کد خبر: ۳۴۱۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۵ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 08 May 2015

۰۳۸۵۹نیتین گادکاری وزیر حمل ونقل جاده ای و کشتیرانی هند که چند روزی است در کشورمان به سر می برد و با رییس جمهور نیز دیدار داشته و پیام نخست وزیر این کشور را به دکتر روحانی تقدیم کرده است، روز چهارشنبه در دیدار با اکبر ترکان مشاور رییس جمهور از علاقه مندی کشورش برای گسترش روابط تجاری به خصوص ترانزیت و سرمایه گذاری در حوزه انرژی و پتروشیمی در چابهار خبر داد.

در این دیدار که در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور در تهران برگزار شد اکبر ترکان گفت: مجتمع پتروشیمی چابهار  فرمول قیمت گاز معین و مشخصی دارد و در حال حاضر قیمت گاز در این پروژه بسیار ارزان است. مشاور رییس جمهور تاکید کرد: در تلاش هستیم تا تعرفه گاز مورد نیاز در مراکز پتروشیمی در چابهار توسط وزارت نفت معین شود و قیمت گازی که برای سرمایه گذاران خارجی در ایران استفاده می شود همان قیمتی است که برای صنایع داخلی ایران استفاده می شود. ترکان با اشاره به اینکه دولت  حمایت از صنایع داخلی را در دستور کار خود قرار داده است گفت: مزیت مهمی که وزیر نفت آن را در اختیار ایرانیان و سرمایه گذاران خارجی قرار داده است، تخفیف ۵ درصدی تعرفه گاز برای پالایشگاه ها است. و این تخفیف ۵ درصدی برای مواد اولیه قابل قبول است زیرا در یک مدت زمان مشخصی سرمایه باز گردانده می شود چون برای پالایشگاه قیمت مواد اولیه بسیار قابل مقایسه با قیمت سرمایه گذاری است. وی خطاب به وزیر حمل و نقل هند گفت: اگر طرف هندی علاقمند به سرمایه گذاری در حوزه پالایشگاه باشد این امکان وجود دارد که از این تخفیف بهرمند شود و این موضوع کاملا قانونی است و این یک سیاست بلند مدت است چون مجلس آن را تایید کرده است. ترکان ادامه داد: برای قیمت گاز فرمولی وجود دارد که همیشه قیمت گاز در ایران نباید بیشتر از ۶۵ درصد قیمت سبد صادراتی باشد و این موضوع زیاد مورد علاقه سرمایه گذاران قرار نگرفته است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: برای تامین اراضی مورد نیاز سرمایه گذاران هندی در چابهار مشکلی وجود نخواهد داشت. ما قصد داریم که محدوده منطقه آزاد چابهار را تا گواتر افزایش دهیم.

ترکان به درخواست گروه سرمایه گذاری هندی با عنوان آدانی اشاره کرد و گفت: درخواست شرکت آدانی برای زمین در چابهار ۱۰ هزار هکتار است که محدوده ای بسیار وسیع و گسترده است. وی تصریح کرد: برای شرکت آدانی و دیگر سرمایه گذاران مطلوب این است که این مقدار زمین را در محدوده جدید منطقه دریافت کنند و خودشان زسیرساخت هایی هم چون جاده، تامین آب و برق را تامین کنند چرا که با این حجم وسعت این امر برای آنان ارزان تر تمام می شود. ترکان ادامه داد: این محدوده جدید در چابهار ۱۵ هزار هکتار است که اگر گروه آدانی درخواست ۱۰ هزار هکتار برای سرمایه گذاری در آن دارد می تواند از این محدوده جدید استفاده کند چرا که این شرکت قصد دارد برای ساخت یک بندر جدید در چابهار سرمایه گذاری کنند. همانطور که قبلا گفتم اگر بخواهند در مقیاس چند ۱۰۰ هکتاری کار خود را شروع کنند زمین وسایر امکانات برایشان فراهم است اما رقم های آنان باعث تغیر در همه چیر خواهد شد و ما نمی دانیم که آیا آنها قبل از پیشنهاد این مقیاس مطالعات لازم را انجام داده اند یا صرفا با اطلاعات مقدماتی و پایه این درخواست را داشته اند اگر مطالعه کردند که به نظر می رسد آنها قصد سرمایه گذاری چندین بیلیون دلار را در چابهار دارند به خصوص برای زیر ساخت ها.

هم چنین در این نشست وزیر حمل و نقل هندوستان از علاقه کشورش و سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در ایران به ویژه در منطقه آزاد چابهار گفت و ابراز امیدواری کرد با تسهیل شرایط به زودی سرمایه گذاران هندی کار خود را در چابهار آغاز کنند.

لازم به ذکر است سال گذشته در سفر اکبر ترکان به کشور هندوستان به منظور شرکت در اجلاس گجرات، برنامه های این کشور برای حضور و سرمایه گذاری در تنها بندر اقیانوسی ایران مورد بررسی قرار گرفت.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: