کد خبر: ۱۸۰۵۰۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۱ - ۱۴ تير ۱۳۹۹ - 04 July 2020
بانکداری ایرانی- مرکز نوآوری بانک ایران زمین در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری با سازمان فناوری اطلاعات ایران از بسته خدمات بانکداری باز خود رونمایی کرد.
بانکداری ایرانی- مرکز نوآوری بانک ایران زمین با حضور مدیرعامل بانک ایران زمین، رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران و مدیران ارشد بانک ایران زمین، در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری با سازمان فناوری اطلاعات ایران با هدف اتصال استارت‌آپ‌های طرح نوآفرین به خدمات بانک ایران زمین از بسته خدمات بانکداری باز خود رونمایی کرد.
 
 
به گزارش بانکداری ایرانی، در مراسم رونمایی از بسته بانکداری باز، مدیرعامل بانک ایران زمین اظهار کرد: در 50 سالی که به عنوان کارمند بانک خدمت کردم می توانم به جرات بگویم که تا 10 سال پیش هیچ تغییر اساسی در نظام بانکداری و خدمات آن مشاهده نکرده بودم. شاید در یک برهه‌ای از زمان، ابزارها تغییر کرده بودند اما خدمات هیچ تغییری را شاهد نبودیم. حتی برخی از همکاران  آن زمان می گفتند که بانک‌ها به جای اینکه به مردم خدمات ارائه کنند بیشتر اسباب زحمت آنها هستند. به عنوان نمونه برای انجام کارساده‌ای مانند پرداخت قبض باید ساعت‌ها وقت و هزینه  صرف می کردند تا قبض خود را پرداخت کنند، اما در سال‌های اخیر تحول اساسی رخ داده و شرایط تغییر کرده‌است. 
 
 
دعوت به همکاری استارتاپ‌ها
عبدالمجید پورسعید در ادامه عنوان کرد: در بانک ایران زمین همه بر این باور هستند که باید امکانات جدیدی را فراهم کنیم و برهمین اساس از همه کسانی که دارای خلاقیت و نوآوری هستند؛ دعوت می کنیم تا بیایند در این فضا فعالیت کنند.
 
وی افزود: بانک‌ها تنها بستر ایجاد می‌کنند و کسانی که ایده‌های بزرگی دارند، می توانند مشارکت کنند چرا که بانک‌ها محدویت دارند تا خدمات خود را به سطح گسترده ای برساند و کسانی که در قالب استارتاپ ها و فین تک‌ها خلاقیت دارند مشارکت کرده و با خلاقیتی که دارند خدمات ارزشمندی را در این بستر برای مردم ارائه دهند. 
 
هر ماه یک محصول جدیدی ارائه می کنیم
در ادامه مراسم مدیرعامل مرکز نوآوری بانک ایران زمین اهداف این بخش را این گونه تشریح کرد: یکی از مهمترین هدف بانک ایران زمین، بانک دیجیتال است و تلاش دارد که بازیگر موثری در این حوزه باشد. زیرساخت‌های این کار فراهم شده و مرکز نوآوری ایران زمین این افتخار را دارد که  بر اساس بستر مناسبی فضای مناسبی را در اختیار کسب و کارها قرار دهد. 
 
محمودی افزود: هدف مرکز نوآوری، تمرکز بر روی زیر ساخت و ارائه  خدمات جدید است. خلا بزرگ این حوزه بستر سازی است تا فضای کسب و کار با آن همه توان خود با آن کار کند. بر همین اساس تفاهم نامه ای با سازمان فناوری ایران امضا شد و مقرر شد تا هر ما یک محصول جدید ارائه کنیم .
 
 
 
 
محمودی در ادامه با اشاره به محصول جدید وعده داد: در پاییز سال 99 از بانکداری دیجیتالی خود نوآوری می کنیم و طی آن تعداد  زیادی از خدمات و فعالیت های بانک رونمایی خواهد شد و این گام نخستین برای ورود به فضای دیگری از بانکداری است. 
 
وی گفت: بانک ایران زمین با  ایجاد مرکز نوآوری بر این باور است با همکاری با  سایر نهادها نتیجه پرباری را در پی داشته و می‌تواند به مردم خدمات زیادی را ارائه کند. 
 
بنگاهای اقتصادی باید سه گام بزرگ برای بانکداری دیجیتالی برداند
 
رییس فناوری اطلاعات در این مراسم با اشاره به اهمیت بانکداری دیجیتالی گفت: در سیستم بانکداری سه سرفصل مهم برای ورود به فضای دیجیتالی وجود دارد. نخستین سرفصل سرمایه گذاری است. در حقیقت سرمایه گذاری جسورانه مهم است و اولین گام بنگاه‌های اقتصادی سرمایه‌گذاری جسورانه و ریسک پذیر است. البته استانداردهای خاص ریسک و سرمایه گذاری جسورانه وجود دارد. 
 
امیر ناظمی در ادامه افزود: مساله دوم کاربر است داشتن مش تریان بسیار ارزشمند است. مشتریان وفادار می تواند یک کاربر خوب باشد و می تواند او کاربران زیادی را با خود به همراه آورد. سومین تلاقی بانک و فضای نوآوری در جمع آوری پول رخ می‌دهد. هر اپلیکیشنی تلاش دارد تا پول جمع آوری کند. جمع آوری پول از طریق اپلیکیشن کار ساده ای نیست برای همین تلاش می‌شود تا کیف پولی را طراحی کنند تا مشتریان  بیشتری را جذب کنند. همه این خدمات  توسط استارتاپ‌ها  انجام می شود. بانک ایران زمین به دلیل آینده‌گری که دارد وارد این فضای نوآروی شده تا آینده را از آن خود کند و می داند که  این نوآوری چه آینده ای دارد. 
 
 
انجام 97درصد خدمات بانک ایران زمین در خارج از شعب 
در ادامه معاون فناوری بانک ایران زمین به تشریح اهمیت بانکداری باز  پرداخته و گفت: یکی از شاخص های مهم برای ارزیابی وضعیت یک بانک این است که ببینیم که تراکنش‌های بانک چقدر در بیرون از سیستم انجام می‌شود که برای بانک ایران زمین بالغ بر 97 درصد تراکنش‌ها در خارج از بانک‌ها انجام می‌شود نکته دیگر داده‌های دیجیتالی شده است. یکی از موارد خاصی که باید در نظر داشت مساله تفاوت نگرش بخش خصوصی با بخش دولتی است چرا که ما به عنوان بخش خصوصی همواره سعی داریم که فضای مناسبی را رقم زده و بتوانیم پلت فورم خود را با تمام توان و بهترین شکل ارائه کنیم.
 
فرهاد اینانلویی در ادامه تشریح کرد:  تعداد کانال های ارائه شده در بانک ها متنوع است.  وب ، شعبه ، همراه بانک، شعبه مجازی و حتی مرکز تماس هم یک کانال ارائه سرویس است. همچنین «ای‌تی‌ام» هایی هستند که بدون تحویل‌دار و کارمند،  افراد به شخصه می توانند کار خود را انجام دهند.
 
اینانلویی افزود: یکی از مسائل مهم در روزهای اخیر مساله احراز هویت الکترونیکی  است که در شورای عالی پولشویی مصوب شده و تحول بزرگی در حوزه بانکداری دیجیتال خواهد بود یکی از موضوعات دیگر کاهش هزینه است بسیاری از همکاران معتقدند که دیجیتالی کردن هزینه بر است اما اگر  کسی دنبال دیجیتال سازی کرد و حداقل از 30 درصد از هزینه های عملیاتی کاهش پیدا نکند قطعا مسیر را اشتباه رفته‌اید.  چرا تجربه تمامی بانک های ایران و دنیا نشان داده است که در بانک ها دیجیتالی کرده فرآیند قطعا به کاهش هزینه ها می انجامد. تاجایی که یک ترانزاکشن در شعبه بیش از صد برابر یک ترانزاکشن در آنلاین برای بانک، مشتری و حتی جامعه هزینه دارد.  لذا هرچه به سمت دیجیتالی کردن پیش می رویم هزینه را کاهش دادیم. 
 
وی افزود: یکی دیگر از موضوعات نوآوری باز یا  فضای باز خلاقیت است یعنی توجه کنیم که مشتریان به چه چیزهای نیاز دارند. اگر ما بخواهیم در داخل سیستم خود اقدام به نوآوری کنیم نهایتا می توانیم با خلاقیت خود یک یا دو محصول را ارائه کنیم و نکته مهمتر اینکه آیا این محصول مورد اقبال مشتریان قرار می‌گیرد یا خیر مشخص نیست لذا باید بر اساس نیازهای مشتریان کار کرد. تغییر در رفتار مشتریان را حس کرده و باید به داده‌های رفتاری مشتریان توجه کرده و بر اساس داده‌هایی که از مشتریان کسب می‌‌کنیم به این نتیجه می رسیم که چه نوع خدماتی را آنها نیاز دارند و در نهایت ما به رضایت مشتری توجه داریم و یکی از شاخص‌های مهم برای فعالیت بانک ایران زمین است. در سه ماهه سوم امسال از نخستین پایلوت بانکداری دیجیتالی در کشور رونمایی خواهیم کرد و یک الگوی بانکداری دیجیتالی ارائه می کنیم.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: