کد خبر: ۸۰۵۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۴ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - 30 August 2016
روند تغییرات تراز پرداخت ها در یک دهه گذشته نشان می دهد از سال 1385 تا 1394، حدود 109 میلیارد دلار خروج سرمایه از کشور صورت گرفته است. طبق بررسی ها، بین درآمدهای نفتی و خالص حساب سرمایه، همبستگی منفی 80 درصدی وجود داشته که بیانگر افزایش خروج سرمایه با افزایش درآمدهای نفتی بوده است.
 روزنامه دنیای اقتصاد در شماره سه شنبه 9 شهریور در توضیح تیتر یک، آورد: روند تغییرات تراز پرداخت ها در یک دهه گذشته نشان می دهد از سال 1385 تا 1394، حدود 109 میلیارد دلار خروج سرمایه از کشور صورت گرفته است. طبق بررسی ها، بین درآمدهای نفتی و خالص حساب سرمایه، همبستگی منفی 80 درصدی وجود داشته که بیانگر افزایش خروج سرمایه با افزایش درآمدهای نفتی بوده است.

این روزنامه با انتخاب عنوان فساد امضاهای طلایی، نوشت: حسن روحانی روز گذشته در مراسم اختتامیه جشنواره شهید رجایی با تاکید بر ریشه کن کردن ریشه ها و مبانی فساد گفت: «باید کاری کرد که یک فرد احساس نکند سازمانی منحصرا در اختیارش است و نباید امضای طلایی درست کنیم که این فساد و مشکل آفرین است. رئیس جمهوری همچنین گفت که قبل از بگیر و ببند، باید مبانی فساد را از بین برد.» رئیس جمهوری همچنین مبارزه با فساد را وظیفه بزرگ دولت دانست و تاکید کرد: «دولت در برخورد با فساد به ریشه ها می پردازد و در بحث حقوق های نامتعارف نیز دولت به ریشه ها پرداخت تا ضمن قانونی شفاف، مقام ذی نفع نتواند تصمیم گیر باشد و دستگاه های نظارتی نیز نظارت لازم را به عمل آورند.» 

روزنامه دنیای اقتصاد با انتشار عنوان الگوی چینی فتح کشورها، آورد: چین در رقابت برای تبدیل شدن به قدرت اول، سیاست «مستعمره سازی» در پیش گرفته است. مهم ترین مثالی در این زمینه کشور کانادا است. پویایی های بازار مستغلات این کشور به دلیل هجوم مداوم سرمایه های چینی، به طور کامل تغییر یافته است. قیمت بالای پیشنهادی چینی ها برای خرید مستغلات صاحبان دارایی ها را اغوا می کند. همین موضوع موجب شده اوضاع خانواده های مستاجر کانادایی نیز چندان خوب نباشد. دولت کانادا، اخیرا با وضع مالیات 15 درصدی بر خریداران خارجی سعی کرده است تا نفوذ چینی ها را به بازار املاک خود کم کند.

این روزنامه با بررسی عنوان چهار ایستگاه کاهش تورم مقررات، نوشت: کاهش «انباشتگی مقررات» یا به تعبیری «تورم مقررات» در حالی از دو سال پیش در دستور کار دولت قرار گرفته که فرآیند اجرای آن به کندی پیش می رود. اتاق بازرگانی ایران در گزارشی ضمن اعلام چارچوب عملیاتی برای ساماندهی مجوزها و ضرورت وجودی آنها، چهار ایستگاه کاهش تورم مقررات را اعلام کرده است. «شناسایی تعداد مجوزهای موجود در کشور از طریق خوداظهاری دستگاه ها و نهادهای مختلف»، «حذف داوطلبانه مجوزها از سوی دستگاه ها»، «حذف اجباری مجوزهای غیرضروری توسط هیات مقررات زدایی» و «اصلاح فرآیندهای مجوزهای باقیمانده توسط این هیات» چهار مرحله ای است که باید طی شود.

روزنامه دنیای اقتصاد در یادداشتی با درج عنوان اخلاق مدار باشیم، به قلم علا میرمحمدصادقی، آورد: اتاق ایران در بزنگاه حساسی مانند انتخابات این نهاد باید به الگویی برای حفظ اخلاق و منش خداپسندانه تبدیل شود. حلقه مفقوده اقتصاد ایران امروز رعایت همین اخلاق کسب وکار است. آنچه با عناوین مختلف مانند فساد و موارد اینگونه بیان می شود، همه از جایی سرچشمه می گیرد که اخلاق در فضای اقتصادی کشور کمرنگ شده است، بنابراین در چنین فضایی پارلمان بخش خصوصی می تواند با رفتاری منطقی، آگاهانه و اخلاقی در بزنگاهی مانند انتخابات نشان دهد که تا چه اندازه علاقه مند به ترویج بیشتر اخلاق حسنه در فضای کسب وکار و اقتصاد کشور است. آنچه به اتاق بازرگانی ایران در نگاه مسوولان و مدیران کشور اعتبار می دهد رعایت همین اخلاق، بی طرفی و نمایش توان کارشناسی در حل مشکلات است. 

این روزنامه در ستون سرمقاله عنوان «دولت و سه گام استراتژیک» را به قلم محمود صدری منتشر کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: