کد خبر: ۷۹۷۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - 21 August 2016
بانكداري ايراني - دولت یازدهم از ابتدای روی کار آمد موضوع تک نرخی شدن ارز را در کشور مطرح کرد اما هر وقت که این مساله بصورت جدی از دولت سوال شد، موضوع به شش ماه آینده موکول شد .
 بانكداري ايراني -   دولت یازدهم از ابتدای روی کار آمد موضوع تک نرخی شدن ارز را در کشور مطرح کرد اما  هر  وقت که این مساله بصورت جدی از دولت سوال شد، موضوع به شش ماه آینده موکول شد . 

به گزارش بانكداري ايراني  ، این موکول شدن به آینده به دلیل وجود مشکلاتی بود که تک نرخی شدن ارز را خود به معضلی دیگر تبدیل می کرد از جمله این مشکلات، تحریم بود،  اما در حال حاضر گویا  گامهای عملی برای تک نرخی شدن ارز برداشته شده و بانک مرکزی، امکان گشایش اعتبار با ارز آزاد از سوی بانک ها برای تولیدکنندگان بخش صنعت را فراهم کرده است و هم اکنون افرادی که می‌خواهند گشایش اعتبار کنند، اجازه باز کردن ال‌سی با ارز آزاد را خواهند داشت.

بر اساس این گزارش ، چند نرخی بودن ارز با خود مشکلاتی را در پی داشته است که با اجرای  شدن طرح بخشی از مصایب اقتصادی  دولت  یازدهم  کاسته می شود . البته باید گفت که  تک نرخی بودن ارز در کشور مانع ارزان فروشی دولت می شود در واقع با وجود ارز چند نرخی ،  دولت منابع ملی را ارزان می‌فروشد که این اقدام، کسری بودجه در پی دارد و باید برای جبران آن از بانک مرکزی یا جاهای دیگر استقراض شود. این اقدام خود به خود تورم ایجاد می‌کند و پایه پولی را بالا می‌برد که به معنی چاپ پول بدون پشتوانه است.

 از طرف دیگر با تک نرخ شدن ارز موضوع ارزان خریدن کالا و گران فروختن  آن برای همیشه منتفی شده  و رانت عظیمی از دست سودجویان خارج می‌شود که در نهایت به سود منافع ملی خواهد بود. در واقع  مهمترین و بزرگترین مزیت ارز تک نرخی حذف رانت بین ارز مرجع و ارز آزاد است که به واقعی شدن قیمت‌ها کمک بسیاری می‌کند. لذا با تک نرخی شدن ارز هزینه‌ها و بودجه سالانه دولت را شفاف می شود  و اجازه بی‌انضباطی مالی را سلب می‌کند. در همین رابطه یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی  معتقد است یکی از راهکارها برای بهبود شرایط اقتصادی تک نرخی کردن ارز است، البته نرخ ارز باید با اعمال سیاست های اقتصادی تک نرخی شود.و تجربه نشان داده افزایش نرخ ارز در رشد قیمت ها در سایر بازارها تاثیرگذار بوده و نوسانات شدید دراین بازار باعث سوءاستفاده دلالان شده است؛بنابراین باید بازار ارز مدیریت شود که البته به معنی کنترل دستوری بازار ارز نیست.

اما تک نرخی شدن به سادگی قابل اجرا نیست به همین دلیل دولت چندین بار این  طرح را به عقب انداخته است یکی از دلایل اصلی عدم اجرای طرح تحریمها هستند. با وجود تحریم ها مشکلت بیشتری وجود خواهد آمد جندی پیش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به بررسی شرایط اقتصادی کشور برای تک نرخی شدن ارز پرداخته و تاکید کرده است اجرای این سیاست با چند مانع مواجه است؛ کارشناسان بر این باورند که تحریم‌ها به ویژه تحریم نقل و انتقال ارز، یکی از موانع فنی اجرای چنین سیاستی است. همچنین، تضعیف سمت عرضه که تحریم فروش نفت و تحریم‌های بانکی مهم‌ترین عامل شکل‌گیری آن است نیز از مهم‌ترین موانع فنی حرکت به سوی نظام تک‌نرخی ارز تلقی می‌شود. همچنین همچنین مرکز پژوهش ای مجلس یکسا‌ن‌سازی نرخ ارز در دو سال را امکان‌پذیر ندانسته است.

یکی دیگر از موانع تک نرخی شدن ارز ، فعالیت بانکهاست . بنابه گفته مدیر عامل سابق بانک صادرات ، وقتی بانکها در خرید و فروش ارز آزادی عمل نداشته باشند مشتریان و دارندگان ارز با مشکلاتی روبرو می شوند 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: