کد خبر: ۱۸۰۱۵۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۷ - ۰۹ تير ۱۳۹۹ - 29 June 2020
مدیرعامل متروی تهران اعلام کرد که در صورت تامین منابع مالی تا پایان امسال ۱۲ ایستگاه مترو به بهره برداری می رسد.
 
به گزارش ایسنا، علی امام صبح امروز در نشست خبری که به منظور تشریح اقدامات شرکت متروی تهران برگزار شد با بیان اینکه در سال ۹۸ توانستیم با وجود مشکلات مالی نیمه جنوبی خط ۶ مترو به طول ۹ کیلومتر حد فاصل دولت آباد تا شهدا را افتتاح کنیم، گفت: بعد از آن ۲ ایستگاه امام حسین (ع) و کیانشهر نیز وارد مدار بهره برداری شد.

وی با بیان اینکه در خط ۷ مترو نیز هشت و نیم کیلومتر مترو حدفاصل بسیج تا مهدیه وارد مدار بهره برداری شد، افزود: در سال ۹۸ قول دادیم که در شش ماهه دوم متوسط ماهی یک ایستگاه افتتاح کنیم که به دلیل مشکلات مالی توانستیم سه ایستگاه افتتاح کنیم که نهایتا در سال ۹۸ مجموعا ۹ ایستگاه به بهره برداری رسید.

امام با بیان اینکه در سال جاری اولویت نخست ما تکمیل خطوط نیمه تمام در خط ۶ و ۷ و توسعه غربی خط ۴ مترو است، گفت: نزدیک به ۶۴ کیلومتر خطوط مترو داریم که به صورت کامل افتتاح نشده است و حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه شهر زیر زمین مانده که باید تکمیل شود.

وی با بیان اینکه در تیر ماه ۲ رام قطار از ۷۰ واگنی که چندی پیش خریداری شده بود، وارد مدار می‌شود و با ورود این ۲ رام قطار پرونده ۷۰ واگن بسته می شود، گفت: در برنامه ریزی های انجام شده قرار بود که سه پست برق نیز وارد مدار شود اما به دلیل تحریم ها و کرونا ممکن است این مهم تا ماه های آینده به طول انجامد.

مدیرعامل متروی تهران در مورد سرانجام اوراق مشارکت مترو که در اختیار بانک آینده قرار دارد، گفت: این اوراق متعلق به سال ۹۷ است که مبلغ آن ۱۳۰۰ میلیارد تومان بود که دو بانک آینده و صنعت و معدن ضمانت این اوراق را بر عهده گرفتند که بانک آینده مبلغ ۹۱۰ میلیارد تومان را ضمانت کرد اما تا کنون این مبلغ را به شهرداری واریز نکرده است.

وی با بیان اینکه سازمان املاک شهرداری تهران تا کنون بیش از ۱۰۰ ملک برای وثیقه این اوراق به بانک آینده معرفی کرده اما مورد تأییدشان نیست، گفت: البته سرانجام هفته گذشته در دفترخانه‌ای وثیقه‌ای را ثبت کردیم و ۱۴.۸ میلیارد تومان از این اوراق واریز شد اما با توجه به اینکه سیر پذیرش وثیقه ملکی شهر توسط بانک طولانی شده بود و شهرداری کم کم به این نتیجه رسید که از این روش به نتیجه نمی رسد با همراهی بانک مرکزی مجوزی دریافت کردیم که بر اساس آن بانک شهر ضمانت‌نامه بین بانکی به جای وثیقه صادر کند که شب گذشته این مسئله را مجددا پیگیری کردم و امیدواریم تا اوایل هفته آینده ضمانت‌نامه بین بانکی به بانک آینده تحویل داده شود و تا آخر هفته نیز پول شهرداری برای مترو آزاد شود.

وی با بیان اینکه اگر این ۹۱۰ میلیارد تومان به مترو تزریق شود و بتوانیم اوراق مشارکت سال ۹۸ را نیز تا آخر تیر ماه به فروش برسانیم، از این محل نیز ۱۰۰۰ میلیارد تومان در اختیار خواهیم گرفت.

امام افزود: بودجه مترو در سال ۹۹، ۲۸۰۰ میلیارد تومان است که اگر حداقل بتوانیم ۵۰ درصد آن را دریافت کنیم و از محل مجتمع های ایستگاهی نیز ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار جذب کنیم می توانیم در سال جاری ۱۲ ایستگاه جدید مترو را افتتاح کنیم.

وی در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر اینکه در این دوره مدیریت شهری حتی یک کیلومتر متروی جدید احداث نشده گفت: در ابتدای دوره جدید مدیریت شهری تاکید شورا و شهرداری بر تکمیل خطوط قبلی بود و دقت داشته باشید که ما طرح جامع مصوب ریلی نداشتیم و تا آن زمان اتفاقاتی که رخ داده بود بر اساس طرح مصوب و مستند نبود تا اینکه در بهمن ماه سال ۹۸ طرح جامع ریلی تهران مصوب شد.

مدیرعامل متروی تهران با بیان اینکه در طرح جامع ریلی مصوب شده ایجاد ۴ خط جدید مترو مورد تاکید قرار گرفته است، تصریح کرد: هر خط مترو بین ۱۰ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد و طبیعتا با این اعتبارات نمی توانیم این چهار خط را همزمان بسازیم و باید اولویت بندی کنیم.

وی با بیان اینکه بررسی ها نشان داد که ساخت خط ۱۰ مترو به دلیل آنکه مناطق شمالی و غربی را پوشش می دهد در اولویت ساخت قرار دارد گفت: به دلیل مشکلات نمی توانیم بر روی منابع دولتی و شهرداری حساب باز کنیم و بر همین اساس باید به دنبال منابع جدید از جمله جذب سرمایه گذار باشیم که در مورد خط ۱۰ مترو جلسات زیادی با سرمایه گذاران و شهرداری مناطق انجام دادیم و به نظر می رسد تا چند ماه آینده پروژه ساخت خط ۱۰ مترو آغاز شود.

وی افزود: خط ۱۰ مترو به طول ۴۲ کیلومتر از قنات کوثر آغاز و تا ایستگاه وردآورد را پوشش می دهد.

امام در ادامه نشست خبری خود در واکنش به سوالی مبنی بر اظهارات رئیس شورای شهر مبنی بر اینکه در این چند سال حتی یک کیلومتر متروی جدید ساخته نشده گفت: به نظر می رسد سخنان هاشمی بد منتشر شده و منظورشان این بوده که یک کیلومتر خط جدید افتتاح نشده است. چرا که با وجود مسائل و مشکلات مالی در این مدت حفاری های نیمه جنوبی خط ۶ را تکمیل کردیم و چون اسناد بالادستی نداشتیم نمی توانستیم سلیقه ای عمل کنیم.

مدیرعامل مترو در مورد خطوط انشعابی در مناطق مختلف اظهار کرد: به دلیل مشکلات مالی به تنهایی نمی توانیم خطوط انشعابی را پوشش دهیم اما اگر شهرداری های مناطق منابع مالی، زمین و ... را تامین کنند می‌توانیم این مهم را پیگیری کنیم.

وی درباره تعهدات دولت در کمک به مترو گفت: دولت از لحاظ قانونی موظف به کمک مترو است و این کمک‌ها در قالب پرداخت ۵۰ درصد هزینه ساخت، سهم ۵۰ درصدی در تضمین اوراق مشارکت و همچنین اختصاص سهمی از ضمانت فاینانس است که در قانون صراحتا مورد توجه قرار گرفته است.

امام با بیان اینکه سال گذشته قوانین حمایت دولت از مترو را بررسی کردیم و متوجه شدیم که دولت در تهران تنها به ۱۵ درصد تعهدات خود عمل کرده است، تصریح کرد: مجلس مصوبه ای دارد که بر اساس آن دولت باید سالانه ۴۰۰۰ میلیارد تومان به حمل و نقل عمومی کمک کند که این مهم نیز تا کنون اجرایی نشده است.

مدیرعامل متروی تهران افزود: اواخر سال ۹۸ بدهی های ۳۰ ساله مترو در دوره‌های مختلف مدیریتی را بررسی کردیم و متوجه شدیم که بدهی های دولت با احتساب سود و جریمه به ۲۴ هزار میلیارد تومان رسیده است که اگر دولت به تعهدات قانونی خود عمل کند این رقم ۲۴ هزار میلیارد تومان را می‌تواند پوشش دهد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شنیده شده است که قصد استعفا از مدیرعاملی شرکت مترو را دارد گفت: من برعکس آن را شنیده ام که می خواهند مرا تغییر دهند اما خبری در این زمینه نیست و چون در پایان سال مدیریت شهری قرار داریم رسانه ها به این شایعات نادرست و بعضا بداخلاقی ها بیشتر می پردازند که امیدوارم خداوند همه ما را هدایت کند.

امام در خصوص سرانجام متروی پرند با بیان اینکه مسیر سه راه شاهد تا شهر پرند ۵۰ کیلومتر است که ۳۱ کیلومتر آن در سنوات گذشته افتتاح شده است، ادامه داد: اگر متروی پرند تکمیل شود اتفاقات خوبی را شاهد هستیم چرا که این شهر کانون جمعیتی است اما نیازمند توجه دولت می باشد. چرا که با این بودجه های سالی ۵۰ میلیارد تومان و ... تکمیل آن به جایی نمی رسد و لازم است دولت وارد شود.

وی با بیان اینکه اولویت ما در مترو تکمیل خطوط ۶، ۷، ۳ و ۴ است گفت: امیدواریم بتوانیم در شهریور ماه ایستگاه برج میلاد در خط ۷ را افتتاح کنیم و شش ایستگاه در خط ۶ با هفت کیلومتر نیز بر اساس برنامه ریزی ها باید تا پایان سال افتتاح شود که بر این اساس ایستگاه تربیت مدرس، شهرک آزمایش، مرزداران، یادگار امام، اشرفی اصفهانی و شهید ستاری افتتاح خواهد شد.

مدیرعامل متروی تهران افزود: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته در خط ۷ نیز امسال شاهد افتتاح ایستگاه های برج میلاد، نواب، شهید محلاتی، قیام و آهنگ هستیم و امیدواریم بتوانیم تا آبان ماه نیز ایستگاه اقدسیه در خط ۳ را به بهره برداری برسانیم و در صورت تامین اعتبار این ایستگاه ها افتتاح خواهد شد.

وی در مورد خرابی برخی قطارهای مترو نیز با بیان اینکه با توجه به تحریم‌ها و نوسانات قیمت ارز با سختی تلاش می‌کنیم که قطعات ناوگان و ... را تامین کنیم گفت: با این وجود بخشی از نیازهای ما به خارج است و افزایش نرخ ارز کار ما را سخت کرده است.

امام در مورد سرانجام خرید واگن های جدید مترو از سوی دولت تصریح کرد: دقت داشته باشید که ما بهره بردار این واگن‌ها هستیم و دولت نسبت به خرید آن اقدام می کند اما دولت سال ۹۵ مصوبه ای داشته که بر اساس آن تا سه سال آینده (۹۸) می‌بایست ۲۰۰۰ دستگاه واگن وارد کشور شود که حدود ۱۰۰۰ دستگاه آن متعلق به تهران است اما به دلیل فرآیند اداری طولانی داخل کشور با همه پیگیری‌ها در بهار امسال سرنوشت ۶۳۰ واگن ابتدایی که قرار بود از این محل تامین شود مشخص شد؛ اما شرایط جانبی نیز تاثیرگذار است و امیدواریم بتوانیم هر چه سریعتر با حریف چینی به توافق برسیم که این قطارها وارد مدار شود.

وی درباره وجود گرد و غبار و عدم تهویه مناسب در برخی ایستگاه‌ها تصریح کرد: تقریبا هیچ خط متروی تهران به صورت ۱۰۰ درصدی افتتاح نشده است و به همین دلیل همیشه در ایستگاه‌های مختلف شاهد تجهیز کارگاه و ساخت و ساز هستیم و ممکن است در ساعاتی که دستگاه‌های تهویه خراب شده باشند این افزایش گرد و خاک را در ایستگاه‌ها شاهد باشیم.

مدیرعامل متروی تهران در خصوص سرانجام ورود مترو به بورس گفت: شرط اول ورود شرکت‌ها به بورس این است که سود ده باشند؛ اما شرکت مترو سال هاست که ضرر ده است و با این شرایط فعلا امکان ورود به بورس را ندارد.

وی در خصوص عدم مناسب سازی ایستگاه های مترو برای افراد کم توان تصریح کرد: من این مشکل را قبول دارم اما این مسئله سال ها مورد بی توجهی قرار گرفته و در نظر داریم آن را برطرف کنیم و به همین دلیل در ایستگاه های جدیدی که افتتاح می شود مناسب سازی مورد توجه قرار گرفته است.

امام در مورد ساخت قطار مترو ملی گفت: برای داخلی سازی یک قطار باید بالای ۵۰ درصد قطعات داخلی باشد اما حالا تنها ۳۰ درصد قطارها داخلی هستند و ۷۰ درصد چینی و قطعا شریک خارجی نیز منافع خود را دنبال می کند اما اینکه یک شرکتی ایجاد شود که بتواند قطار ملی بسازد اقدام شایسته ای است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: