کد خبر: ۱۷۹۸۳۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۵ - ۰۵ تير ۱۳۹۹ - 25 June 2020
صندوق بین‌المللی پول در گزارشی اعلام کرد رشد اقتصادی عربستان امسال 6.8 درصد کاهش یافته و کسری بودجه در این کشور دو برابر خواهد شد.
 
 به گزارش فارس، صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدیدی اعلام کرد تولید ناخالص عربستان در سال جاری به 6.8 درصد کاهش می‌یابد که بدترین عملکرد از سال 1980 تاکنون محسوب می‌شود. 

براساس این گزارش،  پیش‌بینی جدید صندوق بین‌المللی پول برای اقتصاد عربستان 4.8 درصد کمتر از آنچه این نهاد بین‌المللی دو ماه گذشته پیش‌بینی کرده بود، است. با توجه به گزارش این صندوق شیوع بیماری کووید 19 بر اقتصادی سعودی‌های نتیجه بسیار بدی داشته است.

رشد اقتصادی در منطقه خاورمیانه و منطقه آسیای مرکزی نیز پیش‌بینی شده که در سال جاری به 4.7 درصد کاهش یابد که 1.9 درصد پایین‌تر از پیش‌بینی قبلی این صندوق در ماه آوریل بوده است. 

در پیش‌بینی جدید صندوق بین‌المللی پول آمده است که قیمت نفت تقریباً در محدوده 36 دلار در هر بشکه باقی می‌ماند که این رقم نسبت به پیش‌بینی قبلی نهاد در ماه قبلی تغییری نکرده است. 

همچنین شاخص منحنی قیمت‌های آتی نیز نشان می‌دهد که قیمت‌ هر بشکه نفت بعدا به 46 دلار در هر بشکه افزایش یابد که 25 سنت از میانگین سال 2019 بالاتر خواهد بود. بسیاری از کشورهای منطقه از جمله کشورهای عربی، ایران و کشورهای آسیای مرکزی به طور گسترده به درآمدهای نفتی تکیه دارند. 

*از بین رفتن صدها میلیارد دلار از اقتصاد کشورها به خاطر کرونا

پیش‌بینی شده است که چندین اقتصاد از جمله برخی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا صدها میلیارد دلار از درآمدهای خود را که به دلیل همه‌گیری بیماری کووید 19 از دست می‌دهند. صندوق بین‌المللی پول در گزارش ماه آوریل اعلام کرد که بیماری کووید 19  و کاهش قیمت نفت شدیدترین تأثیر اقتصادی را بر منطقه داشته که احتمالا این وضع بد اقتصادی تداوم خواهد داشت. قیمت نفت در ماه می به رقم بی‌سابقه دو دهه گذشته یعنی 20 دلار در هر بشکه رسید که دلیل اصلی آن،‌ کاهش تقاضا به دلیل همه‌گیری بیماری کووید 19 بود. 

قیمت نفت پس از آنکه کشورهای اوپک پلاس در مورد طرح کاهش تولید نفت به توافق رسیدند، به 40 دلار در هر بشکه افزایش یافت. 

در آخرین گزارش IMF پیش‌بینی شده است که اقتصاد ایران به عنوان دومین اقتصاد بزرگ در خاورمیانه 6 درصد کاهش یابد که در گزارش جدید نیز به این رقم تأکید شده است. 

در گزارش IMF تنها نقطه روشن مربوط به کشور مصر بود که پیش‌بینی شده است رشد اقتصادی 2 درصدی را در سال جاری داشته باشد، اما همچنان نسبت به رقم 5.6 درصد که در سال 2019 داشت، کمتر خواهد بود. 

صندوق بین‌المللی پول تأکید کرده است که کسری بودجه و سطح بدهی عمومی کشورهای منطقه، امسال و سال آینده افزایش خواهد داشت. 

*افزایش دو برابری کسری بودجه عربستان

کسری بودجه عربستان دو برابر شده و 11.4 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور را شامل خواهد شد. اما این رقم در سال 2011 به 5.6 درصد خواهد رسید. 

عربستان برای مقابله با این نوع ریسک‌های اقتصادی، اقدام به کاهش هزینه‌ها و سه برابر کردن مالیات بر ارزش افزوده را از ماه جولای آغاز کرده که رقم مالیات بر ازش افزوده به 15 درصد رسیده است. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: