کد خبر: ۱۸۰۲۹۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۱۱ تير ۱۳۹۹ - 01 July 2020
تاثیر افزایش سرمایه شرکت بیمه پاسارگاد
در سال‌های اخیر تورم، کاهش ارزش ریال و افزایش قیمت دیه منجر به افزایش نسبت‌ها و ضریب‌های خسارت در بین شرکت‌های بیمه شده‌است.
 بانکداری ایرانی- در سال‌های اخیر  تورم، کاهش ارزش ریال و افزایش قیمت دیه منجر به افزایش نسبت‌ها و ضریب‌های خسارت در بین شرکت‌های بیمه شده‌است. 

برای قوی تر کردن وضعیت شرکت ها چندین راهکار فنی وجود دارد که از جمله اکچوئری ، ذخیره گیری، افزایش سرمایه و راههای دیگر است . 

در واقع، صنعت بیمه قبل از هر چیز نیاز به ظرفیت‌سازی بیشتری دارد و باید توانگری مالی و ظرفیت پذیرش در شرکت‌های بیمه افزایش یابد و این مساله بدون افزایش سرمایه امکان پذیر نیست؛ چرا که افزایش سرمایه شرکت های بیمه آنها را در قبال خسارت‌ها تقویت می‌کند. 

یکی دیگر از مسائلی که برای شرکت های بیمه مهم است مساله تولید حق بیمه اتکایی و ورود به رشته های بیمه گری بزرگ است. 

برهمین اساس، در ابتدای سال گذشته که اعلام شد نسبت خسارت در سال 97 نسبت به سال نزدیک به 30 درصد  رشد یافت؛ رییس کل بیمه رسما اعلام کرد: «سال گذشته ۷۰ میلیون فقره بیمه نامه صادر شده و شرکت های بیمه ای ۲۷ میلیارد تومان خسارت پرداخت کردند که در مقایسه با سال ۹۶ معادل ۲۸ درصد رشد داشته است، بیمه مرکزی با تصویب آیین نامه های لازم به دنبال عملیاتی شدن افزایش سرمایه شرکت های بیمه ای در سال جاری است.»

وضعیت شرکت بیمه پاسارگاد

 به گزارش  بانکداری ایرانی ، بیمه پاسارگاد دارای سهم 5.47 درصدی بازار بیمه ایران است چرا که در سال مالی 1398 با صدور بیش از 5 میلیون و 585 هزار فقره بیمه نامه بیش از 32,685 میلیارد ریال حق بیمه تولید کرد که این رقم نسبت به سال قبل 42 درصد افزایش را نشان می دهد. همچنین میزان خسارت پرداختی این شرکت در سال 1398 بیش از 9,289 میلیارد ریال بوده که نسبت خسارت این شرکت به 28 درصد رسید که  نسبت به سال 97 حدود 4 درصد کاهش داشته است.


بالاترین بازدهی حقوق مالکانه در بین شرکت‌های بورسی ایران 

از طرف دیگر وضعیت شرکت بیمه پاسارگاد نشان می‌دهد که این شرکت دارای بازدهی حقوق مالکانه ای حدود 50 درصد است که در بین شرکت های بورسی و حتی  ایرانی نمونه ای خاصی است چرا که شرکت های بزرگ بیمه‌گری در ایران در نهایت دارای نسبت بازدهی 35 درصدی هستند. بازدهی مالکانه نشان می دهد که شرکت از دارایی و سرمایه‌های خود چقدر بازدهی کسب کرده و چقدر عملکرد مناسبی داشته است. در واقع این گزینه نشان می دهد که هرچقدر شرکت سرمایه بیشتری در اختیار داشه باشد بهتر می‌تواند کار کند.

توانگری شرکت بیمه پاسارگاد
رتبه و سطح توانگری شرکت های بیمه یکی از شاخص های مهم بررسی وضعیت شرکت و مقایسه برای سنجش شرکت هاست. شرکت هایی که نسبت توانگری مالی آن ها برابر با 100 درصد یا بیشتر است برای ایفای تعهدات خود در مقابل بیمه گذاران از توانایی بیشتری برخوردار بوده و ریسک سرمایه گذاری را کاهش می دهند و  علی الخصوص بیمه گذارانی مانند بیمه عمر و زندگی به این شرکت های اعتماد می کنند. 

بررسی از سال 92 تا 98 نشان می دهد که نسبت توانگری شرکت از رقم 105 به 219 درصد رسیده است که نشان از بالارقتن ظرفیت این نسبت دارد اما برای اینکه به وضعیت بهتری دست باید افزایش سرمایه بیشتری را مد نظر قراردهد. 
 
 

افزایش ظرفیت بیمه اتکایی
در ترازنامه شرکت بیمه پاسارگاد در اسفند 98 آمده است که بدهی به بیمه گران و بیمه گران اتکایی در سال 1398 نسبت به سال1397، مبلغ 263،1 میلیارد ریال معادل 125 درصد افزایش یافته است که عمدتأ متأثر از رشد پرتفوی و تأثیر آن در صورتحساب های اتکایی می باشد که عمده آن مربوط به بدهی به بیمه مرکزی ج.ا.ایران بوده که در اردیبهشت 1399 تسویه شده است. این رخداد با توجه به اینکه در زمان مناسب تسویه شده نشان از آن دارد که ظرفیت شرکت بیمه پاسارگاد برای ظرفیت بیمه اتکایی بسیار قابل رشد است و  تنها راه افزایش این ظرفیت افزایش سرمایه شرکت است. 

تاریخچه افزایش سرمایه شرکت

شرکت با سرمایه 450 میلیارد ریال منقسم به 450 میلیون سهم 1000  ریالی عادی با نام که 50 درصد آن معادل 225 میلیارد ریال پرداخت شده بود به ثبت رسید و طی سالهای 1387 ، 1388 و 1389 معادل 50 درصد دیگر از ارزش اسمی سهام از محل مطالبات و آورده نقدی سهامـداران تأمین گردید.

افزایش سرمایه شرکت به شرح جدول زیر انجام شده است: 


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: