کد خبر: ۱۸۶۱۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - 19 October 2020
گسترش روزافزون استفاده از ابزارهای پرداخت الکترونیک که نشانه کارآیی و در عین حال اعتماد عمومی به این ابزارها است، اقتصاد ایران را فراتر از آنچه انتظار می‌رفت، تحت‌تاثیر قرار داده است.

گسترش روزافزون استفاده از ابزارهای پرداخت الکترونیک که نشانه کارآیی و در عین حال اعتماد عمومی به این ابزارها است، اقتصاد ایران را فراتر از آنچه انتظار می‌رفت، تحت‌تاثیر قرار داده است. این ابزارها امروز با بر دوش کشیدن بار اصلی پرداخت اعم از پرداخت‌های خُرد و نسبتا کلان، تأثیر غیرقابل انکاری در سرعت گردش پول، نقدینگی و حتی ضریب فزاینده در اقتصاد کشور دارند .

به گزارش بانکداری ایرانی ،   یکی از موارد نادرست در استفاده از ابزارهای پرداخت الکترونیک ، نظام کارمزدی اشتباه و هزینه‌زا در شبکه پرداخت کشور است. 

مرتضی ترک‌تبریزی، عضو هیئت‌مدیره بانک تجارت درباره انتخاب رویکرد اصلاحی مناسب نظام کارمزدی می گوید : چندین بار مدل‌هایی پیشنهاد شده بود و جلسات متعددی نیز در خصوص اصلاح نظام کارمزد برگزار شده است. برای مثال اخذ کارمزد از خودپردازهای غیر، مطرح شده بود؛ همچنین تراکنش‌ها را به سه بخش زیر ۲۵ هزار تومان تا ۲۰۰ هزار تومان و بالای ۲۰۰ هزار تومان تقسیم و مشخص کرده بودیم که کارمزد هر تراکنش را چه کسی پرداخت کند، ولی به نظر بنده با توجه به وضعیت فعلی، هیچ‌کدام از راه‌‌حل‌های پیشنهادشده کمک‌کننده نخواهند بود؛ چراکه در شرایط فعلی اخذ کارمزد از مردم بسیار مشکل است؛ در نتیجه تنها راه اصلاح مدل کارمزد فعلی توسعه بانکداری دیجیتال، شرکت‌های فین‌تک و ارائه سرویس‌های جدید است. به عقیده بنده روش‌های پیشنهادشده قبلی تنها انرژی صرف‌کردن است و بعید می‌دانم کمک‌کننده باشند.

عضو هیئت‌مدیره بانک تجارت با بیان اینکه کسب‌وکاری سنتی در صنعت بانکداری زیان‌آور و ضررده است اظهار کرد: در صورتی ‌که مدل کارمزد اصلاح نشود،  به‌مرور شاهد کندشدن حرکت چرخ توسعه فناوری در بانک‌ها و در نتیجه توقف آن خواهیم بود؛ بنابراین الزاماً ما باید به‌سرعت در حوزه کارمزد کارهای اساسی و جدی انجام دهیم.

وی افزود : اصلاح نظام کارمزدی باید با  روش‌های از جمله روش ارتباط با فین‌تک‌ها، سرویس‌ها از طریق فین‌تک‌ها ارائه شود، بانکداری دیجیتال و ارائه سرویس‌های جدید یا  اجرایی‌شدن روش‌هایی که قبلاً تدوین شده‌اند.

لیلا فریادرس
خبرهای مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: