کد خبر: ۱۷۸۶۱۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۹ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - 31 May 2020
در حالی که قرار بود روز شنبه دهم خرداد ماه درباره از سرگیری اجرای طرح ترافیک پایتخت در ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم‌گیری شود، این موضوع تا عصر روز شنبه (زمان نگارش این گزارش) بلاتکلیف باقی ماند و خبری از مصوبه جدید یا اتخاذ تصمیم تازه‌ای در این رابطه منعکس نشد.

در حالی که قرار بود روز شنبه دهم خرداد ماه درباره از سرگیری اجرای طرح ترافیک پایتخت در ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم‌گیری شود، این موضوع تا عصر روز شنبه (زمان نگارش این گزارش) بلاتکلیف باقی ماند و خبری از مصوبه جدید یا اتخاذ تصمیم تازه‌ای در این رابطه منعکس نشد.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، از اواسط ماه میانی بهار تاکنون، دست‌کم دو نوبت درباره بازگشت طرح ترافیک در پایتخت تصمیم‌گیری شد و هر بار این‌طور به نظر می‌رسید که این تصمیم مورد اجماع همه مسوولان دخیل در امر مدیریت شهری است؛ اما هر بار در دقیقه ۹۰ موضوع یکباره از دستور کار اجرایی خارج شد.

وزارت بهداشت به‌عنوان متولی اصلی حوزه سلامت در کشور، اجرای طرح ترافیک را زمینه‌ساز تشدید شیوع کرونا می‌داند و از ابتدا با هر مصوبه‌ای که به افزایش استفاده مردم از ناوگان حمل و نقل عمومی منجر شود، مخالفت خود را اعلام کرده است. با این وجود مشاهده بی‌نظمی ترافیکی و مشکلاتی همچون افزایش توقف دوبله و کاهش ظرفیت معابر مرکز شهر، قفل ترافیکی و کاهش شدید سرعت حرکت اتوبوس‌ها، اختلال در حرکت خودروهای امدادی نظیر آمبولانس و خودروهای آتش‌نشانی و نیز افزایش ترددهای سرگردان در معابر محدوده مرکزی تهران در جست‌وجوی فضای پارک حاشیه‌ای، برخی از دلایلی است که مدیریت شهری تهران را که اتفاقا خود برای لغو طرح ترافیک پیش‌قدم شده بود، به تصمیم جدید برای بازگشت طرح مذکور ترغیب کرد. با این حال هفته گذشته در حالی که با قطعیت اعلام شده بود طرح ترافیک با مختصات خاص روزهای کرونایی پس از تعطیلات عید فطر اجرا خواهد شد، تماس تلفنی شبانه وزیر بهداشت با شهردار تهران موجب شد مصوبه شورای ترافیک تهران باز هم عقیم بماند و فرصت اجرا پیدا نکند. در این تماس مقرر شد درباره بازگشت طرح ترافیک ستاد ملی مبارزه با کرونا در جلسه روز شنبه، دهم خرداد تصمیم‌گیری کند.

اما با وجود انتشار اخبار سخنان رئیس‌جمهوری در این ستاد، اشاره‌ای به تصمیم تازه درباره بازگشت طرح ترافیک نشد. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری تنها به این جمله بسنده کرد که در جلسه مطالبی درباره ترافیک تهران و همچنین درخصوص پاکسازی و شرایط دریا و سواحل مطرح شده که همه قبول داریم با رعایت دستورالعمل‌ها کار پیش برود.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، ذکر این جمله نمی‌تواند منعکس‌کننده بحث متمرکز درباره طرح ترافیک و اتخاذ تصمیم صریح و روشن درباره آن در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا باشد. مدیران شهری نیز از پاسخگویی به خبرنگاران در این رابطه سر باز زدند تا مردم همچنان در بلاتکلیفی باقی بمانند. زمان بازگشت احتمالی طرح ترافیک این روزها تبدیل به خبری شده که شهروندان ناگزیر هستند هر روز در رسانه‌ها آن را جست‌وجو کنند. این در حالی است که تجربه شهرهای موفق دنیا نشان می‌دهد تصمیمات ترافیکی تنها زمانی موفقیت‌آمیز خواهد بود که شهروندان از ماه‌ها قبل در جریان کم و کیف دقیق آن قرار گرفته و فرصت داشته باشند سبک زندگی و تردد روزمره خود را با آن تنظیم کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: