کد خبر: ۷۲۰۵۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۵ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - 29 May 2016
*هوتن همدانی/ کارشناس رسانه
در سال گذشته در برخی همایش ها و یا نشست های مطبوعاتی آقای دکتر طیب نیا وزیر محترم اقتصاد و دارایی در آن حضور داشتند؛ به این نکته اشاره می شد که سه ضلع توسعه اقتصادی در کشور بانک، بورس و بیمه است، اما از ابتدای سال 95 بنا به گفته کارشناسان، سونامی حاکمیت شرکتی در صنعت بیمه کشور به وقوع پیوسته است.

از تغییر در  مدیریت عامل و اعضاء هیات مدیره شرکتهای بیمه گرفته تا جوسازی علیه بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر بر صنعت بیمه کشور؛ که نتیجه آن استعفاء شجاعانه آقای امین رئیس کل بیمه مرکزی و همچنین استعفاء مدیر عامل و برخی مدیران میانی یکی از شرکت های بیمه بود که در نوع خود در ایران بی نظیر بوده است.

حاکمیت شرکتی در شرکتهای بیمه خصوصی به معنای تمایل هیئت عامل و یا مدیر عامل به استعفا و برکناری نیست، بلکه به معنای عدم رضایت سهامداران از نحوه هدایت شرکت مطبوع خود در شرایطی است که نگاه به مدیریت ریسک در بین صنایع مختلف ضروری به نظر نمی رسد و اهمیت چندانی ندارد. در این شرایط بعضا برخی سهامداران فقط به فکر سود بالاتر و کوتاه مدت هستند.

این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه، شرکت های بیمه برای به دست آوردن سود منطقی-پایدار و استفاده از منابع مالی، اقدام به تاسیس بانک برای پوشش دادن ریسک های سرمایه گذاری چه در صنعت بانکداری و چه در صنعت بورس می کنند.

 نمونه برتر آن گروهAIG(American International Group)  است که در سال 2008 میلادی با رکود سهام در بازار مالی ایالات متحده امریکا با پوشش مناسب ریسک های مالی و وام های پرداخت شده توسط موسسات مالی از رکود قیمت ملک در بازار معاملاتی امریکا جلوگیری کرد و با حفظ سهامداران، سود منطقی را برای خود به دست آورد.

باید به این نکته توجه داشت که اگر تمایلی به همکاری مالی و بیمه ای با شرکت های اروپایی داریم تمامی آنها از یک قاعده و روش پیروی می کنند که در سیستم اقتصادی جهان تا حدود زیادی مشترک در بین شرکت ها و کشورهاست و ما هنوز با آن ها قرابتی نداریم.

سئوال این است که این ضلع از هرم اقتصاد کشور که همیشه با بی تفاوتی رنج آوری مواجه بوده و سهام شرکت های منتسب به آن در بازار بورس از جذابیت لازم برخوردارنیست، با حضور آقای همتی که مرد خصوصی سازی در صنعت بیمه است، تقویت خواهد شد یا همچنان بی اقبال خواهد ماند؟

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: