و به گفته کری در غیر این صورت با تحریم ها علیه ناقضان این توافق روبه رو خواهند شد.

لاوروف نیز در ادامه گفت: آمریکا و روسیه به اجرای حملات هماهنگ با یکدیگر در صورت تمدید و پایداری آتش بس پیشنهادی توافق کردند. لاوروف تصریح کرد: ما بر سر حملات به تروریست ها توسط نیروی هوایی روسیه و آمریکا توافق خواهیم کرد و بر سر مناطقی که این حملات انجام خواهد شد نیز هماهنگی خواهیم کرد. و این هماهنگی از سوی مرکز روسی – آمریکایی که در این زمینه تشکیل خواهد شد، صورت می گیرد.

لاوروف نیز گفت: وجود طرف های بسیار دخیل چه در سوریه و چه در خارج از آن و نیز بی اعتمادی روسیه و آمریکا در مسئله سوریه هیچ کمکی به ما نکرد و بی اعتمادی همچنان میان طرف های درگیری وجود دارد. وزیر خارجه روسیه گفت: گام اول تاکید بر آتش بس و اتخاذ گام هایی لازم برای اطمینان از توقف 48 ساعته درگیری ها سپس تدوام آن است.

**تهیه پنج سند برای صلح
لاوروف فاش کرد: پنج سند برای شناسایی گام های لازم برای شکست تندروها و ارسال کمک ها و آتش بس به منظور زمینه سازی برای آغاز مذاکرات صلح به دست آمده است. لاوروف گفت: هفت روز بعد از آتش بس ما مرکزی نظارتی برای اجرای توافق توقف درگیری ها و بازنگری در جدا کردن گروه های تندرو و میانه رو تشکیل خواهیم داد و حملات تنها علیه تروریست ها خواهد بود و آمریکا و روسیه این حملات را انجام خواهند داد. 

لاوروف گفت: واشنگتن و مسکو مناطقی را که شاهد حملات خواهد بود با هم هماهنگ خواهند کرد و این مناطق تنها شاهد حضور نیروهای روس و آمریکا بوده و نیروهای نظام خارج از آن خواهند بود. وی تاکید کرد: جدایی گروه های تروریستی از مخالفان میانه رو امری ضروری است. 

لاوروف تاکید کرد که اسنادی که به دست آورده ایم دربرگیرنده جزئیات ارائه کمک ها با هماهنگی سازمان ملل به شرق و غرب حلب است و تدابیر برای تعامل با نقض آتش بس را نیز تعیین کرده ایم. به رغم اینکه دو طرف از دو گروه مخالف در درگیری های سوریه حمایت می کنند اما مسکو مدت هاست خواهان این همکاری است.

**واکنش های جهانی
به گزارش روسیا الیوم، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفت که توقف درگیری در سوریه نقطه آغازی برای ازسرگیری مذاکرات است. در همین حال، وزارت خارجه ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد که این کشور برای ارائه کمک های انسانی به شهر حلب سوریه از طریق سازمان ملل آماده می شود. وزارت خارجه ترکیه از توافق آمریکا و روسیه پیرامون سوریه استقبال و بر حمایت خود از توقف درگیری در سوریه تاکید کرد.

هم چنین سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در تماس تلفنی بر اهمیت اجرای آتش بس در سوریه و از سرگیری مذاکرات تاکید کردند. در همین حال، یحیی عریضی، مشاور هیات عالی مذاکرات سوریه که گروه مخالفان مورد حمایت عربستان سعودی است، از توافق روسیه و آمریکا برای حل بحران از روز دوشنبه استقبال کرد اما اعلام کرد که مسئله مهم تر از توافق مکانیزم های اجرای آن در عالم واقع است. 

همزمان، فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر خارجه آلمان از تمامی طرف های درگیر در سوریه خواست تا به توافق ها که میان وزرای خارجه روسیه و آمریکا حاصل شده است، پایبند باشند. اشتاین مایر گفت: برای من بسیار جای خرسندی دارد که جان کری و سرگئی لاوروف از طریق مذاکرات طولانی و پیچیده به تفاهمی پیرامون آتش بس و همکاری نظامی در سوریه دست یافتند. این وزیر گفت که به دلیل پیچیدگی اوضاع در سوریه و تفاوت ها در منافع روسیه و آمریکا روند مذاکرات بسیار دشوار بود. 
وی بر لزوم اجرای این توافق ها در سریع ترین زمان ممکن تاکید کرد و گفت که توقف درگیری ها در تمام سوریه فرصت واقعی را برای رساندن کمک به صدها هزار غیرنظامی فراهم می کند که در حال حاضر از شرایط فاجعه باری رنج می برند تا در نتیجه آن افق جدیدی برای ازسرگیری مذاکرات ژنو ایجاد شود.

هم چنین استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه نیز گفت: سازمان ملل از توافق دو طرف روس و آمریکا استقبال می کند.او در کنفرانس خبری گفت: سازمان ملل آماده کمک به توقف خشونت ها و ارسال کمک های انسانی به خسارت دیدگان است.
*منبع: روزنامه ابتکار
برچسب ها: سوریه ، آتش بس ، تروریست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: