کد خبر: ۱۷۸۷۵۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۳ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - 02 June 2020
مقامات دولتی چین از شرکتهای بزرگ کشاورزی این کشور مانند کافکو و سینوگرین خواستند خرید برخی محصولات کشاورزی آمریکا از جمله دانه های سویا را متوقف کنند.
 
 به گزارش  تسنیم به نقل از بلومبرگ، مقامات دولتی چین از شرکتهای بزرگ کشاورزی این کشور خواستند خرید برخی محصولات کشاورزی آمریکا از جمله دانه های سویا را متوقف کنند. پکن در حال بررسی افزایش درگیری ها با آمریکا بر سر هنگ کنگ است.

به شرکت های تجاری دولتی چین مانند کافکو و سینوگرین دستور داده شده خریدهای خود را متوقف کنند. خریداران چینی همچنین تعداد نامشخصی از سفارش های گوشت خوک آمریکا را لغو کردند. به گفته منابع آگاه، از شرکت های خصوصی درخواستی برای توقف واردات نشده است.  

 توقف واردات از آمریکا آخرین نشانه به خطر افتادن قرارداد تجاری بین دو اقتصاد بزرگ دنیا است که به سختی به دست آمده بود. در حالیکه نخست وزیر چین ماه گذشته قول داده بود به قرارداد تجاری که در ژانویه بسته شده متعهد بماند ولی از آن زمان، تنشهای بین دو کشور بخاطر اختلاف بر سر اقدام پکن در مورد هنگ کنگ رو به افزایش بوده است.

 شرکتهای کافکو و سینوگرین وارد کنندگان اصلی محصولات کشاورزی برای چین هستند. این دو شرکت در حال قیمت گذاری 20 تا 30 محموله دانه های سویای آمریکا در روز جمعه بودند که فعالیت خود را پس از هشدار ترامپ به جریمه برخی مقامات چینی متوقف کردند. چین قبل از اتخاذ اقدام بعدی منتظر حرکت بعدی ترامپ است.

  در حالی که ترامپ بارها تهدید به لغو مرحله اول قرارداد تجاری با چین کرده بود ولی مشاوران اقتصادی ارشد او پیشنهاد ادامه این قرارداد را داده بودند. 
 

 چین طبق مرحله اول قرارداد تجاری که در ژانویه امضا شد، توافق کرده بود 36.5 میلیارد دلار محصولات کشاورزی آمریکا را در سال 2020 خریداری کند. ولی همه‌گیری ویروس کرونا باعث شد چین تنها بتواند 3.35 میلیارد دلار از محصولات کشاورزی آمریکا را در سه ماه اول سال جاری میلادی خریداری کند که پایین ترین حد از سال 2007 بود.

 با بازگشایی تدریجی اقتصاد چین از تعطیلی های ویروس کرونا، این کشور سرعت واردات خود از آمریکا را افزایش داده است که شامل بیش از یک میلیون تن دانه سویا طی تنها دو هفته در ماه مه میشود.

 ولی تنش ها بین آمریکا و چین رو به افزایش گذاشت و ترامپ این کشور آسیایی را به خاطر گمراه کردن جهان در مورد گستره و خطر شیوع ویروس کرونا سرزنش کرد. این اختلافات به بازارهای کالا هم راه یافت و چین به جای دانه‌های سویای آمریکا، این محصول را از برزیل وارد کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: