کد خبر: ۱۷۹۹۳۴
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۴ - ۰۷ تير ۱۳۹۹ - 27 June 2020
هدف‌گذاری تورم یک چارچوب سیاست‌گذاری است که در بسیاری از کشورها اجرا شده و جواب داده است. در ایران نیز این سیاست قابل‌اجراست. البته لوازم و مقدماتی را نیاز دارد، اما به این معنا نیست که در شرایط فعلی نمی‌توانیم به سمت هدف‌گذاری تورم حرکت کنیم.
یک صاحب‌نظر پولی و بانکی گفت: بانک مرکزی مسیر درستی را برای مهار تورم در پیش‌ گرفته و اقدامات امیدوارکننده‌ای را در این راستا انجام داده است.

به گزارش «ایبنا» کامران ندری درباره هدف‌گذاری بانک مرکزی برای تورم در سال ۹۹ اظهار کرد: هدف‌گذاری تورم یک چارچوب سیاست‌گذاری است که در بسیاری از کشورها اجرا شده و جواب داده است. در ایران نیز این سیاست قابل‌اجراست. البته لوازم و مقدماتی را نیاز دارد، اما به این معنا نیست که در شرایط فعلی نمی‌توانیم به سمت هدف‌گذاری تورم حرکت کنیم.

وی درباره بازه ۲۰ تا ۲۴ درصد اعلام شده برای نرخ تورم سال ۹۹ نیز گفت: متوسط نرخ تورم کشور در چهار دهه گذشته بالا بوده و به‌طور میانگین نرخ تورم حدود ۲۰ درصد را در ۴ دهه گذشته تجربه کرده‌ایم. امروز نیز که اقتصاد ما در شرایط خاصی به ویژه از ناحیه فشارهای تحریمی قرار گرفته نمی‌توان انتظار داشت که نرخ تورم هدف در سال ۹۹ با توجه به شرایط اقتصادی سطحی پایین‌تر از بازه اعلام شده باشد.

 این صاحب‌نظر پولی و بانکی تصریح کرد: شوک‌هایی که در سال ۹۹ از ناحیه تحریم‌ها و همچنین شیوع کرونا داشتیم، روی عرضه کل در اقتصاد اثر گذاشته و محدودیت‌هایی را در سمت عرضه کالا و خدمات شاهد هستیم و این کاهش ظرفیت تولید بر اثر شوک‌های وارد شده به‌طور طبیعی آثار تورمی را ایجاد می‌کند و در این شرایط اینکه انتظار داشته باشیم نرخ تورم را بیش از این پایین بیاوریم، هدفی غیر واقع‌بینانه خواهد بود.
برچسب ها: کنترل تورم ، نرخ تورم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: