کد خبر: ۳۱۸۲۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۶ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 25 April 2015

imgresدر این همایش که روز جمعه ۲۱ فروردین ماه سال جاری در سالن همایش های هتل همای تهران و با حضور اعضای هیئت مدیره، سهامداران و مدیران ستادی و روسای کلیه شعب کشور و همچنین کارکنان شعب و ستاد شاغل در این بانک در تهران برگزار شد، سرپرست بانک کارآفرین از زحمات کلیه همکاران در سال گذشته تشکر و قدردانی کرد و ابراز امیدواری کرد که در سال پیش رو بانک بتواند همچون سال های گذشته گام های استواری را برای رسیدن به اهداف تعیین شده در واحدهای صف و ستاد بانک بردارد. سرپرست بانک در ادامه ضمن ابراز خوشبینی نسبت به نتایج تفاهم هسته ای لوزان، اظهار داشت: صنعت بانکداری کشور و بالطبع بانک کارآفرین در سال ۹۳، در وضعیت چندان خوبی نبود و واقعیت این است که اکثر بانک های کشور نتوانستند بودجه و منابع و مصارف پیش بینی شده در این سال را تحقق بخشند، و متأسفانه بانک کارآفرین نیز برای اولین بار پس از ۱۵ سال از زمان تأسیس آن، مشمول این شرایط شد. اما با این اوصاف امیدواریم با گام های مثبت و موثری که تاکنون در مسایل هسته ای برداشته شده است، راه ما در سال پیش رو برای تحقق اهدافمان چندان ناهموار نباشد.

وی افزود: خوشبختانه ایستادگی و در عین حال تدبیر دولت تدبیر و امید و دستگاه دیپماسی کشور در مذاکرات اخیر باعث شد تا کشور ضمن حفظ دستاوردهای هسته ای، بتواند روزنه های امید را به اقتصاد و معیشت مردم برگرداند. آیت اللهی در ادامه با اشاره به شرایط رقابتی بازار مالی و پولی کشور، اشاره کرد: هم اکنون ما در کشور دارای ۳۰ بانک و موسسه مالی و اعتباری رسمی و مجاز هستیم که حدود ۲۰ هزار شعبه، ۲۰۰ هزار کارمند، ۳ هزار دستگاه خودپرداز و... در سراسر کشور دارند. این آمار نشان می دهد که ما باید خود را مهیای رقابتی سخت و دشوار کنیم. وی ضمن ابراز خوشبینی به آینده، ادامه داد: اگرچه که ما در یک شرایط تنگاتنگ رقابتی هستیم اما فراموش نکنیم که بانک کارآفرین دارای یک سرمایه انسانی و پتانسیل بسیار خوب و آموزش دیده است و مسلماً هیچ بانکی با وجود داشتن چنین نیروهای کارآزموده، بااستعداد و سختکوش نباید نگران این بازار رقابتی دشوار باشد.

سرپرست بانک کارآفرین تصریح کرد: بانک کارآفرین همواره قدردان سرمایه انسانی خوب خود بوده و هست و این بانک بر آن است تا با اجرای برنامه های مستمر آموزشی بتواند این سرمایه خود را غنی تر و به روزتر کرده تا در سایه آن محکم و استوار به حرکت روبه پیشرفت خود به سوی اهداف تعیین شده حرکت کند. آیت اللهی در ادامه با اشاره به برنامه های پیشروی بانک در سال جاری گفت: از جمله برنامه های بسیار مهمی که در سالجاری بانک بدنبال آن است اجرای پروژه «بانکداری شرکتی» است. و این امر دقیقاً در راستای خط مشی اصلی بانک در زمان تأسیس آن، یعنی تمرکز بر بانکداری کلان نیز می باشد. وی خاطرنشان کرد: بی تردید موفقیت پروژه بانکداری شرکتی و به طور کلی موفقیت بانک در سایه یک بازاریابی موفق و قدرتمند امکانپذیر است و امیدواریم این لایه های مختلف بتوانند در کنارهم در راستای اهداف بانک حرکت کنند. سرپرست بانک کارآفرین در ادامه با اشاره توسعه بانکداری الکترونیک اظهار داشت: امروز حدود ۷ میلیارد تلفن همراه در جهان وجود دارد و تقریبا عمده جمعیت جهان به فضای مجازی و شبکه وب جهانی متصل هستند. به طور کلی باید گفت که امروز استفاده از فضای مجازی جزیی اساسی از زندگی روزمره انسان شده است. بر این اساس لزوم توجه بیش از بیش بنگاه های اقتصادی نیز به ظرفیت های این فضای مجازی افزون شده است. بنابراین در عصر حاضر در حوزه صنعت بانکداری توجه به ظرفیت بانکداری الکترونیک را نباید نادیده گرفت. آیت اللهی افزود: البته خوشبختانه از منظر بانکداری الکترونیک، بانک کارآفرین چندان با بانک های دیگر اختلاف سطح ندارد و عقب نمانده است اما باید سعی کرد بنیان های این نوع بانکداری را در بانک کارآفرین تقویت نموده، وگسترش داد. به طور مثال باید در سالجاری ایجاد سیستم بانکداری همراه(Mobile Banking) را در بانک کارآفرین شروع کرده و به نتیجه رساند. همچنین وی با اشاره به برنامه بانک برای توسعه پایانه های فروش(pos)خاطرنشان کرد: از منظر توسعه پایانه های فروش تا امروز کارهایی انجام شده اما باید تلاش خود را مضاعف کرد تا از این منظر بانک کارآفرین بتواند سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد و از قافله رقبا عقب نماند. وی در ادامه با تأکید بر اهمیت مشتری مداری نزد بانک کارآفرین، گفت: پایه و اصول کار ما در بانک کارآفرین بر مشتری مداری بنا شده است. و خوشبختانه این بانک همواره از سوی نهادهای اقتصادی مستقل و همچنین بانک مرکزی به مشتری مداری شهره بوده است. سرپرست بانک کارآفرین افزود: برای جذب و حفظ منابع باید به سراغ روش های جذاب برای مشتریان بود. البته نباید این مسئله باعث شود تا ضوابط و بخشنامه های بانک مرکزی نادیده گرفته شود. چرا که قانونمداری همواره اولویت ما بوده و هست. بانک کارآفرین این مسئله را عین مشتری مداری می داند.

عزمی: عملکرد شعب بانک در سال ۱۳۹۳ مثبت ارزیابی می شود در ادامه همایش، مسعود عزمی، معاون امور بانکی با نگاهی به آنچه که در سال ۱۳۹۳ گذشت، گفت: عملکرد شعب بانک در سال ۱۳۹۳ با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و محیطی مثبت ارزیابی می شود. وی در ادامه با اشاره به لزوم همکاری تنگاتنگ واحد های صف وستاد گفت: واحدهای صف به مثابه نیروی بانک در خط مقدم هستند و واحدهای ستادی بایستی نزدیکتر و بهتر از گذشته با واحدهای صف همکاری داشته باشند. عزمی خاطرنشان کرد: تحقق این هماهنگی در واحدهای صف و ستاد بانک در گرو همدلی وامتناع از نگاه جزیره ای در واحدهای مختلف بانک است. همه باید بپذیریم که عضو یک تیم هستیم وشکست و تزلزل تیم، شکست فرد فرد ما خواهد بود. معاون امور بانکی افزود: باید پذیرفت شرایط عمومی بازار پول در حال تغییر است و رقابت بین بانک ها برای تصاحب سهم بیشتر از بازار در جریان بوده و لذا ضمن اینکه لازم است روزانه وضعیت بازار مورد توجه قرار گیرد باید متناسب با آن اقدامات لازم صورت پذیرد. وی در ادامه اشاره به قیمت تمام شده منابع داشت که در این خصوص لازم است واحدهای ستادی با ارائه طرح های نوین شعب بانک را برای بهینه سازی قیمت تمام شده منابع یاری دهند. وی تاکید کرد: ارئه خدمات بانکداری خرد از جمله توسعه کارت خوان های بانک کارآفرین و نیز خدماتی ازقبیل کارت هدیه و موارد مشابه مورد توجه بوده و زمینه فعالیت بسیار گسترده است ودر سال های آتی در این حوزه ها بانک کارآفرین باید جبران سال های گذشته را بنماید.

خورسندی: عملکرد بخش ارزی در سال گذشته، خوب و رضایت بخش بوده است در ادامه همایش محمدرضا خورسندی، معاون امور بین الملل با اشاره به عمکرد بخش ارزی بانک در سال گذشته،گفت: عملکرد بخش ارزی بانک در مقایسه با سال های قبل بانک و حتی در مقایسه با عملکرد بخش ارزی سایر بانک ها در سال گذشته، خوب و رضایت بخش بوده است. وی افزود: در واقع، عملکرد ارزی بانک در سال ۹۳ بیش از ۲ میلیارد دلار بود که این رقم با توجه به تعداد شعب ما و تداوم تحریم ها در سال گذشته، رقم خوب و قابل قبولی به نظر می رسد. خورسندی در ادامه با اشاره به علت عملکرد خوب بخش ارزی در سال گذشته، یادآور شد: خوشبختانه بخش ارزی بانک کارآفرین از نیروهای زبده و کارآزموده خوبی برخوردار است و ما کارایی خوب خود را در سال گذشته مدیون تکاپو و فعالیت خالصانه سرمایه انسانی خود در این بخش می دانیم. وی خاطرنشان کرد: باید دقت داشته باشیم که نسبت تعداد شعب بانک در مقایسه با کل شعب سیستم بانکی کشور ۰٫۵ درصد است و این مسئله بیانگر این نکته است که بانک می بایست در سال جاری برای جذب منابع بیشتر به سمت توسعه برخی بخش های دیگر تخصصی از جمله حوزه ارزی برود. معاون امور بین الملل نیز در ادامه صحبت های خود تأکید کرد: واضح است که هیچکدام از بخش ها و مدیریت های بانک نمی تواند بدون همکاری و پشتیبانی سایر بخش ها حرکت رو به جلویی داشته باشد. نباید فراموش کرد که همه در یک قایق نشسته اند و همه برای رسیدن به مقصود باید به یک جهت پارو بزنند. در غیر این صورت آنچه حاصل خواهد شد رخوت بانک در این بازار رقابتی تنگاتنگ خواهد بود. خورسندی در پایان صحبت های خود ضمن امیدواری نسبت به روندهای بوقوع پیوسته در سیاست خارجی در سالجاری، گفت: امیدواریم با گشایشی که در حوزه سیاست خارجی در حال ایجاد شدن است، بتوانیم در سالجاری شاهد توسعه و رونق هر چه بیشتر فعالیت های ارزی در بانک باشیم.

حسن زاده:  حداکثر تلاش بانک جلب رضایت سپرده گذاران، پرسنل و سهامداران است نادر حسن زاده مدیر امور مالی، با ارائه آمار عملکردی از بانک در سال گذشته، گفت: در سال ۹۳، فعالیت بانک متأثر از عوامل خارجی و همچنین مسائل داخلی بود. برنامه های دولت برای خروج از رکود و سیاست های انقباضی بانک مرکزی بر ارائه تسهیلات بانک تأثیرگذار بود و کاهش قیمت نفت و ادامه تحریم ها نیز بر فعالیت های ارزی و تجاری  تمامی بانک ها از جمله بانک کارآفرین آثار منفی خود را نشان داد. وی با اشاره به رقبای بانک در بازار پول خاطر نشان کرد: عموماً با سه گروه از رقبا، در بازار مواجه هستیم. رقبای نابرابر که به دلایل خاص، ترکیب سپرده های بهتری دارند و منابع ارزان قیمت بیشتری نیز در اختیار دارند. گروه دوم رقبایی هستند که قاعده بازی را رعایت نمی کنند و  گروه سوم نیز، رقبای خوب محسوب می شوند که محصولات جدید و خدمات مناسبی به مشتریان عرضه می کنند. حسن زاده افزود: در این شرایط و علی رغم وجود نرخ ۳۰ درصدی سود بین بانکی، خود را موظف به رعایت ضوابط بانک مرکزی مبنی بر پرداخت سود حداکثر ۲۲ درصدی کردیم. این در حالی است که بسیاری از رقبای ما  خود را موظف به رعایت این سقف ندیدند و به تعهدات خود در این زمینه عمل نکردند که موجب متضرر شدن بانک ما در سال  ۹۳ شد. وی همچنین تصریح کرد: در پایان سال ۹۳، حدود ۷۴٫۵ درصد منابع بانک، نرخ سود بالای ۲۰ درصد و ۲۵٫۴ درصد نرخ سود ۲۰ درصد و کمتر دارند. بنا بر محاسبات، هزینه پول در پایان اسفند ماه سال گذشته معادل ۲۴٫۱۲ درصد بود که نسبت به اسفند ماه ۹۲ رشد نشان می دهد. مدیر امور مالی تصریح کرد: جمع سپرده های ریالی اشخاص در پایان اسفند ۹۳ بالغ بر ۷۷٫۹ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۸٫۸ درصد رشد را نشان می دهد. مجموع تسهیلات اعطایی نیز در پایان اسفند ۹۳ به بیش از ۶۶٫۶ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به اسفند ۹۲، بیست درصد افزایش داشته است. حسن زاده در بخش دیگری از سخنان  خود با اشاره به ترکیب درآمدهای بانک گفت: درآمدهای مشاع بانک (تسهیلات، سپرده گذاری و سرمایه گذاری) در پایان اسفند ماه ۳۴ درصد رشد و درآمدهای غیرمشاع (کارمزد اعتبار اسنادی و ضمانت نامه ها) ۶ درصد رشد را نشان می دهد. سهم بانک از درآمد مشاع با ۹ درصد رشد و از کل درآمدها با ۲۹ درصد افزایش مواجه گردید. وی با اشاره به چالش های پیش روی مدیریت بانکی یادآور شد: مهم ترین چالش های مدیریت بانکی، تأمین منافع همزمان سپرده گذاران، پرسنل و سهامداران است که این سه گروه غالباً با یکدیگر تضاد منافع دارند. حداکثر تلاش مجموعه مدیریت در بانک کارآفرین به نحوی بوده است که هر سه گروه رضایت نسبی داشته باشند. حسن زاده با اشاره به کسب رتبه نخست بانک کارآفرین در بخش شاخص بازدهی فروش در سال گذشته بیان داشت: بر اساس  رتبه بندی ۱۰۰ شرکت برتر از سوی سازمان مدیریت صنعتی، بانک کارآفرین در میان ۵۰۰ شرکت بزرگ کشور،  به دلیل سودآوری و عملکرد مطلوب (شاخص بازدهی فروش) در گروه بانک ها و مؤسسات اعتباری رتبه نخست را کسب کرد. وی همچنین افزود: در گزارش های فصلی سازمان بورس و اوراق بهادار طی دوره های منتهی به پایان شهریور ماه و آذر ماه ۹۳، بانک کارآفرین موفق به کسب رتبه اول بین بانک ها در بازار اول  و کسب رتبه سوم در میان کل شرکت ها از نظر شفافیت مالی شد.

گفتنی است، در پایان این همایش روسای شعب مشکلات موجود در شعب خود را با مهندس آیت اللهی، سرپرست بانک کارآفرین گذاشتند و مهندس آیت اللهی به روسای شعب اطمینان خاطر داد مشکلات مطرح شده را پیگیری و در همایش آتی به اطلاع روسای شعب برساند. لازم به ذکر است در نوبت دوم بعداز ظهر همین همایش نیز، مهندس آیت اللهی در سالن های صدف و مروارید هتل هما به دیدار نوروزی کارکنان شعب و ستاد بانک پرداختند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: