کد خبر: ۷۱۹۶۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۸ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - 28 May 2016
بررسی گزارش هفتگی بازارها حکایت از افزایش قیمت صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران دارد.
بررسی گزارش هفتگی بازارها حکایت از افزایش قیمت صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران دارد.

 مدیریت تحقیق و توسعه شرکت بورس تهران تازگی ها به بررسی عملکرد بورس تهران، فرابورس ایران، 17 بورس معتبر خارجی، قیمت ارز و سکه، قیمت جهانی فلزات اساسی و نفت پرداخته است که نشان می دهد از ابتدای امسال تا پایان هفته نخست خرداد، شاخص کل (ارزش وزنی) بورس اوراق بهادار تهران 4.2 درصد و شاخص قیمت (ارزش وزنی) 7.7 درصد کاهش داشته است. این در حالی است که شاخص کل (هم وزن) 4 درصد و شاخص قیمت (هم وزن) 2.2 درصد افزایش داشته است.

همچنین اختلاف بازدهی بین شاخص ارزش وزنی و شاخص هم وزن حاکی از عملکرد بهتر شرکتهای متوسط و کوچکتر در مقایسه با شرکت های بزرگ بورس اوراق بهادار تهران است.

افزون بر این در این مدت شاخص فرابورس ایران 1.4 درصد، قیمت دلار مبادله ای 0.7 درصد و قیمت یورو مبادله ای 1.1 درصد رشد و قیمت سکه بهار آزادی 1.1 درصد افت داشته است.

بر اساس این گزارش؛ در هفته گذشته حجم معاملات 27 درصد کاهش پیدا کرد و سه صنعت "خودرو و ساخت قطعات"، "بانکها و موسسات اعتباری" و "سرمایه گذاریها" به ترتیب 39، 11 و 10 درصد و در مجموع 60 درصد از حجم معاملات هفتگی را به خود اختصاص دادند.

صنعت "ابزارپزشکی، اپتیکی و اندازه‌گیری" نیز با بازدهی 16.3 درصد در صدر صنایع بورسی در هفته گذشته قرار گرفت و صنعت "محصولات چوبی" با افت 6.9 درصدی بیشترین افت را تجربه کرد. در میان شرکت ها هم در هفته گذشته شرکت "کابل البرز" با مثبت 19.9 درصد و "رادیاتور ایران" با  منفی 13.8 درصد به ترتیب بیشترین و کمترین بازدهی را داشته اند.

همچنین قیمت تمامی صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس اوراق بهادار تهران در هفته گذشته افزایش پیدا کرده است و در این میان صندوق تجارت شاخصی کاردان با 3.6 درصد رشد بیشترین افزایش قیمت را از آن خود کرده است.

در میان این نهادهای مالی نیز از نظر تغییرات ارزش خالص دارایی (NAV)، صندوق پاداش سهامداری توسعه با رشد 0.8 درصد بیشترین و صندوق شاخص 30 شرکت فیروزه با رشد 0.2 درصد کمترین افزایش ارزش خالص دارایی را داشته اند.

بر اساس گزارش یاد شده، در میان شاخص بورس های معتبر جهانی نیز از ابتدای سال تاکنون شاخص بورس بمبئی (NSE30) با رشد 3.7 درصدی بیشترین بازدهی و شاخص بورس استانبول (BIST100) با افت 5.2 درصدی کمترین بازدهی را به خود اختصاص داده اند.

همچنین در 30 روز منتهی به پنجم خردادماه جاری در بازارهای جهانی، قیمت فلزات اساسی با کاهش همراه بوده که در این میان فلز قلع با 10.5 درصد افت، بیشترین کاهش قیمت را داشته و قیمت انواع نفت نیز با افزایش قیمت همراه بوده است. بعلاوه این که قیمت نفت وست تگزاس، برنت و اپک نیز در این مدت به ترتیب 16، 12 و 14 درصد افزایش پیدا کرده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: