کد خبر: ۵۲۶۶۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۲ - ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - 21 October 2015
وزیر کشتیرانی، بزرگراه ها و حمل و نقل هنداعلام کرد نارندرا مودی نخست وزیر هند بزودی با شرکت در نشستی پیشنهادهای سرمایه گذاری 30 میلیارد دلاری چند وزارتخانه این کشور در چابهار را بررسی می کند.
بانکداری ایرانی ـ سرویس گردشگری و مناطق آزاد:  نیتین گادکاری وزیر کشتیرانی،بزرگراهها وحمل و نقل هند هفته گذشته نیز اعلام کرده بود که از چندین وزارتخانه این کشور خواسته شده است که طرحهای خود را برای سرمایه گذاری در منطقه آزاد چابهار اعلام کنند.

نیتین گادکاری وزیر کشتیرانی،بزرگراه ها و حمل ونقل هند روز یکشنبه درگفت وگو با خبرگزاری هندی پی تی ای گفت: اگر ما گاز را از ایران به قیمت های منطقی خریداری کنیم به طور حتم درخصوص این سرمایه گذاری تصمیم گیری می کنیم .

گادکاری چندی پیش گفته بود که ایران آمادگی خود را برای تامین گاز مورد نیاز طرح های هند درمنطقه آزاد تجاری چابهار به قیمت واحدی 2.95 (2 ممیز95) دلار اعلام کرده است ولی هند آماده پرداخت واحد 1.50 (1 ممیز 50) دلار می باشد.

وی افزود: دهلی نو این سرمایه گذاری ها را به نتیجه مذاکرات بین هند و ایران بر سر قیمت گاز مشروط کرده است.
وزیرکشتیرانی،بزرگراهها و حمل ونقل هند گفت که این کشور آماده اجرای طرح هایی به ارزش دو تریلیون روپیه(30 میلیارد دلار)در منطقه آزاد تجاری چابهار در ایران می باشد.

وی افزود:هند همچنین پیشنهاداتی را از سه کشور دیگر برای تامین گاز مورد نیاز طرح های هند درمنطقه آزاد تجاری چابهار دریافت کرده که در حال حاضر درحال بررسی است .
وی اسامی این کشورها را افشا نکرد.

گادکاری گفت که هند علاوه برامکان سرمایه گذاری درجاده ها، بنادر و خطوط راه آهن ایران و احداث یک کارخانه اوره گاز سوز را در بندر چابهار و گزینه های دیگر را درحال بررسی دارد.
وی افزود: قیمت هر یک تن اوره تولیدی از یک کارخانه ذغال سنگ سوز حدود 10 هزار روپیه (156 دلار) تمام می شود.

هند سالانه حدود 8 الی 9 میلیون تن اوره را از خارج وارد می کند و در حال حاضر با ایران بر سر پرداخت 1.5 (یک ممیز 5) دلار برای هر یک واحد گاز مذاکره می کند.
هند سالانه 800 میلیارد روپیه ( 12.5 میلیارد دلار ) برای تامین اوره به کشاورزان یارانه می دهد و گفته می شود که موفقیت این کشور در خرید گاز به قیمت واحدی 1.5 دلار برای کارخانه اوره خود در چابهار موجب کاهش چشمگیری در این مبلغ خواهد شد.

هند درحال حاضر با ایران، برای احداث یک کارخانه اوره در بندر چابهار و توسعه حوزه گاز فرزاد-بی توسط شرکت نفت و گاز طبعیی هند (ONGC) مذاکره می کند.
هند از قبل نسبت به سرمایه گذاری 85 میلیون دلاری در توسعه بندر راهبردی چابهار در جنوب ایران که مسیری را برای هند در دسترسی به افغانستان بدون عبور از خاک پاکستان فراهم خواهد ساخت متعهد شده است.

گادکاری گفت که اگر یک کارخانه اوره در بندر چابهار احداث شود قیمت اوره در هند به میزان 50 درصد کاهش خواهد یافت و این امرمنجر به کاهش چشمگیری در یارانه 800 میلیارد روپیه ای (12.5 میلیارد دلاری )هند به این کود شیمیایی خواهد شد.
وزیر کشتیرانی هند گفت که ایران از یک هیات هندی برای دیدار از این کشور دعوت کرده است و وی سرپرستی این هیات را به عهده دارد.

وی افزود:ایران در سال 2013 پیشنهاد کرد که گاز را واحدی 82 سنت یعنی کمتر از یک دلار تامین کند.
گادکاری قبلا گفته بود که وزارتخانه های مواد شیمیایی و کود شیمیایی و نفت هند در حال حاضر بر روی احداث یک کارخانه اوره سالانه 1.3 (1 ممیز 3) میلیون تنی در بندر چابهار کار می کنند که در صورت موفقیت، موجب کاهش قیمت اوره در هند به میزان 50 درصد خواهد شد.

وزیر کشتیرانی، بزرگراه ها و حمل ونقل هند در اردیبهشت ماه با سفر به ایران با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی قرارداد سرمایه گذاری 85 میلیون دلاری این کشور در چابهار را با همتای خود امضا کرد.

محمد جواد ظریف نیز در دیدار اخیر خود از هند در دیدار با گادکاری درخصوص سرمایه گذاری این کشور در چابهار بحث و تبادل نظر کرد. 

کانال اختصاصی بانکداری ایرانی در تلگرام: https://telegram.me/bankdariirani
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: