کد خبر: ۷۵۰۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۶ - ۱۰ تير ۱۳۹۵ - 30 June 2016
** نجفقلی حبیبی استاد دانشگاه
روز جهانی قدس از ابتکاراتی است که اوایل انقلاب توسط امام خمینی بنا نهاده شد. تعبیر حضرت امام این بود که روز جهانی قدس روز اسلام است، چرا که به اعتقاد ایشان قدس قبل از اینکه بیانگر یک عنصر سرزمینی باشد، قبله اول مسلمانان بوده است که به اشغال اسراییل درآمده است. بنابراین روز قدس را روز اسلام نامیدند تا فارغ از بحث‌های عرب و عجم یا بحث‌های سرزمینی، هرجا که مسلمانی وجود دارد نسبت به اشغال «قدس» حساسیت داشته باشند.

با این حال متاسفانه این روزها بیشتر از گذشته این رژیم غاصب در قدس شریف حضور دارد و مردم را از خانه و کاشانه بیرون می‌کند و هر لحظه جنایت‌های وحشتناکی را مرتکب می‌شود. در واقع به گفته امام، اسراییل غده سرطانی است که دولت‌های غربی در میانه جهان اسلام پدید آورده‌اند. با این تعبیر طبیعی است که وقتی جهان اسلام درگیر یک غده سرطانی می‌شود برای از بین بردن آن هم باید همه جهان اسلام برخیزد. به خصوص حالا که زخم‌های ناشی از این غده بیش از پیش در جهان اسلام تشدید شده است، چرا که اسراییل و حامیانش توانستند با برخی کشورهای جهان اسلام مذاکرات آشکار و پنهانی داشته باشند و با آنها متحد شوند تا به این ترتیب اثرات سوء این غده سرطانی برای جهان اسلام مضاعف شود.

به هر حال رژیم اشغالگر قدس به عنوان دستاویزی برای فتنه علیه مسلمانان و با وجود جنایت‌های شگفت‌انگیز خود از جمله کودک‌کشی‌ها و ویران کردن خانه‌های فلسطینی‌ها به عنوان صاحبان اصلی قدس و به عنوان یک پدیده عجیب باید از بین برود. امروز افکار عمومی دنیا با این سوال مواجهند که چگونه است که این همه جنایت‌های ضد بشری در مقابل چشم غرب انجام می‌شود اما صدایی از آنها بر نمی‌خیزد و بدتر از آن حتی از جانب این حکومت‌ها حمایت هم می‌شود. این موضوع برای دنیای متمدن امروز که بر «انسانیت» تاکید می‌کند شگفت‌انگیز است. چطور حکومت‌هایی که داعیه حمایت از حقوق بشر دارند این جنایت‌ها را می‌بینند و به آنها واکنشی نشان نمی‌دهند.

دلیل آن تنها یک چیز است؛ شعارهای حقوق بشری از سوی این دولت‌ها تنها با اغراض سیاسی انجام می‌شود و نه دفاع از انسانیت. اما در چنین شرایطی آخرین جمعه ماه رمضان را روز قدس و حمایت از مردم فلسطین اعلام کردند. اما بیان یک نکته در اینجا ضروری است. عده‌ای وقتی سخن از حمایت ایران از فلسطین در مقابل اسراییل به میان می‌آید بلافاصله منافع ملی ایران را یادآور می‌شوند. در پاسخ به این عده باید بگویم دنیای اسلام دنیای به هم مرتبطی است.

کشورها هم در دنیای امروز به هم مرتبط هستند و نگاه به مرزهای سرزمینی دیگر مانند گذشته نیست. به همین دلیل اگر امروز از دولتمردان امریکایی بپرسید که شما با کیلومترها فاصله از کشورتان در خاورمیانه چه می‌کنید، پاسخ خواهند داد منافع ملی ما اینگونه ایجاب می‌کند. پس ایران که خود از کشورهای حاضر در منطقه خاورمیانه است و هر اتفاقی که در این منطقه می‌افتد مستقیم و غیرمستقیم بر سرنوشت آن تاثیر می‌گذارد به طریق اولی باید در مناسبات حاکم بر این منطقه حضور داشته باشد.

گذشته از مساله اسلام، اتفاقا منافع ملی ایران با حمایت از فلسطین گره خورده است. ایران با حمایت از فلسطین در واقع از مرزهای سرزمینی خودش دفاع می‌کند، چرا که این موضوع ثابت شده است که اگر اسراییل فرصتی پیدا کند قطعا ضربه خود به ایران را وارد خواهد کرد. کما اینکه در چند سال اخیر شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای‌مان توسط اسراییل بودیم. بنابراین دفاع از مرزهای فلسطین دفاع از مرزهای ملی است. امروز پیوندهای سیاسی، منطقه‌ای، اقتصادی، اجتماعی و سرزمینی ما با کشورهای منطقه اینگونه ایجاب می‌کند که برای حفظ منافع خودمان تلاش کنیم.

امروز مفهوم مرزهای ملی توسعه پیدا کرده و کشورها مجبورند برای حفظ منافع ملی‌شان فراتر از مرزهای سرزمینی خود را بنگرند. با این حال متاسفانه کشور مسلمان و همسایه ما ترکیه چند روز قبل روابطش را با اسراییل برقرار کرد و کشورهای جهان اسلام روز به روز وحدت خود را از دست می‌دهند. اگرچه خداوند سرزمین بزرگی به مسلمانان داده و منابع غنی نفت و گاز و جنگل و طبیعت و... به آنها عطا کرده که می‌تواند موجب پیشرفت آنها شود؛ اما مسلمانان این فرصت را قدر ندانسته و به جای ایستادن در مقابل دشمن مشترک‌شان به جان هم افتاده‌اند و حتی با دشمنان‌شان علیه یکدیگر متحد می‌شوند.

تا دولتمردان کشورهای دنیا متوجه این موضوع نشوند که باید علیه دشمن‌شان اسراییل با هم متحد شوند کاری از پیش نخواهد رفت. برخی کشورهای عربی به جای اینکه از هم حمایت کنند و مسائل‌شان را با گفت‌وگو و تعامل حل کنند وارد جنگی می‌شوند که تنها به سود دشمنان آنها و در راس آنها اسراییل تمام می‌شود. بنابراین هر اندازه تلاش شود خطر اسراییل برای جهان اسلام آشکارتر شده و مسلمانان بفهمند که باید با هم متحد شوند و دشمنان آنها نمی‌توانند به آنها کمک کنند به همان اندازه به سمت آرامش در منطقه پیش خواهیم رفت، چرا که منافع اسراییل و امریکا در جنگ و رویارویی مسلمانان علیه یکدیگر تامین می‌شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: