کد خبر: ۸۰۵۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - 30 August 2016
یمن، یکی از مرگبارترین نقاط جهان، جایی در شبه جزیره عرب است که حالا به میدان زورآزمایی گروه ها و جناح مختلف تبدیل شده است.
روزنامه فرهیختگان در صفحه جهان با اشاره به فعالیت های تروریستی داعش در یمن، نوشت: یمن، یکی از مرگبارترین نقاط جهان، جایی در شبه جزیره عرب است که حالا به میدان زورآزمایی گروه ها و جناح مختلف تبدیل شده است.

در این گزارش که در شماره سه شنبه 9 شهریور 1395 خورشیدی منتشر شده، آمده است: هر چه می گذرد معادلات سیاسی و نظامی حاکم بر این منطقه پیچیده تر هم می شود. یک طرف انصارالله قرار دارد و طرف دیگر ائتلاف سعودی. 

داعش و القاعده را هم باید به این روابط تار عنکبوتی پیچیده افزود. گروهی که در میانه تنش ها، آتش جنگ داخلی را برافروخته تر می کنند. حالا درست در شرایطی که انصارالله به شکلی ضمنی با طرح پیشنهادی واشنگتن موافقت کرده، فضا برای از سرگیری مذاکرات صلح فراهم شده، حمله تروریستی خونین همه چیز را به حالت تعلیق درآورد. عامل انتحاری خودرویی را در مقابل مدرسه عمر المختار واقع در شمال عدن منفجر کرد، شمال عدن، یعنی مقر افراد وفادار به دولت مستعفی این کشور. 

تروریست های داعش بلافاصله مسئولیت این حمله را برعهده گرفتند، حمله که بیش از 60 کشته و مجروح برجای گذاشت. این بار هم غیر نظامیان قربانی بازی قدرت های درگیر شدند. حالا شاید این حمله تروریستی طرفین درگیر را وادار کند تا به گمانه زنی ها پایان داده و نقطه پایانی جنگ داخلی یمن را بگذارند، جنگی 17 ماه که سراسر ویرانه و خرابی برجای گذاشته است. قدرتمند شدن داعش در یمن نه برای انصارالله سودمند است نه ائتلاف ریاض. 

داعش حتی برای القاعده یمن هم تهدیدی جدی محسوب می شود. این تهدید مشترک مطمئنا رقبای کنونی را کنار هم قرار نمی دهد، ولی می تواند از میزان رقابت ها کاسته و زمینه را برای خروج از بن بست کنونی فراهم کند. در شرایط کنونی ائتلاف سعودی با میزبانی از آمریکا و استقبال از طرح پیشنهادی واشنگتن یک گام برای تحقق صلح برداشت و منتظر واکنش انصارالله شد. واکنش حوثی های یمن هم تقریبا مثبت بود. حوثی های تحت حمایت انصارالله پیشنهاد واشنگتن را به صورتی مشروط پذیرفتند. توقف درگیری ها و شکستن محاصره مناطق تحت کنترل ریاض شروط انصارالله بود. با این حال برخی تحلیلگران چون فیاض سلمان به تداوم این روند چندان خوش بین نیستند.

به عقیده آنها پیشنهاد اخیر واشنگتن نیز همچون مذاکرات صلح کویت به نتیجه نخواهد رسید. سلمان می گوید: «تا مادامی که عربستان در جنگ داخلی یمن نقشی برجسته داشته باشد تحقق صلح دور از ذهن است. ریاض از یمن به عنوان آزمایشگاهی برای آزمون تسلیحاتش استفاده می کند و از منظر دیگر این کشور نمی گذارد انصارالله یمن سهمی و غنیمتی هرچند اندک به دست بیاورند. قدرت گرفتن گروه شیعه حوثی در یمن، یعنی کشوری در مجاورت خاک عربستان، کابوس سعودی ها است. در این میان تروریست های داعش هم از تنش های حاکم استفاده کرده و در تلاشند تا به تلافی شکست هایپی در پی شان در خاک سوریه و عراق جای پایشان را در خاک این کشور جنگ زده محکم کنند. چشم انداز آینده یمن مبهم است. گروهی خوش بینند و برخی دیگر بدبین. یمن در برزخ مانده است. بافت اجتماعی اش به شدت آسیب دیده، بسیاری از کودکان و نوجوانان یمنی قلم هایشان را زمین گذاشته و سلاح به دوش به یکی از گروه های درگیر پیوستند. این وضعیت در خوش بینانه ترین حالت پس از یک سال بهبود خواهد یافت و شاید هم فقیرترین کشور غربی دهه ها درگیر این تنش داخلی باشد.
 
آمریکا می خواهد تراژدی سوریه در یمن تکرار نشود. برای تحقق صلح طرح پیشنهادی ارائه می دهد، اما در مقابل تجاوزطلبی های ریاض سکوت پیشه می کند. ریاض از یک طرف دوشادوش آمریکا در برابر لنز دوربین ها از طرح صلح رونمایی می کند، اما کماکان مواضع حوثی ها را بمباران می کند و در این میان انصارالله در تلاش است تا جایی که امکان دارد از مواضعش اندکی عقب نشینی نکند. در چنین شرایطی صلح شاید آخرین گزینه ای باشد که باید به تحققش امیدوار بود، مگر اینکه طرفین درگیر اندکی از مواضعشان عقب نشینی کنند.
*منبع: روزنامه فرهیختگان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: