کد خبر: ۸۰۵۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - 30 August 2016
سال ٦٢ بود که من وزیر شدم. یک سال بود که به لیبی نرفته بودم. لیبی و سوریه از من به عنوان وزیر دعوت رسمی کردند. وقتی خواستم به لیبی بروم، همه بزرگان مملکت به من گفتند حاج محسن برو موشک بیاور، وقتی موشک آوردیم، آقای هاشمی رفسنجانی که فرمانده جنگ بود، گفت تو با این کارت به اسلام و مسلمین عزت دادی.
روزنامه شرق در شماره سه شنبه 9 شهریور در تشریح تیتر یک، گفت وگویی را در سالگرد ناپدید شدن امام موسی صدر با رییس بنیاد خصوصی نور منتشر کرد و به نقل از وی نوشت: سال ٦٢ بود که من وزیر شدم. یک سال بود که به لیبی نرفته بودم. لیبی و سوریه از من به عنوان وزیر دعوت رسمی کردند. وقتی خواستم به لیبی بروم، همه بزرگان مملکت به من گفتند حاج محسن برو موشک بیاور، وقتی موشک آوردیم، آقای هاشمی رفسنجانی که فرمانده جنگ بود، گفت تو با این کارت به اسلام و مسلمین عزت دادی.

این روزنامه با اشاره به عنوان بازگشت اقتصاد ایران به شرایط پیش از تحریم ها، از قول مسعود نیلی آورد: نقش میزان برخورداری از درآمدهای نفتی همیشه در اقتصاد ما تعیین کننده بوده و البته در سال های وفور درآمد نفتی، از آنجا که ما بسیار بیشتر به نفت وابسته شدیم، این اثر پذیری بیشتر شد. از نظر ارزیابی آمارهای اقتصادی، از فصل چهارم سال ١٣٩٣ رشد اقتصادی کشور با کاهش درخور توجهی مواجه شد. این سقوط شدید قیمت نفت بعد از طولانی ترین دوره بالابودن قیمت نفت به وجود آمد که این دو پدیده در کنار هم بسیار مهم هستند. اقتصاد ما برای آنکه بتواند تا سال ١٤٠٠ به روند بلندمدت بعد از خاتمه جنگ تحمیلی بازگردد، باید در پنج سال آینده، بیش از ٦,٥ درصد رشد اقتصادی سالانه داشته باشد؛ بنابراین مشاهده می کنیم که لطمه واردشده به اقتصاد در سال های ١٣٩١ و نیمه اول ١٣٩٢، بسیار بزرگ و جبران آن متضمن صرف منابعی درخور توجه است. 

امضای طلایی فسادآفرین است، از دیگر عنوان های روزنامه شرق است، در تشریح این خبر می خوانیم: حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، صبح دیروز در اختتامیه جشنواره شهید رجایی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با تأکید بر لزوم وجود رقابت در همه نظام ها گفت: «هرکجا که می توانیم باید رقابت سازی کنیم چراکه دستگاه بی رقیب مشکل ایجاد می کند؛ هرکجا که انحصار باشد و رقابت نباشد، حتما کیفیت کار پایین می آید و در همین راستا در خدمات نیز باید رقابت سازی کنیم». او با تأکید بر اینکه انحصار مشکل آفرین است، بر لزوم مبارزه با ایجاد امضاهای طلایی در نظام های مختلف تأکید کرد و گفت: «امضای طلایی فسادآفرین است و اگر می خواهیم با فساد مبارزه کنیم باید با این گونه فسادطلبی ها برخورد کنیم».

این روزنامه با انتخاب عنوان کاغذ پاره های ٢٠٠ هزار میلیاردی، می نویسد: علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی در برنامه «نگاه یک»، به هزینه های ناشی از تحریم در حوزه نقل وانتقال پول، گریز کوتاهی زد تا با نمایان کردن گوشه ای از سفره رنگین کاسبان تحریم، تلنگری به خواب کسانی بزند که اصرار می کنند پس از برجام هم اتفاقی در اقتصاد نیفتاده است. او که نتیجه طبیعی تحریم ها و روش های نامتعارف نقل وانتقال پول را فسادهایی مانند پرونده بابک زنجانی عنوان می کند، توفیق های اقتصادی دولت تدبیر و امید را یکی از عواملی می داند که قدرت های غربی را وادار کرد پای میز مذاکره بنشینند و شرایط ایران را بپذیرند. مسعود دانشمند، فعال اقتصادی،خسارت ١٢ میلیارددلاری را که از زبان طیب نیا اعلام شده، میانگین خسارات سالانه در پنج سال تحریم از سال ٨٩ تا ٩٤ (امضای برجام) می داند که باوجوداین رقمی حدود ٦٠ میلیارد دلار برابر با ٢٠٠ هزار میلیارد تومان را در این پنج سال به رخ می کشد. البته او تأکید می کند این میزان بدون احتساب نفت است.

روزنامه شرق با درج عنوان تاکتیک آب گل آلود، نوشت: پس از انتشار گزارش سازمان بازرسی درباره ارائه تخفیف ها و تقسیط های ویژه شهردار تهران به ١٥١ مدیر ارشد شهرداری تهران، اعضای شورای شهر و افرادی خاص در بیرون از شهرداری تهران، نه تنها توضیحی شفاف با ارائه مستندات وجود نداشت، بلکه شهردار و شهرداری تهران علاوه بر رایزنی های گسترده برای حل این موضوع، دست پیش را گرفتند. فرافکنی همان کاری است که در این چند روز شهرداری تهران و رسانه های ریز و درشت و پیدا و پنهانش در پیش گرفته اند. شهرداری تهران درحالی که در فرصت قانونی پاسخی به گزارش سازمان بازرسی نداده، با هجمه ای سنگین شروع به دفاع بدون پاسخ و فرافکنی کرده است.

این روزنامه همچنین در صفحه نخست به بررسی عنوان های «آیت الله جوادی آملی در ملاقات با هاشمی: صبر شما کیمیاسـت»، «فردو زیر چتر «اس-٣٠٠»» و «متنی سنتی و غیرعملی با نگاه از بالا»، پرداخت.

روزنامه شرق در ستون یادداشت های اختصاصی عنوان های «مصون بودن نمایندگان محدود است» و «به پناه خدا برویم» را به ترتیب به قلم بهمن کشاورز و حسین انصاری راد و در ستون سرمقاله عنوان «حاکمیت اراده در دولت» نوشته نصرت الله تاجیک استاندار پیشین هرمزگان را به چاپ رساند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: