کد خبر: ۸۰۲۵۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۲ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - 28 August 2016
در حالی دولت تدبیر و امید،سالگرد هفته دولت را برگزار می کند که طی سه سال اخیر، این دولت با انبوهی از معضلات و مشکلات اقتصادی دست به گریبان بوده است. تورم 40 درصد و رشد اقتصادی منفی شش درصد در دولت دهم، شاخص فلاکت ایرانیان را به 48 درصد رسانده بود.
 روزنامه آرمان در صفحه اقتصاد به مناسبت فرا رسیدن هفته دولت با انتشار گفت وگویی با حمید دیهیم به بررسی دستاوردهای اقتصادی دولت یازدهم پرداخت و نوشت: در حالی دولت تدبیر و امید،سالگرد هفته دولت را برگزار می کند که طی سه سال اخیر، این دولت با انبوهی از معضلات و مشکلات اقتصادی دست به گریبان بوده است. تورم 40 درصد و رشد اقتصادی منفی شش درصد در دولت دهم، شاخص فلاکت ایرانیان را به 48 درصد رسانده بود.

در این گفت وگو که در شماره شنبه ششم شهریور 1395 هجری خورشیدی با رییس انجمن اقتصاددانان ایران منتشر شد، آمده است: دولت یازدهم در حالی سکاندار کابینه شد که بسیاری از سیاست های اقتصادی از مسیر خود خارج شده بود و فشار تحریم های غرب هم اقتصاد ایران را به سمت فروپاشی سوق می داد. طی سه سال اخیر، با برنامه ریزی های اقتصادی مدیریت شده، کلید تدبیر حالا بخش بزرگی از قفل های اقتصاد کشور را گشوده است؛ موفقیتی که به اعتقاد رئیس انجمن اقتصاددانان ایران، امنیت سیاسی و اقتصادی را برای ایران به ارمغان آورد. حمید دیهیم در گفت وگو با «آرمان امروز» تاکید می کند:« برجام مهم ترین دستاورد دولت یازدهم است که ایران را به صحنه بین المللی بازگرداند.»

**دولت یازدهم در حالی سکاندار کابینه شد که مشکلات اقتصادی سرسام آوری وجود داشت. بعد از این سه سال، دستاوردهای مهم دولت در عرصه های اقتصادی را چگونه ارزیابی می کنید؟

دستاوردهای اقتصادی دولت طی این سه سال در بسیاری از عرصه ها مطلوب بوده است، کما اینکه این دولت با اتخاذ سیاست های انقباضی موفق شد نرخ تورم سرسام آور بالای 40 درصد باقیمانده از دولت گذشته را کاهش داده و آن را تک رقمی کند که این اتفاق تاثیرات بسیاری در بهبود دیگر شاخص های اقتصادی خواهد گذاشت. توجه داشته باشیم که مشکلات اقتصادی بر اساس تصمیمات غلطی که در گذشته گرفته شده است، تاثیرات دراز مدت دارد و طی زمان و به اشکال مختلف خود را نشان می دهد، از این رو با وجود تلاش های دولت فعلی، بهبود همه شرایط اقتصادی زمان می برد تا خود را نشان دهد. با این همه، انتظامات مالی و پولی دولت، احیای نظام مالیاتی، موفقیت در افزایش تولید و صادرات نفت، رفع تحریم ها از صنعت کشتیرانی، سیستم بانکی و نظام بیمه از دیگر دستاوردهای مهم دولت یازدهم طی این سه سال اخیر بوده است.

**در این میان، به نظر شما شاخص ترین موفقیت دولت یازدهم چه بوده است؟

مهم ترین دستاورد دولت این بوده که در عرصه بین المللی امنیت و اعتبار را به کشور بازگرداند. دستیابی به توافق با کشورهای قدرتمند سیاسی و اقتصادی که منجر به رفع تحریم ها شد، یکی از تاثیرگذارترین اقدامات دولت فعلی است که باعث شد اقتصاد ایران در سطح جهانی با گشایش همراه شود. با این همه به نظر می رسد همچنان در سطح بین المللی، باید تلاش های دولت بیشتر از این متمرکز شود تا سطح مراودات اقتصادی و پولی و بانکی کشور با سایر کشورها به روال عادی و حتی گسترده درآید.

**با این همه دولت کنونی در مسیر رشد و رونق اقتصادی نیازمند چه اقدامات یا اتفاقات دیگری است؟

امیدوارم که در حوزه نفت بتوانیم به سطحی از تولید و صادرات برسیم که تا پیش از تحریم ها در اختیار داشتیم. ضمن اینکه امیدوارم تلاش های دولت به منظور جذب سرمایه گذاری های خارجی به نتایج مطلوبی برسد. در حوزه داخلی هم هر چند دولت برای احیای بنگاه های تولیدی و صنعتی اقدامات حمایتی انجام داده است، اما باید این تلاش ها به سمتی برود که در نهایت در این بخش رونق واقعی و ملموس اتفاق بیفتد. در این مسیر به عقیده بنده، رفع بوروکراسی های مرسوم خیلی می تواند اثرگذار باشد.

**بسیاری از کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند که تاثیرگذارترین اقدام دولت یازدهم این بود که توانست نظام مدیریت و برنامه ریزی را در کشور احیا کند و همین موضوع موجب موفقیت های اقتصادی آن شده است. این استدلال تا چه حد درست است؟

اول باید این نکته را در نظر بگیریم که در زمان احمدی نژاد قیمت نفت خیلی بالا بود، تا حدی که در حدود 800 میلیارد دلار درآمد ارزی از این ناحیه حاصل شد، اما با روی کار آمدن دولت یازدهم، قیمت نفت به شدت افت کرد و متاثر از این موضوع، درآمدهای دولت به شدت کاهش یافت. ضمن اینکه پرداخت یارانه ها که همچنان دولت مکلف به آن است، در اقتصاد ایران تاثیر نامطلوبی دارد. بنابراین با توجه به این موارد، مشخص می شود که مدیریت دولت کنونی در ارتباط با مسائل اقتصادی موفقیت آمیز بوده است. این دولت در واقع یک بار دیگر نظام مدیریت و برنامه ریزی را به کشور بازگرداند و موفق شده است تاکنون منابع کشور را مدیریت احسن کند.

**با این وجود، از منظر شما، نقطه ضعف دولت یازدهم کدام است؟

مشکل اشتغال جوانان همچنان لاینحل مانده و امیدوارم که دولت در برنامه های آتی خود بیش از پیش به موضوع اشتغال توجه کند. ضمن اینکه کاهش نرخ تسهیلات بانکی همچنان باید در دستور کار دولت قرار گیرد تا بخش های تولیدی و صنعتی کشور بتوانند از تسهیلات ارزان استفاده کرده و از رکود خارج شوند. در موضوع مالیات ها هم بهتر بود که دولت به دلیل وجود رکود در بخش های تولیدی و صنعتی، در این حوزه معافیت های مالیاتی را وضع می کرد و یا دست کم از فشارهای مالیاتی می کاست.

**سیاست اقتصادی دولت یازدهم از همان ابتدا بر مهار تورم متمرکز شد و حالا هم نتایج آن مشخص است. اما برخی اعتقاد دارند که دولت می بایست ابتدا به رفع رکود اقدام می کرد. از نگاه شما، کدام یک از این دو سیاست ارجحیت دارد؟

سیاست مهار تورم در هر حال اکنون به نتیجه رسیده است و به عقیده بنده از این پس، دولت باید تمرکز خود را صرف ایجاد رونق در بخش تولید بکند، چرا که با رونق تولید، درآمدها افزایش پیدا می کند و این موضوع خود باعث می شود تا اشتغال ایجاد شود. ضمن اینکه با افزایش تولید، طبیعتا سطح قیمت ها نیز کاهش می یابد. به عبارت دیگر و به عقیده بنده تاکید دولت باید بر تولید باشد.

**با رفع تحریم ها، اتفاقات ملموسی هم در صنعت نفت ایران افتاده و حالا مدیران نفتی کشور به منظور توسعه این صنعت، اقداماتی را برای جذب سرمایه های خارجی انجام داده اند، همچنین شکل جدیدی از قراردادهای نفتی را هم طراحی کرده اند. توسعه صنعت نفت تا چه میزان می تواند چرخه موفقیت های اقتصادی دولت را تکمیل کند؟

تلاش های دیپلماتیک دولت یازدهم و به ویژه هنر آقای ظریف که باعث شد تحریم های نفتی ایران برداشته شود، سطح تولید و صادرات نفت ایران را افزایش داد. با افزایش صادرات نفت و گاز و محصولات پتروشیمی، علی القاعده گشایش های بسیاری در افزایش در قرار ندارد و از این رو، ایجاب می کند تا در جذب شرکای جدید به منظور توسعه این صنعت، فعال تر عمل کنیم. اما فارغ از نوع قراردادها، موضوع مهمی که در مساله نفت وجود دارد، تعامل با کشور عربستان در این رابطه است. یعنی وجود تنش کنونی در روابط دو کشور، اساسا به نفع هیچ یک از طرفین نیست و بهترین اقدام در این حوزه این است که ایران و عربستان در موضوع تولید و صادرات نفت به یک تفاهم و همگرایی مطلوب برسند تا بتوانند در بازار جهانی نفت تاثیرگذار باشند.
*منبع: روزنامه آرمان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: