کد خبر: ۱۸۰۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۰۹ تير ۱۳۹۹ - 29 June 2020
درحالی‌که بانک مرکزی طبق بخشنامه‌ای به بانک‌ها ابلاغ کرده که از دریافت کپی از مدارک هویتی اجتناب و از طریق سامانه استعلام سیتاد احراز هویت را انجام دهند، اما بانک‌ها هنوز از روال قبلی احراز هویت استفاده می‌کنند
درحالی‌که بانک مرکزی طبق بخشنامه‌ای به بانک‌ها ابلاغ کرده که از دریافت کپی از مدارک هویتی اجتناب و از طریق سامانه استعلام سیتاد احراز هویت را انجام دهند، اما بانک‌ها هنوز از روال قبلی احراز هویت استفاده می‌کنند

راه پرداخت ، دولت ۱۸ خردادماه ۱۳۹۹ در نامه‌ای از بانک‌ها خواسته که از دریافت کپی مدارک شناسایی مراجعه‌کنندگان خودداری کرده و به‌جای آن از سامانه استعلام «سیتاد» فرایندهای احراز هویت را انجام دهند.

رحمانی فضلی، وزیر کشور به رئیس جمهور اطلاع داده است که «موضوع حذف کپی از مدارک هویتی در مراجعه مردم به دستگاه‌های دولتی در سال قبل اجرایی شد که موجب تسهیل و رفاه مراجعان را فراهم آورد. در ضمن صرفه‌جویی قابل توجهی در مصرف کاغذ هم به همراه داشت. در این میان تنها بانک‌ها به دلیل آیین‌نامه‌های داخلی خود هنوز با این طرح همراهی نکرده‌اند.»


منظور رحمانی فضلی آیین‌نامه مبارزه با پولشویی است که دریافت کپی مدارک هویتی در آن به صراحت آمده است. بر اساس آنچه که در نامه وزیر کشور به رئیس جمهور آمده، رئیس‌جمهور دستور اصلاح آیین‌نامه مبارزه با پولشویی را در این خصوص صادر کرده و بانک‌ها نیز بهانه‌ای برای حذف کپی مدارک هویتی ندارند.

رحمانی فضلی در این بخشنامه مطرح کرده که سازمان ثبت احوال در بیش از ۲۰۰ هزار نقطه نسبت به ارائه برخط استعلام هویتی اقدام و بیشترین تراکنش در حوزه دولت الکترونیک مربوط به این سازمان است و درخواست کرده که فرایند حذف دریافت کپی مدارک هویتی در سازمان‌های اداری و استخدامی هم صورت گیرد.

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور نیز این نامه را به رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد ابلاغ کرده و تاکید کرده که فوراً به بانک‌ها دستور داده شود تا در مسیر دولت الکترونیک حرکت کنند.


با اینکه دو هفته از ابلاغ آیین‌نامه گذشته، اما بانک‌ها هنوز اطلاعی از این بخشنامه نداشته و به روال سابق مشغول به انجام امور هستند. برای اطمینان از این موضوع با معاونان فناوری اطلاعات برخی بانک‌ها تماس گرفتیم و آنها نیز اعلام کردند که هنوز دستوری مبنی بر حذف دریافت کپی مدارک هویتی دریافت نکرده اند و همچنان با روال قبلی، احراز هویت انجام می‌شود.

باوجود اظهار بی‌اطلاعی بانک‌ها از این موضوع، یکی از کارشناسان نظام‌های پرداخت بانک مرکزی به ما اعلام کرد که اداره مطالعات و مقررات بانک مرکزی این آیین‌نامه را به بانک‌ها ابلاغ کرده است ولی در عمل اتفاقی در این زمینه رخ نداده است.
برچسب ها: بانک ها ، بانک مرکزی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: