کد خبر: ۱۸۰۶۶۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۷ - ۱۶ تير ۱۳۹۹ - 06 July 2020
کلیه حمایت‌های مقرر در قانون تامین‌اجتماعی به استثنای غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری با رعایت مقررات مربوطه و تغییرات بعدی به این گروه از متقاضیان ارائه خواهد شد. همچنین بیمه‌شدگان مربوطه در صورت تمایل می‌توانند درهر مرحله نسبت به قطع بیمه‌پردازی بیمه‌های توافقی و ادامه پرداخت حق بیمه حسب ضوابط مقرر در چارچوب بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، ادامه بیمه به‌طور اختیاری و … اقدام کنند.
دنیای‌اقتصاد : سامانه بیمه تامین‌اجتماعی برای شاغلان دورکار کسب‌وکارهای مجازی که بخشنامه آن در سال ۱۳۹۷ از سوی سازمان تامین‌اجتماعی صادر شده بود، رونمایی شد. با آغاز به‌کار این سامانه، افراد شاغل در فضای دورکار نظیر راننده‌ها و فریلنسرها از مزایای این نوع بیمه بهره‌مند خواهند شد. در واقع، هر فردی که با کسب‌وکارهای مجازی کار می‌کند ولی فاقد رابطه استخدامی است می‌تواند از این سامانه برای بیمه کردن خود استفاده کند.

ارائه بیمه برای شاغلان دورکار کسب‌وکارهای مجازی
در این مراسم که با حضور رضا الفت‌نسب‌ عضو هیات‌مدیره اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی، ابراهیم شهابی، رئیس اداره تعمیم بیمه‌های اجتماعی سازمان تامین‌اجتماعی در محل اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی برگزار شد، الفت‌نسب اشاره کرد: در مرحله اول ۱۷۰۰ عضو اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی مجاز به استفاده از این سامانه برای بیمه کردن افرادی هستند که به‌طور دورکار با آنها همکاری می‌کنند. در مرحله بعد کسب‌وکارهای غیرعضو اتحادیه نیز می‌توانند از این سامانه استفاده کنند. به گفته وی، بخشنامه دورکاری برمی‌گردد به سال ۱۳۹۷ که مرحوم نوربخش آن را ابلاغ کردند. این سامانه چند سال زمان برد چون از سمت اتحادیه و از سمت سازمان تامین‌اجتماعی نیاز به آمادگی داشت و کرونا هم البته آن را به تعویق انداخت.

با توجه به اظهارات الفت‎نسب، متقاضی به‌طور آنلاین فرم را پر می‌کند. سابقه بیمه را وارد و شهر مورد نظر خود را انتخاب می‌کند. کد پیگیری بعد از پر کردن فرم برای متقاضی و کسب‌وکاری که در آن فعالیت می‌کند ارسال می‌شود و کسب‌وکار تایید همکاری با آن شخص را به اتحادیه اعلام می‌کند. شخص متقاضی نامه اتحادیه را دانلود کرده و به دفتر بیمه تامین‌اجتماعی مراجعه می‌کند.

در ادامه جلسه، ابراهیم شهابی، رئیس اداره تعمیم بیمه‌های اجتماعی سازمان تامین‌اجتماعی در رابطه با نحوه استفاده از سامانه بیمه تامین‌اجتماعی برای شاغلان دورکار کسب‌وکارهای مجازی گفت: بعد از معرفی افراد به سازمان تامین‌اجتماعی، پروسه‌ای از سوی سازمان تامین‌اجتماعی باید طی شود که افراد مشمول بیمه توافقی شوند. افراد با معرفی‌نامه‌ای که دریافت می‌کنند به سازمان تامین‌اجتماعی مراجعه خواهند کرد و احراز هویت خواهند شد. سپس شماره بیمه دریافت خواهند کرد، معاینه پزشکی می‌شوند و احراز شرایط نهایی صورت می‎گیرد. در نهایت با اتحادیه در این مورد مکاتبه خواهیم کرد. وی افزود: پرداخت حق بیمه برای این بیمه که از نوع بیمه‌های غیراجباری است ماهانه خواهد بود و متقاضیان می‌توانند در پیش پرداخت حق بیمه خود را تا پایان سال نیز واریز کنند. نرخ حق بیمه طبق ماده ۲۸ قانونی تامین‌اجتماعی ۲۷ درصد خواهد بود.

  شرایط و مزایای استفاده از بیمه شاغلان دورکار
براساس آنچه در این سامانه مقرر شده و طبق اعلام رئیس اداره تعمیم بیمه‌های اجتماعی سازمان تامین‌اجتماعی، نرخ این بیمه برای افراد ۲۷ درصد است و مبنای پرداختی آن برای سال‌جاری، یک‌دوم حداقل دستمزد مصوب شورای‌عالی کار است. همچنین افرادی که با عنوان بیمه اجباری وارد این سیستم می‌شوند، حداکثر سن مجاز برای آنها ۵۰ سال است. البته اگر افراد سابقه پرداخت بیمه قبلی نزد سازمان داشته باشند، این سابقه به سن آنها اضافه می‌شود.

به‌عنوان مثال کسی که ۳ سال سابقه پرداخت بیمه داشته باشد، با حداکثر سن ۵۳ سال می‌تواند وارد این سامانه شود. همچنین حق بیمه نیز ماهانه پرداخت می‌شود و افراد می‌توانند دستمزد مبنای حق بیمه را خودشان انتخاب کنند. بر این اساس افراد می‌توانند نرخ دستمزد را بین ۲/ ۱ دستمزد تا حداکثر دستمزد پرداخت کنند. افراد با پرداخت حق بیمه بیشتر به همان اندازه از مزایای حق بیمه تامین‌اجتماعی استفاده می‌کنند.

به گفته این مقام سازمان تامین‌اجتماعی، این نوع از بیمه شدگان چون فاقد رابطه مزدبگیری از طرف کارفرما هستند و مرجع مربوطه صرفا به‌عنوان کارگزار وظیفه معرفی افراد را بر عهده دارد، این افراد مشمول قانون کار نیستند و از مزایای بیمه بیکاری برخوردار نیستند. همچنین سازمان برای این دسته از افراد مطابق بیمه‌های اجباری، مزایای درمانی در نظر گرفته و افراد هزینه کمتری برای امکانات درمانی پرداخت کنند.

کلیه حمایت‌های مقرر در قانون تامین‌اجتماعی به استثنای غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری با رعایت مقررات مربوطه و تغییرات بعدی به این گروه از متقاضیان ارائه خواهد شد. همچنین بیمه‌شدگان مربوطه در صورت تمایل می‌توانند درهر مرحله نسبت به قطع بیمه‌پردازی بیمه‌های توافقی و ادامه پرداخت حق بیمه حسب ضوابط مقرر در چارچوب بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، ادامه بیمه به‌طور اختیاری و … اقدام کنند.

متقاضیانی که مشمول بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد یا ادامه بیمه به‌طور اختیاری هستند، در صورت عدم انقطاع در پرداخت حق بیمه می‌توانند پس از پایان دوره پیش‌پرداخت بدون در نظر گرفتن شرایط سن و سابقه مقرر، با ارائه معرفی‌نامه از مرجع معرفی‌کننده یا نمایندگی‌های مربوطه و رعایت سایر شرایط مقرر، از جمله انجام معاینات پزشکی صرفا در مرحله تغییر نوع بیمه، بدون انجام معاینات مجدد پزشکی در زمره مشمولان قرار گیرند. بدیهی است درصورتی‌که این افراد پرداخت حق بیمه را بعد از شروع بیمه قطع کنند، ورود مجدد آنان منوط به رعایت مقررات مربوطه مطابق سایر مشمولان خواهد بود.

  قوانین بیمه استارت‌آپ‌ها نیازمند به‌روزرسانی
شهابی در واکنش به این بحث که سازمان تامین‌اجتماعی درخصوص قوانین بیمه برای استارت‌آپ‌ها، از قوانین مربوط به کسب‌و‌کارهای سنتی استفاده می‌کند و اینکه بسیاری از استارت‌آپ‌ها همواره در بحث بیمه با سازمان تامین‌اجتماعی با مشکل مواجه هستند، عنوان کرد: «قانون تامین‌اجتماعی زمانی تصویب شده که ما بحث کسب‌و‌کارهای مجازی را نداشتیم و باید قوانین تامین‌اجتماعی به نسبت شرایط روز به‌روزرسانی شده و تفسیر آن تغییر کند. محل این تغییر نیز اداره کل وصول حق بیمه اداره کل تامین‌اجتماعی است که طبق شرایط کسب‌وکارهای جدید، باید قوانین را همسان‌سازی کند.»  وی خاطرنشان کرد: «ما در سازمان تامین‌اجتماعی این آمادگی را داریم که درخواست‌هایی را که به این شکل مطرح می‌شوند و گروه‌هایی که فکر می‌کنند حق آنها تضییع شده‌اند، در چارچوب قانون دوباره بررسی کنیم و پاسخی قانع‌کننده به آنها دهیم.» شهابی در رابطه با مشکلی که به لحاظ بیمه‌ برای کافه بازار پیش آمده بود و این استارت‌آپ به دلیل بیمه‌نکردن توسعه‌دهندگان خود جریمه شده بود، گفت: «این موضوع به اداره کل وصول حق بیمه ارتباط دارد. اگر رابطه کافه بازار با توسعه‌دهندگان از نوع مزدبگیری نبوده این جریمه اشتباه بوده است. کافه بازار مشکل خود را به‌طور مکتوب به تامین‌اجتماعی ارجاع دهد تا این موضوع بررسی شود.»

 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: