کد خبر: ۱۷۹۲۱۶
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۱ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - 13 June 2020
در دوران شیوع کرونا یکی از دغدغه های اصلی بانک ها در سطح بین الملل و نه تنها در ایران، ضعف عملکردی بود.

 بانکداری ایرانی- در دوران شیوع کرونا یکی از دغدغه های اصلی  بانک ها در سطح بین الملل و نه تنها در ایران، ضعف عملکردی بود.
 
به گزارش بانکداری ایرانی  ،   آنها نگران بودند که با وجود خطرناک بودن تردد مردم، چگونه می توان هم به مشتریان خدمات داد و هم خطری متوجه آنها نشود.
 
بر همین اساس بانک هایی که در گذشته بر بسترسازی بانکداری الکترونیکی، مجازی و درگاه های غیر حضوری کار کرده بودند در این دوره آسوده خاطر بوده و در نهایت بسیار موفق عمل کرده اند. 
 
یکی ازاین بانکهای ایرانی،  بانک تجارت بود که به دلیل گسترده بودن حجم مبادلات بین بانک و مشتریان این نگرانی وجود داشت که ممکن است عملکرد بانک تحت تاثیر این شیوع کرونا قرار بگیرد. اما امروز ، در عمل شاهد آن هستیم که نه تنها اتفاق منفی در عملکرد بانک رخ  نداده بلکه در دوران اوج شیوع کرونا از دوران قبل از کرونا عملکرد بهتری ارائه شده است. چرا که بانک تجارت در حوزه بانکداری اینترنتی، پرداخت و خدمات انیترنتی کارت، تلفن بانک، همراه بانک، سامانه خدمات غیر حضوری و درخواست درگاه پرداخت پایانه فروش، درگاه غیر حضوری برای سهام عدالت؛ پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق واسطه‌گری مالی یکم از طریق درگاه‌های پرداخت غیرحضوری بانک تجارت موفق بوده و با راه اندازی دبیرخانه الکترونیکی 24 ساعته به گونه ای عمل کرده است که هیچ گونه خللی در عملکرد آن بوجود نیامده است. 
 
به همین روی در پایان اردیبهشت 99 سپرده های دریافتی طی ماه دوم سال 99 بالغ بر 777 هزار میلیارد  ریال بوده است  این میزان از دریافتی در دورانی که کرونا شیوع پیدا نکرده بود 594 هزار میلیارد ریال رشد حدود 30 درصد رشد داشته است. سپرده بلندمدت طی دوره نیز از رقم 38 هزار میلیارد ریال در بهمن 98 به 47 هزار میلیارد ریال در اردیبهشت 99 رسید ماه رشدی 24 درصدی را تجربه کرده است. 
 
علاوه  براین ، بانک تجارت اخیرا شفاف سازی کرده تا مشخص کند که شیوع کرونا بر وضعیت بانک تجارت چه تاثیری گذشته است و به صراحت اعلام کرده است که بانک تجارت تمهيدات لازم درخصوص مديريت آثار مطالباتي و جريان هاي نقدي بر دفاتر را تا حد امکان پيش بيني کرده است. 


 شرکت بانک تجارت - نماد: وتجارت

موضوع: شفاف سازی در خصوص شایعه، خبر یا گزارش منتشر شده

 

بازگشت به نامه واصله از سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر لزوم رعایت ماده 2 مکرر 3 دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان (پیوست 1) به استحضار می رساند با عنايت به اينکه مدت زمان زيادي از شروع اپيدمي اين بيماري در کشور نمي گذرد لذا بررسي جامع و دقيق عواقب و پيامدهاي آن بر سيستم بانکي کشور در حال حاضر دشوار است. ليکن آنچه که طي اين مدت، سرفصل هاي دفتر کل بانک را متاثر نموده مربوط به شروع پرداخت تسهيلات حمايتي از آسيب ديدگان ويژه کرونا مي باشد که با توجه به اينکه بخشي از منابع پرداخت تسهيلات ياد شده از محل آزادسازي ذخاير قانوني نزد بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران و در نتيجه کاهش نرخ سپرده قانوني صورت مي پذيرد، بنابراين به خودي خود آثار مالي قابل ملاحظه‌اي بر عملکرد بانک براي آن متصور نخواهد بود. اما ذکر اين نکته ضروري است که بيماري اخير در اين سطح گسترده، قطعا تبعاتي را به لحاظ افزايش حجم مطالبات غيرجاري به صورت مقطعي و به دنبال آن افزايش هزينه‌ها بر بانکها خواهد گذاشت که در اين خصوص تمهيداتي چه در سطح کلان کشور و چه در سطح بنگاه انديشيده شده است. علي ايحال تحليل و محاسبه آثار اين رويداد مستلزم سپري شدن مدت زمان بيشتري بوده تا بتوان نسبت به محاسبه بار مالي آن بر فعاليتهاي بانک برآورد دقيقي را ارائه نمود. در پايان خاطر نشان مي سازد بانک تجارت تمهيدات لازم درخصوص مديريت آثار مطالباتي و جريان هاي نقدي بر دفاتر را تا حد امکان پيش بيني نموده و نسبت به مديريت به موقع آن اقدامات لازم را صورت خواهد داد.

 

بدیهی است در صورت وقوع هرگونه رویداد با اهمیت، مراتب مطابق مفاد ماده 13 دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان افشا می شود.

 

معصومه فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: