کد خبر: ۷۰۳۴۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۳ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 10 May 2016
بانكداري ايراني - کمبود مالی مهمترین دغدغه ادامه طرح نظام سلامت عنوان شده است، اما مسوولین دولتی ، عوض ایجاد هماهنگی بین نهادها برای رفع مشکلات، تنها اقدام به مقصر جلوه دادن بیمه‌گرها کرده و به فرافکنی ادامه می دهند.
 بانكداري ايراني  - طرح تحول نظام سلامت  به منظور  کاهش هزینه بیماران در بیمارستانهای دولتی مصوب شد . این طرح که در مجمع تشخیص مصلحت نظام تدوین شده طی   2 سالی  که در حال اجراست  با  مشکلاتی روبرو شده که  در صورت شکست طرح امنیت سلامت قشر زیادی از جامعه را  با مخاطراتی روبرو می کند.

 کمبود مالی  مهمترین دغدغه ادامه طرح نظام سلامت عنوان شده  است، اما مسوولین دولتی ، عوض  ایجاد هماهنگی  بین نهادها برای رفع مشکلات،  تنها  اقدام به  مقصر  جلوه دادن بیمه‌گرها کرده و به فرافکنی ادامه می دهند.
 
به گزارش بانکداری ایرانی، مشکلات مالی این طرح چنان گسترده شده  که  چنانچه نهادهای ذیربط به رفع مشکل این طرح اقدام نکنند این طرح با شکست مواجهه خواهدشد. وزیر بهداشت بدهی 70هزار میلیاردی بیمه گران به وزارت بهداشت و  کمبود بودجه وزارت خانه متبوع  خود را عامل اصلی مشکلات می داند. و یکی از اعضای  شورای عالی نظام پزشکی پا را از این فراتر گذاشته و اعلام کرده که بیمه‌گرها ساز مخالف می زنند و برخلاف وعده های اولیه، بیمه‌ها با طرح موضوع عدم وجود اعتبار کافی، به تعهداتشان عمل نکردند. 

متصدیان طرح تحول سلامت ، وعده های  صنعت بیمه گری را یادآوری می کنند و  می گویند که  در ابتدای طرح  نظام سلامت ، سندیکای بیمه گران ایران ، طی بیانیه ای اعلام کرده بود که شرکت های بیمه بازرگانی به عنوان بنگاه های اقتصادی حامی سیاست های اقتصادی وکلان دولت خدمتگزار تدبیر و امید، آمادگی کامل خود را جهت حمایت و پشتیبانی از طرح ملی سلامت کشور و تبعیت از خط مشی و برنامه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان متولی بخش سلامت در کشور اعلام داشته و تمامی تلاش و مساعی خود را به منظور ارتقاء سطح خدمات و بهداشت و درمان آحاد مختلف جامعه مبذول خواهند نمود.

پایبندی بیمه‌گران به طرح با وجود زیان فراوان  

در مقابل این انتقادات بیمه‌گرها معتقدند که این طرح به دلیل برخی عدم هاهنگی ها برای آن شرکت ها زیان به همراه داشته با این وجود از اجرای طرح کنار نکشیدند یکی از کاشرناسان بیمه به بانکداری ایرانی گفت : مسوولین دولتی در ابتدای طرح برای اینکه به مشکلات برنخورند 5/2درصد هزینه درمان را  افزایش دهند تا زیانی متوجه آنها نشود اما در مقابل فشارها را به بیمه گرها  افزایش دادند.

در همین رابطه  قائم مقام بیمه مرکزی به صراحت طرح نظام سلامت را به زیان بیمه گرها دانسته و گفته است که  باید فکری برای آن اندیشیده شود.  به گفته این مقام مسوول  مرور آمار ضریب خسارت بیمه درمان تکمیلی در سال‌هایی که حتی برنامه تحول سلامت مطرح نبود گویای این مطلب است که شرکت‌های بیمه بازرگانی نه‌تنها از محل بیمه درمان تکمیلی سودی نبرده‌اند، بلکه زیان نیز داشته‌اند و اگر به فعالیت در این عرصه ادامه می‌دهند به جهت ملاحظات توسعه بازار است.

تنها راه حل مشکل ، هماهنگیاست نه فرافکنی  

روی هم رفته این طرح درحال روبرو شدن با مشکلات جدی است و اگر این مشکلات برطرف نشود هر سال بر میزان مشکلات مالی و غیرمالی آن افزایش می یابد . در حال حاضر این طرح در تهران  به گفته وزیر بهداشت ناکارآمد شده است از طرفی دیگر بیماران با  سردرگمی در  این طرح با  درد و رنج ،  دست‌وپنجه نرم می کنند بنابراین مجریان و مسولین به جای فرافکنی با هماهنگی می توانند مشکلات را مرتفع کنند .

گفتنی است  که این طرح با هماهنگی وزارتخانه های چون  بهداشت و رفاه ره اندازی شد. وزارت رفاه به دلیل در اختیار داشتن بزرگترین سیستم بیمه گری ایران یعنی تامین اجتماعی و وزارت  بهداشت به دلیل  نظارت بر بیمارستانهای دولتی مستقیما در اجرای این طرح دخالت دارند.  در طرح نظام سلامت آمده است که : 

1- حافظت مالی مردم در قبال هزینه های سلامت: کاهش میزان پرداخت بیماران در بیمارستان-های دولتی، ناشی از تخصیص منابع مالی گسترده (ناشی از هدفمندی یارانه ها، ۱% ارزش افزوده، طرح پزشک خانواده و بیمه ها) است؛ به عبارتی دیگر، کاهش هزینه های درمانی مردم (فقط در بخش دولتی)، با افزایش هزینه های دولت همراه شد. شایان ذکر است، با اجرای فاز سوم طرح تحول، تعرفه ها رشد ۱۲۰ تا ۳۰۰ درصدی را تجربه نمود که باعث افزایش مجدد منابع تخصیصی دولت و همچنین هزینه ی درمانی بیماران در بیمارستان های خصوصی شد.

2- ارتقای کیفیت خدمات درمانی: ارتقاء کیفیت خدمات درمانی، ناشی از ارتقای کیفیت خدمات ویزیت (استفاده از پزشکان متخصص و فوق تخصص) و هتلینگ در بیمارستان های دولتی بوده که پشتوانه ی ارتقاء کیفیت خدمات نیز تزریق منابع مالی برای ایجاد انگیزه در پزشکان برای حضور در بخش دولتی و ارتقاء تجهیزات بیمارستان ها است.

3- افزایش دسترسی به خدمات درمانی (عدالت درمانی): به علت انگیزه ی پایین کادر درمانی برای خدمت در مناطق محروم، همواره این مناطق از کمبود نیروی انسانی، بالاخص پزشکان متخصص رنج می برد؛ از این رو، یکی از مهم ترین اهداف نظام های سلامت، تأمین کادر درمانی این مناطق بوده است که در بسته ی دوم طرح تحول، سعی شده انگیزه لازم برای تأمین پزشکان متخصص این مناطق با تزریق منابع مالی ایجاد شود. قابل ذکر است: تداوم اهداف ذکر شده، فقط با تداوم تزریق منابع مالی ممکن است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: