کد خبر: ۷۱۴۷۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - 23 May 2016
بانكداري ايراني - بانک کارآفرین برای چندمین بار جزء شرکت های برتر و شاخص ساز بورس اوراق بهادار شناخته شد و در حال حاضر در دو شاخص مهم 30 شرکت و 50 شرکت برتر سازمان بورس قرار دارد که از میان بیش از 300شرکت انتخاب شده است.
  بانكداري ايراني  -  بانک کارآفرین برای چندمین بار جزء  شرکت های برتر  و  شاخص ساز بورس اوراق بهادار شناخته شد و در حال حاضر  در دو شاخص مهم 30 شرکت و 50 شرکت برتر سازمان بورس قرار دارد که از میان بیش از 300شرکت انتخاب شده است. 

به گزارش بانکداری ایرانی، شاخص های برتر بورس ایران و جهان بر اساس 4عامل شناسایی می شوند که عبارتند از نقد شوندگی، تناوب در روزهای معامله شده ، میزان تاثیر گذاری بر بازار و میزان دادو ستد در بازار  تالار می باشد.  بر این اساس  بانک کارآفرین به دلیل عملکرد مناسب در ماهای اخیر در هر دو شاخص  وجود دارد. 

میانگین ارزش معامله روزانه در یک سال گذشته معادل  2.422.007.378 ریالی بوده که نشان از اهمیت این سهم در پورتفوی سهامداران دارد.

مجموع سهام بانک کارآفرین حدود 8.5 میلیارد سهم است که از این تعداد سهم حدود  3.5 میلیون سهم  برای حجم مبنا در نظر گرفته شده است ، اما موضوع مهمتر در این بخش سهام آزاد  شناور بانک است که با توجه به رقم  30درصدی سهام آزاد شناور حدود 2.6میلیارد سهم توسط سرمایه گذاران دادوستد می شود که نشان‌دهنده  نقد شوندگی بسیار بالای سهام این بانک داشته  و عاملی برای انتخاب این شرکتبرای شاخص 30 شرکت برتر  شده است. 

در خصوص تناوب روزهای معامله نیز بانک کارآفرین در یک سال گذشته بیش از 213روز فعال بوده که البته در طول یک سال گذشته حدود 30 روز را بدون معامله سپری شده است. 

همچنین بانک کارآفرین با  سود 374 ریالی و P/E معادل  7.75 درصدی  یکی از نمادهای مورد توجه سهامداران در یک ماه گذشته بوده و توانست روزانه 1.38.219.637 ریال دادو ستد شود که نسبت به بقیه سهام گروه در شرایط مناسبی قرار دارد.

گفتنی است که 50 شرکت برتر همانند داوجونز در نیویورک است که مطرح ترین شاخص امریکاست  و وضعیت شرکت در ماههای گذشته را نشان می دهد و بر مبنای ارزش جاری بازار سهام به طور فصلی انتخاب می شود در واقع در پایان فصل ارزش شركت‌ها بازنگری می‌شود و در صورت عدم احراز شاخصه‌های حضور، بعضی از شركت‌ها از گردونه 50 شركت فعال‌تر خارج و شركت‌های دیگر جایگزین آنها می‌شوند.  

بر‌اساس این گزارش، شناسایی شرکت‌های برتر در بورس اوراق بهادار تهران بر پایه ترکیبی از قدرت نقدشوندگی سهام، میزان تاثیرگذاری شرکت‌ها بر بازار و در چارچوب معیارهای سه‌گانه انجام می‌شود. میزان دادوستد سهام در تالار معاملات (تعداد و ارزش سهام دادوستد شده)، تناوب دادوستد سهام در تالار معاملات (تعداد روزهای دادوستد شده و دفعات دادوستد شده) و معیار تاثیرگذاری شرکت بر بازار (میانگین تعداد سهام منتشر شده و میانگین ارزش جاری سهام شرکت در دوره بررسی) سه معیار بورس تهران برای تعیین شرکت‌های فعال‌تر است.

به گزارش  بانكداري ايراني  همچنین کارشناسان معتقدند که شاخص 30 شركت بزرگ، شاخصي است كه به‌صورت ميانگين وزني و براساس سهام شناور آزاد محاسبه مي‌شود و عملكرد 30 شركت بزرگ پذيرفته‌شده در بورس تهران را اندازه‌گيري مي‌كند.اين شاخص براي نشان‌دادن روندكلي معاملات سهام ‌پذيرفته‌شده در بورس تهران طراحي شده است و سهام 30 شركت كه از ميان 100 شركت بزرگ داراي ارزش معاملات بالا انتخاب مي‌شوند را دربرمي‌گيرد.انتخاب شركت‌ها براساس ارزش بازار و معيارهاي نقدشوندگي انجام مي‌شود 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: