کد خبر: ۷۶۹۴۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۷ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - 23 July 2016
مجامع بانکها به منظور بررسی و تصویب صورتهای مالی سال 94 با اتفاقات نادری روبرو شده و برخلاف انتظار مجمع اغلب بانکها به تنفس خورده و تا دو هفته به تعویق افتاد.
 بانكداري ايراني مجامع بانکها به منظور  بررسی و تصویب صورتهای مالی سال 94  با اتفاقات نادری روبرو شده و برخلاف انتظار مجمع اغلب  بانکها به تنفس خورده و تا دو هفته به تعویق افتاد. 

به گزارس  بانكداري ايراني  ، دلیل اصلی تنفس مجامع  آماده نبودن صورتهای مالی بانکها بر اساس استاندارد (IFRS ) بود که بانک مرکزی به بانکها تکلیف کرده بود و بانکها معتقد بودند که در فرصت کم نمی توان به این مساله مهم دست یافت زیرا باید فرمت های صورت های مالی تغییر کند و ابلاغیه بانک مرکزی دیر هنگام ابلاغ شده است. 

هر چند توضیحات بانک مرکزی از این حکایت دارد  که بانک‌ها باید طبق ابلاغیه بهمن ماه سال 94 این بانک، صورت‌های مالی خود را بر اساس استاندارد بین المللی گزارشگری مالی(IFRS)  منطبق می کردند و اینکه در چند روز گذشته به آنها الزام شده باشد، درست نیست و زمان کافی برای این موضوع داشته‌اند. اما موضوع این است که وقتی بیش از 15بانک نتوانستند که در موقع مقرر صورتهای مالی را بر اساس استاندارد جدید مهیا کنند نشان از کاهش فرصت مورد نظر است.

  بر همین اساس تنها  ۱۵ بانک خصوصی بورسی صورت‌های مالی خود را بر مبنای درخواست بانک مرکزی با( IFRS ) منطبق کرده و به بانک مرکزی ارائه کرده‌اند که همگی مورد بررسی قرار گرفته و مجوز لازم برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه از سوی این بانک صادر شده است. 

به گزارش  بانكداري ايراني  برای بانکهای بزرگی چون صادرات ، ملت و یا تجارت با گستردگی  بالا سخت تر  از بانکی  با حجم کوچکی  همچون  صنعت و معدن خواهد بود تا  بتواند بر اساس استانداردهای جهانی گزارش را در همان بازه زمانی تهیه کند. زیرا  این  بانکها دارای زیر مجموعه های زیادی هستند که جمع آوری اطلاعات  و به تایید سازمان حسابرسی رساندن ان زمانبر خواهد بود . 

اما عامل دیگر تنفس مجاع بانکها  به حد نصاب نرسیدن حضور سهامداران  در مجامع  بود که نشان از عدم رضایت سهامدارن از عملکرد ضعیف برخی بانکها دارد و این مساله نیز برای بانکها جای نگرانی دارد زیرا بانکهای صادرات ، پست بانک ، سینا ، موسسه کاسپین ، موسسه کوثر ، بانک سرمایه ، ایران زمین ، رسالت ، شهر دلیل  تنفس عدم حضور سهامدارن اعلام کردند و   در این بین تنها بانک تجارت و ملت دلیل اصلی را عدم آماده‌سازی صورتهای مالی اعلام کردند .
 
گفتنی است که بانک دی برای هر سهم 120، عسکریه(ملل) ۲۵۵ ، حکمت ۵۰، کارآفرین ۲۰۰، خاورمیانه ۲۵۰، پاسارگاد ۱۶۰، مهر اقتصاد ۶۰، آینده ۱۳۷، انصار ۲۲۰، پارسیان ۵۰ ریال سود برای سهامدارن خود در نظر گرفتند. 


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: