کد خبر: ۷۹۴۰۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۶ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - 17 August 2016
بانكداري ايراني - در سالهای اخیر ، صنعت بیمه در ایران در وضعیتی قرار گرفته است که برخی از شرکت‌های بیمه‌گری برای اندکی کسب سود بیشتر دست به هر اقدامی می زنند غافل از اینکه آن اقدام چه تاثیری بر آینده اقتصاد و جامعه خواهد گذاشت.
 بانكداري ايراني -  در سالهای اخیر ، صنعت بیمه در ایران در وضعیتی قرار گرفته است  که  برخی از شرکت‌های بیمه‌گری برای اندکی  کسب سود بیشتر دست به هر اقدامی می زنند غافل از اینکه آن اقدام چه تاثیری بر آینده اقتصاد و جامعه خواهد گذاشت. 

این مشکل در بنگاه های اقتصادی ایران چه در بانک‌ها ، بیمه‌گرها و دیگر بنگاه‌های اقتصادی امر معمول  شده و هر بنگاهی بدون توجه به فضای رقابتی در چارچوب خودساخته عمل می کند و نهادهای نظارتی به دلیل ضعف سیستمی،  هیچ قدرت بازدارند‌گی ندارند تا مانع از این اقدامات شوند. 

به گزارش بانکداری ایرانی ، صنعت بیمه در حال حاضر با مشکل عدم رقابت پذیری روبرو است و نتوانستند در بازار رقابتی نمره  مثبتی دریافت کنند ، یعنی وقتی دست این شرکت‌ها را در تعیین نرخ و اجرای آن باز گذاشتند این شرکت ها نشان دادند که در دور زدن قانون دستی توانا تر از نهادهای نظارتی دارند . 

چندی پیش ، رییس بیمه مرکزی بر همین اساس شرکت های بیمه را تهدید به تعیین کف نرخ بیمه کرد تا شرکت ها با  نرخ شکنی اقدام به تخریب و انهدام بازار نکنند.  رییس کل در توجیه سخنان خود گفته بود که بیمه مرکزی باوجود اینکه طبق مصوبه شورای عالی بیمه می‌تواند کف نرخ‌ها را اعلام کند اما نمی‌خواهد ورود کند اما اگر نرخ شکنی و ارائه نرخ های غیرفنی و رقابت های ناسالم ادامه یابد، ورود خواهد کرد. 

در همین زمینه ، رئیس  پژوهشکده بیمه  نیز معتقد است که همان اتفاقی که در بانک‌ها افتاده، در صنعت بیمه نیز رخ داده است. به این شکل که همان طور که بانک‌ها برای تامین نقدینگی، سود بانکی را بصورت غیر اصولی و غیرفنی افزایش داده‌اند تا سهم بازار را از یکدیگر تصاحب کنند و نقدینگی فراهم کنند، شرکت‌های بیمه نیز برای تصاحب سهم یکدیگر و دسترسی به نقدینگی برای پرداخت خسارت‌های قبلی، نرخ‌ها را غیراصولی کاهش داده اند. به این طریق شرکت‌های بیمه آسیب پذیر و ضعیف می‌شوند و ناتوانی شرکت بیمه، بیشترین آسیب را به مشتری وارد خواهد کرد.

این سخنان رییس کل بیمه مرکزی و رییس  مرکز پژوهشکده بیمه موید آن است که  سیستم نظارتی دقیقی در این صنعت وجود ندارد تا بتواند با متخلف برخورد کند و نشان از ضعف سیستم نظارتی بیمه مرکز دارد بیمه مرکزی برای پیشبرد اهداف تظارتی خود باید از طریق فن‌آوری بر شرکت های بیمه گری نظارت کند و سیستم جامعی برای همه شرکت ها تهیه کند تا بیمه گران در یک سیستم یکپارچه فعالیت کنند. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: