کد خبر: ۱۷۸۷۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۳ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - 01 June 2020
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اختلال سیستم معاملاتی در بازار از جمله عوامل تاثیرگذار بر افت چند روز اخیر بازار سهام بود که این مشکل اکنون به ریسک‌ جدی و جدید معاملاتی تبدیل شده است.
 
«روزبه شریعتی» امروز (دوشنبه) در گفت و گو با ایرنا اختلال سیستم معاملاتی در بازار را به عنوان عامل تاثیرگذار بر افت چند روز اخیر بازار سهام دانست و افزود: این اختلال اکنون به ریسک‌های جدید معاملاتی تبدیل شده است و علاوه بر پیش‌بینی و تاثیر سهام عدالت بر بازار، روند گزارش‌دهی شرکت‌ها و قیمت‌های جهانی، پیش‌بینی خرابی هسته معاملات نیز جزو گزینه تاثیرگذار بر بازار به شمار می رود که این ریسک هر روز در حال افزایش است.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: معاملات در بازار هفته گذشته به دلیل خرابی هسته با یک ساعت تاخیر آغاز به کار کرد، در بازار روز گذشته هم سفارش گیری از طریق سیستم معاملاتی بلاتکلیف بود که این موضوع زمینه نگرانی در بازار را فراهم کرد و باعث ایجاد رفتارهای هیجانی از سوی سرمایه‌گذاران شد.

وی گفت: نکته قابل توجه روند منفی معاملات بازار در روز گذشته نسبت به هفته گذشته این بود که با توجه به مشکلات موجود صف‌های فروش سنگین در بازار ایجاد نشد و همچنان شاهد محفوظ ماندن ماهیت معاملات در بازار بودیم.

ترس فعالان بازار از صف‌های طولانی خرید و فروش

شریعتی به عواملی که در تغییر مسیر بازار سهام و افت شاخص بورس در معاملات روز گذشته تاثیرگذار بود اشاره کرد و افزود: بازار روز شنبه بعد از افت ٣٠ درصدی که تجربه کرد در حال پیش‌روی به سمت تعادل، حمایت از بازار و سهم‌‍هایی که افت پنج درصدی را تجربه کرده بودند پیش رفت.

وی ادامه داد: اغلب فعالان حاضر در بازار که تمایل به سرمایه‌گذاری بلندمدت و میان مدت در بازار دارند بیشتر به دنبال ایجاد تعادل در معاملات هستند و از معاملاتی که قرار باشد هر روز بازار با افت و خیزهای عجیب و ایجاد صف خرید یا صف‌های فروش طولانی همراه باشد دوری می‌کنند.

شریعتی با تاکید بر اینکه در بازار روز چهارشنبه هفته گذشته فروشنده‌ها از عرضه سهام خود در بازار عقب‌نشینی کردند اما همچنان خریدارها دل و جرات خرید در این بازار را نداشتند، افزود: روند بازار بعد از گزارش سه ماهه زمستان سال ٩٨ گروه پالایشی تغییر کرد و خبر آزادسازی عدالت هم تیر خلاصی بود که باعث ترس سهامداران و اصلاح چند روزه شاخص بورس شد.

تاثیرپذیری بازار از فروش سهام عدالت

این کارشناس بازار سرمایه سهام عدالت را از دیگر عوامل تاثیرگذار در افت شاخص بورس اعلام کرد و افزود در ابتدا قرار بود تا ٦ ماه آینده امکان فروش ٢٠ درصد از سهام عدالت فراهم شود اما این موضوع به سرعت تغییر کرد و قرار شد تا فروش سهام عدالت در خرداد ماه انجام شود که به دنبال آن شرکت‌های سرمایه گذاری سهام عدالت وارد مرحله پذیره‌نویسی شدند.

وی با بیان اینکه اعلام خبر فروش سهام عدالت در خرداد ماه از جمله مسایلی بود که به شدت بازار را تحت تاثیر قرار داد، گفت: فعالان حاضر در بازار سرمایه برخلاف دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری با ذهنیتی پیش‌بینی پذیر و تحلیلی همراه هستند و با اتخاذ چنین تصمیماتی از سوی مسوولان با عرضه‌های سهام خود در بازار مانع از ضرر و زیان‌های احتمالی می‌شوند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: آخرین صحبتی که در خصوص سهام عدالت مطرح شد مبنی بر انجام معاملات آن‌ها بعد از زمان بازار و خرید آنها به صورت بلوکی توسط مجموعه‌های بزرگ بود که این موضوع تا حدودی منجر به حذف نگرانی عرضه سهم‌های مربوط به سهام عدالت در بازار شد.

وی با بیان اینکه برخلاف تصور کارشناسان که گمان می‌کردند چند میلیون از دارندگان سهام عدالت اقدام به فروش سهام خود کنند اما فقط حدود ١٠٠ هزار نفر تصمیم به فروش سهام خود گرفتند، گفت: درصورتی که این افراد تا پایان مهلت تعیین شده اقدام به فروش سهام  خود نکنند، به دنبال سهامداری باشند و از طرح اعتباری استفاده کنند بازار به طور حتم شرایط تعادلی خود را پیدا خواهد کرد.

شریعتی اظهار داشت: در بازار روز شنبه بیشتر صنایع مانند بانکی‌ها و فولاد با صف خرید همراه شدند اما در پایان معاملات همان روز یعنی ساعت ١٢:٢٩ دقیقه یکباره سهام عدالت در بازار عرضه شد این اتفاق برای معاملات بورس مثبت ارزیابی نمی‌شود.

تغییر روند بازار با گروه پالایشی‌ها

شریعتی به خبر مثبت روز گذشته برای گروه پالایشی‌ها اشاره کرد و افزود: تسعیر نرخ ارز محصولات صادراتی مسیر معاملات در  این گروه را تغییر می‌دهد و شرایط را بهتر خواهد کرد، اکنون نماد آنها متوقف است تا اطلاعات مربوطه منتشر و نماد آنها از حالت تعلیق خارج شود.

شریعتی معتقد است که بازار بعد از گزارشات سه ماهه گروه‌ها در مسیر صعودی قرار خواهد گرفت اما نه با شتاب چند وقت گذشته و ایجاد صف‌های خرید طولانی.

این کارشناس بازار سرمایه گفت:  به نظر می‌رسد در بازار امروز شاهد برخی از نوسان‌ها باشیم اما از فردا بازار به مسیر صعودی خود باز می‌گردد.

ورود شاخص بورس به کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد

وی مقاومت بر روی کانال یک میلیون واحد را مقاومت روانی اعلام کرد و گفت: اگر گزارش منفی ماهانه از گروه پالایشی‌‍‌ها و امکان فروش سهام عدالت در خرداد ماه منتشر نمی‌شد شاخص بورس می توانست به عدد یک میلیون و ٣٠٠ هزار واحد دست یابد اما به نظر می‌رسد بازار تا اواسط تابستان به مرز یک میلیون و ٤٠٠ هزار واحد دست پیدا خواهد کرد.

شریعتی با بیان اینکه ورود شاخص بورس به کانال دو میلیون واحد نیازمند عوامل مختلف و وجود پتانسیل رشدهای بنیادی است، گفت: بهتر است تمرکز سهامداران بر سهم‌های بنیادی و شاخص ساز که از قدرت نقدشوندگی بالایی برخوردارند بیش از دیگر سهم های موجود در بازار باشد.
برچسب ها: بورس ، بازار سرمایه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: