کد خبر: ۱۷۹۷۹۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۰۵ تير ۱۳۹۹ - 25 June 2020
روابط عمومي بانك صنعت و معدن در مصاحبه با علي عظیمی چنزق رييس شعبه شهيد شهسواري تبريز كه در ميان شعب درجه چهار اين بانك رتبه نخست را به خود اختصاص داده است در خصوص دلايل موفقيت، فعاليت ها و برنامه هاي آتي اين شعبه به گفتگو نشسته است كه مشروح آن در ادامه مي آيد؛
روابط عمومي بانك صنعت و معدن در مصاحبه با علي عظیمی چنزق رييس شعبه شهيد شهسواري تبريز كه در ميان شعب درجه چهار اين بانك رتبه نخست را به خود اختصاص داده است در خصوص دلايل موفقيت، فعاليت ها و برنامه هاي آتي اين شعبه به گفتگو نشسته است كه مشروح آن در ادامه مي آيد؛


1- رمز موفقيت شعبه شهيد شهسواري تبريز در دستيابي به اين موفقيت چيست؟
از مهمترين دلايل رشد و موفقيت اين شعبه ، تلاش و يكدلي همكاران و ارج نهادن به مشتريان است كه سبب ارتقا سطح عملكرد اين شعبه شده است؛ همچنين پاسخگويي دقيق و به موقع به مراجعين در سايه سعه صدر ، مسؤليت پذيري واخلاق مداري تمامي كاركنان حاضر در اين شعبه بانك از ديگر دلايل دستيابي به اين برتري بوده است.

2- در راستاي تحقق شعار سال(جهش توليد) چه برنامه هايي داريد؟
با توجه به مشكل فروش محصولات توليدي ناشي از شيوع ويروس كرونا به خصوص واحدهاي توليدي ، تسهيل و تامين سرمايه درگردش و نيز تعامل با توليد كنندگاني كه بدليل شرايط موجود در بازپرداخت اقساط خود دچار مشكل گرديده اند از برنامه هاي شعبه جهت تحقق شعار جهش توليد مي باشد.

3- مهمترين برنامه شعبه در سال 99 چيست؟
ارتقاء درجه شعبه از طريق افزايش منابع از طريق جذب سپرده هاي مشتريان (تمركز حساب و جذب مشتريان جديد) و نيز تلاش جهت افزايش حجم اعتبارات اسنادي و صدور انواع ضمانت نامه بانكي براي واحدهاي توليدي از مهترين برنامه هاي شعبه درسال 1399 مي باشد.

4- با توجه به مشكلات ناشي از تحريم هاي ظالمانه و شيوع ويروس كرونا چه راهكاري براي حمايت از توليدكنندگان استان خود داريد؟
در شرايط تحريم و بحران شيوع ويروس كرونا كه تاثير بسزايي در كوچك سازي حجم اقتصاد كشور داشته است، عواملي كه باعث بهبود فضاي كسب وكار مي گردد و به رشد توليد كمك شاياني خواهد نمود عبارتند از: تامين مالي به هنگام و به اندازه واحد، كاهش هزينه هاي تامين مالي واحدها، اجتناب از تطول زمان ارائه خدمات به واحدها، ارائه مشاوره هاي مناسب و واقعي به واحدها، كاهش قوانين دست و پاگير در تامين مالي واحدها،‌شفافيت در قوانين و مقررات مربوط به فضاي كسب وكار.

5- پس از تدوين سياستهاي اعتباري و راهبردي بانك در سال 99، براي اجراي مؤثر سياست ها و به منظور ايجاد هم افزايي و چابك سازي سازمان، چه اقداماتي را مؤثر مي دانيد؟
با توجه به اينكه سياستهاي اعتباري و راهبردي بانك ماحصل ساعت ها كار كارشناسي توسط واحدهاي مختلف بانك بوده و بهره مند از سوابق و تجارب قبلي در حوزه هاي مختلف است رعايت كامل مفاد آن و بهره‌گيري از رهنمودهاي آن در تصميم گيريهاي مرتبط روزمره قعطا تاثيرات مطلوبي در رشد فعاليتهاي شعبه خواهد داشت.

6- براي اجراي حاكميت شركتي و بانكداري ديجيتال چه اقداماتي در شعبه تحت مديريت شما صورت گرفته است؟
به دلیل نبود دستورالعمل مدونی مبتنی بر استانداردهای جهانی و هیات خدمات مالی اسلامی، حاکمیت شرکتی در ایران جایگاه خود را در بین بانک ها و موسسات مالی پیدا نکرده است. حاکمیت شرکتی برای بانک از اهمیت ویژه ای برخوردار است از جمله رسیدن به حداکثر سودآوری و کارآیی و حداقل فساد و سوءاستفاده از قدرت و فراهم کردن نظام پاسخگویی مدیریتی، حاکمیت شرکتی یکی از مسایل بسیار حائزاهمیت در نهادهای پولی و مالی است. حاکمیت شرکتی به مجموعه روابطی اطلاق می شود که میان ذینفعان یک سازمان وجود داشته و بر نحوه اداره و نظارت بر آن تاثیر می گذارد. در اين راستا به منظور آشنايي همكاران با حاكميت شركتي جلساتي با همكاران در راستاي آشنايي ايشان با اين مقوله هر از چندي بر گزار مي گردد.

7- از چه روشهايي براي جذب منابع بيشتر در استان استفاده مي كنيد؟
توجه به نيازهاي مشتريان موجود به منظور ايجاد تعامل هر چه بيشتر با آنان در نهايت منجر به افزايش منابع شعبه خواهد شد. لذا رصد مشتريان موجود و جذب مشتريان جديد از طريق مشتريان موجود شعبه به منظور ايجاد منابع پايدار شعبه، از برنامه‌هاي اصلي شعبه مي باشد كه طي شش ماهه گذشته سال 1398 انجام شده است. همچنين پيگيري مطالبات بانك قبل از سررسيد تا مرحله وصول ، و مذاكره با واحدهايي كه در امر بازپرداخت اقساط با مشكلاتي مواجه شده اند به منظور جلوگيري از انباشت بدهي غير جاري مشتريان و شعبه از عمده برنامه هاي شعبه مي باشد. همچنين تسريع در امر صدور انواع ضمانت نامه طي سال جاري از اهم برنامه هاي شعبه مي باشد.

8- طي يكسال گذشته به چند طرح صنعتي و به چه ميزان تسهيلات پرداخت كرده ايد؟
طي سال 1398 شعبه نسبت به پرداخت 26 مورد تسهيلات حدودا به مبلغ 1307 ميليارد ريال ، اعتبارات اسنادي داخلي يك مورد به مبلغ 500ميليارد ريال و ضمانت نامه بانكي به تعداد 32 مورد معادل 67 ميليارد ريال اقدام نموده است. از تسهيلات پرداخت شده با توجه به محدوديت نيروي انساني شعبه(لازم به ذكر است كه طي سال 1398 شعبه از نظر تركيب نيروي انساني فاقد كارشناس بوده است و كليه خدمات ارائه شده با محوريت سه كمك كارشناس انجام شده است)،اين شعبه 5 مورد تسهيلات سرمايه ثابت را مديريت نموده است كه دو فقره به بهره برداري رسيده است و سه مورد نيز در مرحله مشاركت مدني قرار دارند.

9- در اين مدت چند طرح صنعتي با تسهيلات بانك در استان به بهره برداري رسيده و به چه ميزان اشتغال ايجاد كرده است؟
همانطور كه در بالا ذكر شد، طي سال 1398 شعبه فاقد نيروي كارشناسي، كه كار كارشناسي انجام دهد ، بوده است و طي شش ماه نخست سال تنها كارشناس شاغل در شعبه رئيس شعبه بودند و در نيمه دوم نيز معاون شعبه با سمت كارشناسي به شعبه اضافه شدند. با اين حال طي سال 1398 دوفقره از طرحهاي سرمايه ثابت شعبه با تسهيلاتي معادل 25ميليارد ريال به بهره برداري رسيده اند.

10- چه تعداد واحد صنعتي با تسهيلات بانك در استان در حال اجرا است، چه مقدار پيشرفت داشته است و با بهره برداري از آنها چه مقدار شغل ايجاد شده است؟
طي سال 1398 تعداد سه فقره تسهيلات سرمايه ثابت به مبلغ 96ميليارد ريال قرارداد شده اند، كه در حال حاضر در مرحله مشاركت مدني مي باشند، تسهيلات پذيرش شده سرمايه ثابت طي سال 1398 به تعداد 3 فقره بالغ بر 524 ميليارد ريال ميباشند كه در حال حاضر درمرحله تكميل مدارك قرار دارند (لازم به توضيح است كه عمده تسهيلات پذيرش شده مربوط به سه ماهه سوم سال 1398 مي باشند)

11- وضعيت استان از نظر توسعه صنعتي چگونه است و شما چه پتانسيل هايي را براي توسعه صنعتي و اقتصادي استان مي شناسيد؟
با تمرکز صنایع تولید ماشین آلات و تجهیزات در مرکز استان (تبریز) یکی از قطب های صنعتی کشور به شمار می رود. این استان از لحاظ تعداد کارگاه های صنعتی، چهارمین قطب صنعتی کشور محسوب می شود و از امکانات و قابلیت های توسعه صنعتی شایان توجهی برخوردار است که بخشی از آنها عبارتند از: وجود 35 شهرک صنعتی و تخصصی و 14 ناحیه صنعتی؛ وجود 7 پایانه مرزی گمرکی وجود مؤسسات تحقیقات صنعتی در استان؛ وجود مزیت نسبی در 13 رشته فعالیت صنعتی استان از قبیل چرم سازی، صنایع غذایی و آشامیدنی، تولید مبلمان و چوب و محصولات چوبی، قطعه و مجموعه سازی (مخصوصاً در حوزه خودروسازی)، ماشین سازی و شیمیایی؛ وجود مراکز آموزش فنی و حرفه ای مجهز و مراکز آموزش فنی شرکتهای بزرگ صنعتی؛ وجود صنایع مادر پیشرفته، شهر کهای تخصصی مانند سرمایه گذاری خارجی، فن آوری قطعات خودرو، مصالح ساختمانی تبریز و سرامیکی مرند و همچنین واحدها و تشکل های صنعتی و صنایع تبدیلی .
همجواری استان با کشورهای خارجی و دسترسی آسان به بازارهای اروپا و آسیای میانه؛ وجود پالایشگاه و مجتمع پتروشیمی تبریز و کارخانه های بزرگی نظیر تراکتور سازی، ماشین سازی، فولاد و کارخانجات تولیدکننده نیروی محرکه، قطعه سازی و قالب سازی برای احداث صنایع خودروسازی و واحدهای صنایع غذایی که در زمره واحدهای صنعتی پیشرو کشور می باشند و نیز صنایع چرم و کفش استان که پیشرو در کشور هستند. همچنین در سال های اخیر با ایجاد تشکل های صنفی در زمینه صنعت، نظیر اتاق بازرگانی و صنایع و معادن، خانه صنعت و معدن، انجمن مدیران صنایع و انجمن قطعه سازان زمینه ارتباطی قوی بین مراکز صنعتی استان فراهم گردیده که می تواند الگوی مناسب برای صنایع کشورمان باشد.
درحال حاضر استان آذربایجان شرقی با تعداد 9193 واحد فعال با سرمایه ای بالغ بر 791881 میلیاردریال و اشتغال 713933 نفر در عرصه تولید گام بر می دارد. که در مقایسه با کل کشور از لحاظ تعداد، سرمایه و اشتغال به ترتیب رتبه های 8، 3 و 1 را دارا می باشد. آمار نشان می دهد 39/5، 53/4 و53/4 درصد از کل واحدهای فعال از نظر تعداد، سرمایه گذاری و اشتغال کشور در استان می باشد.

12- براي وصول مطالبات چه برنامه و راهكاري داريد؟
خوشبختانه شعبه ، از نظر بدهي غير جاري در سطح بسيار پاييني قرارد دارد ، كه اين امر مرهون اعتبار سنجي مناسب متقاضيان در زمان پرداخت تسيهلات ميباشد. از جمله راهكارهاي شعبه جهت كاهش مطالبات غير جاري ، مي توان به توجه بيشتر به اهليت و اعتبار مشتريان در زمان پرداخت تسهيلات ، برگزاري منظم جلسات با مديران واحدها و بازديدهاي منظم دوره ايي ، تشويق مشتريان به افزايش تمركز فعاليتهاي مالي خود در بانك جهت استفاده از خدمات بيشتر اشاره نمود.

13- چه برنامه هايي براي ارائه خدمات هر چه بهتر به مشتريان داريد؟براي افزايش كارمزدها چه راهكارهايي داريد؟
لازم به توضيح است كه شعبه طي سال 1398 تعداد 32 مورد ضمانت نامه بانكي به مبلغ 67097 ميليون ريال صادر نمود است كه اين امر در سايه بررسي و شناخت همه جانبه مشتريان خود محقق شده است. چرا كه تمامي عواملي كه باعث تسهيل و تسريع در پاسخ دهي به تقاضاي مشتريان در بخشهاي مختلف خدماتي شعبه در نهايت منجر به ايجاد رضايتمندي بيشتر مشتريان از شعبه و رغبت بيشتر آنان براي افزايش تعاملات مالي با بانك خواهد شد. لذا در اين راستا پايش مشتريان از طريق اخذ نظرات و درخواستهاي ايشان و تجزيه و تحليل نظرات آنان در شناخت مشتريان نقش موثري دارد . از سوي ديگر شناسايي زنجيره تامين مشتريان و شناخت عوامل موثر بر فعاليت مشتريان به منظور معرفي خدمات قابل ارائه در شعبه از اهم برنامه هاي شعبه به منظور ارائه خدمات اعتباري غير تسهيلاتي به مشتريان و افزايش درآمد بانك از محل كارمزدهاي دريافتني مي باشد.

14- با توجه به افزايش سطح اختيارات شعب، تعامل شما با ستاد بانك چگونه است و چه انتظاري از ستاد داريد؟
لازم به ذكر است كه علي رغم، اول شدن شعبه در بين شعب درجه 4 و ارتقاء شعبه به شعبه درجه 3 كه با تلاش همكاران تحقق يافته است ، ولي اختيارات شعبه با نيازهاي واحدهاي مستقر در شهرك و منطقه فاصله بسياري دارد. كه لازم است اين اختيارات متناسب به نياز واحدهاي صنعتي به شعب داده شود. بعنوان مثال نياز واحدهاي صنعتي به سرمايه درگردش طي سال 1398 و 1399 بدليل شرايط تحريمي و تورمي حاكم چندين برابر شده است ، اين در حالي كه اختيارات شعبه با توجه به ارتقاء درجه حاصله هنوز دو برابر هم نشده است.

15- تعامل شما با مقامات بالاي استاني نظير(استانداري، وزارت اموراقتصادي و دارائي و وزارت صنعت، معدن و تجارت) چگونه است؟
با توجه به وجود مديريت استاني ، تعاملات عمده بانك با مقامات استاني از سوي ايشان انجام مي شود.

16- به نظر شما نقش نيروي انساني كارآمد در موفقيت و برتري شعب چيست؟ برنامه شما براي افزايش سطح مهارت و دانش كاركنان مجموعه خود و فرآيند جانشين پروري چيست؟
تحولات روز افزون در سازمان‌ها، تغييرات سريع در تكنولوژي و الزام سازمان‌ها و بنگاه‌هاي اقتصادي به كارايي و اثربخشي بيشتر، موجب دگرگوني شگرفي در نحوه نگرش به اهميت ارتقاء توانمندي‌هاي نيروي انساني شده است به طوري كه امروزه صاحب نظران به اتفاق، توانمندي‌هاي نيروي انساني را از اساسي‌ترين منابع رشد و توسعه سازمان‌ها مي‌دانند. در سازمان‌ها براي ارتقاء توانمندي‌هاي نيروي انساني از ابزارهاي مختلفي بهره گرفته مي‌شود. يكي از كارآمدترين آنها، آموزش است. آموزش نيروي انساني در سازمان‌ها به عنوان يك فرايند شامل تعيين نيازهاي آموزشي، برنامه‌ريزي آموزشي، اجراي برنامه و ارزشيابي مي‌باشد.

17- روشهاي شما براي استفاده از ايده ها و پيشنهادات همكارانتان در جهت بهبود فعاليتهاي شعبه چيست؟
در انجام امورمحوله به شعبه و اهداف تعيين شده براي شعبه،‌ از كليه همكاران مربوطه نظر سنجي شده و انجام امور به صورت تيمي صورت مي گيرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: