کد خبر: ۱۷۷۷۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۹ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 16 May 2020
کارشناس بازار سرمایه: نرخ سکه در صندوق‌های طلا ۱۷ درصد بیشتر از قیمت واقعی آن است و باید در زمان خرید به ارزش واقعی سکه در صندوق‌های طلا توجه شود.
کارشناس بازار سرمایه: نرخ سکه در صندوق‌های طلا ۱۷ درصد بیشتر از قیمت واقعی آن است و باید در زمان خرید به ارزش واقعی سکه در صندوق‌های طلا توجه شود.

مردم به ارزش واقعی صندوق‌های طلا توجه کنندمهدی سوری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: سرمایه گذاری در طلا همیشه جذابیت دارد، اما احتمال تقلبی بودن طلا باعث شده بسیاری از افراد به سمت خرید گواهی سپرده طلا روی آورند.

وی افزود: در صندوق‌های سرمایه گذاری، گواهی سپرده مبتنی بر طلا معامله می‌شود و این صندوق‌ها سکه خریداری و انبار داری می‌کنند و هر شخص به هر میزان می‌تواند مالک بخشی از این سکه‌ها شود.

کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: نقد شوندگی در این صندوق‌ها بالا است و به همین دلیل جذابیت دارد.

وی بیان کرد: بدلیل وجود تورم در جامعه مردم دوست ندارند که پول نقد نزد خود نگه دارند و به همین دلیل مردم ترجیح می‌دهند اقدام به خرید طلا و سکه کنند.

سوری افزود: از آنجا که خرید واحد‌های سرمایه گذاری از خرید سکه دربازار راحتر است قیمت به شدت بالا رفته است. مردم در صندوق‌های سکه بین ۱۷ تا ۳۸ درصد سکه را گران می‌خرند بطور مثال اگر در بازار فیزیکی سکه ۷ میلیون باشد مردم در صندوق‌ها بیش از ۸ میلیون تومان خریداری می‌کنند این به دلیل این است که مردم به قیمت واقعی توجه نمی‌کنند و همین موضوع باعث ایجاد حباب در بازار شده است.

وی با بیان اینکه وجود صندوق‌های طلا دربازار سرمایه خوب است، اما باید دامنه نوسان آن محدود شود ادامه داد: برخی از این صندوق‌ها دامنه نوسان ندارند و کسی که خرید و فروش می‌کند با هر قیمتی سفارش می‌دهد.

کارشناس بازار سرمایه گفت: مردم باید به ارزش خالص دارای nav (صندوق‌های طلا توجه کنند به طور مثال مردم با ورود به سایت مدیریت فناوری بورس ارزش واقعی صندوق طلا را ببینند همین یک رقم باعث می‌شود تا مردم گران خریداری نکنند.

وی افزود: قیمت سکه در بورس را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند و بورس بازاری شفاف است و معاملات سکه در تابلوی بورس کالا باعث جلوگیری از فساد می‌شود، چون همه از قیمت سکه اگاه می‌شوند.

وی درباره رشد شاخص هم گفت: با توجه به افزایش عرضه‌های اولیه در بورس، مردم به صورت تصاعدی وارد این بازار شدند و باعث افزایش رشد شاخص شد.

وی ادامه داد: یکی از عادت‌های نادرست مردم کشور ما این است که مردم سرمایه‌های خود را وارد بازار‌های سکه، طلا، دلار و املاک می‌کنند و این باعث افزایش قیمت می‌شود، اما اکنون که مردم با ماهیت بازار سرمایه اشنا شدند پول‌ها به سمت بازار سرمایه حرکت کرده است.

وی افزود: یکی از مشکلات ما در کشور تامین نقدینگی بوسیله بانک‌ها بود و کسب وکار‌ها مجبور بودند که برای ادامه فعالیت از بانک‌ها تسهیلات دریافت کنند و اگر تولیدکننده زیان می‌کرد به زیان وام دهنده و هم وام گیرنده بود، اما امروز در بازار سرمایه با یک سهم در شرکت سهیم می‌شوید و اگر سود کند سهامدار هم سود می‌کند.
کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با توجه به رشد بازار سرمایه، بایدحجم و زیر ساخت‌های این بازار هم رشد کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: