کد خبر: ۱۷۷۶۸۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۲ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 16 May 2020
هجوم پیوسته و ورود پول‌های جدید به تالار سهام در سایه حمایت‌های همه‌جانبه دولت، سبب شده تا این روزها شاهد ثبت رکوردهای جدیدی در کارنامه بازار سهام باشیم.

بانکداری ایرانی-  بورس تهران در حالی معاملات هفته گذشته را با ثبت بازدهی ۱/ ۴درصدی شاخص کل سپری کرد که بررسی عملکرد بازیگران بورسی نیز نشان از تداوم ورود نقدینگی از سمت سهامداران خرد دارد به‌طوری‌که در این هفته نیز خودنمایی معامله‌گران خرد سهام در سمت خرید سبب شد تا خالص تغییر مالکیت سهام برای هجدهمین هفته متوالی به نام این دسته از معامله‌گران ثبت شود.
 
به گزارش بانکداری ایرانی، به این ترتیب در جریان معاملات هفته منتهی به ۲۴اردیبهشت ماه، در مجموع بیش از ۴هزار و ۳۳ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد.
 
هجوم پیوسته و ورود پول‌های جدید به تالار سهام در سایه حمایت‌های همه‌جانبه دولت، سبب شده تا این روزها شاهد ثبت رکوردهای جدیدی در کارنامه بازار سهام باشیم به‌طوری که نه‌تنها بورس رویایی‌ترین دوران تاریخ خود را هم از حیث میزان بازدهی و هم از حیث ضریب نفوذ در بین آحاد مردم، تجربه می‌کند بلکه مالکیت سهام به‌طور بی‌وقفه به دست سرمایه‌گذاران خرد سپرده می‌شود. 
 
 
بر اساس این گزارش،  گروه بانکی‌ با خالص خرید بیش از ۱۴۰۰میلیارد تومانی به‌عنوان پرطرفدارترین گروه از سوی سهامداران خرد شناخته شدند. گروه بانکی فعال در بورس هفته گذشته را با رشد ۷/ ۱۰درصدی شاخص صنعت سپری کرد. همچنین بیشترین حجم معاملات گروه‌های بورسی نیز در هفته گذشته با معامله ۲۰ میلیارد و ۹۳۵ میلیون سهمی از آن بانکی‌ها شد.
 
بررسی خریدهای صورت‌گرفته نشان می‌دهد که در راس این گروه جمع‌آوری سهام بانک تجارت قرار داشت که با انتقال ۵۳۴میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران خرد این نماد همراه شد. 
 
اشتیاق سهامداران به خرید سهام مزبور سبب شد تا هر سهم «وتجارت» بازدهی ۲۳درصدی را در کارنامه هفته گذشته خود ثبت کند. در این میان دو حقوقی «وتجارت» به عرضه سهم در طول هفته پرداختند به‌طوریکه شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین در مجموع حدود ۴۰۰میلیون سهم «وتجارت» را به فروش رساند.
 
 صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران نیز در این مدت به واگذاری ۳۰۰میلیون سهم پرداخت.
 
بانک ملت نیز از دیگر نمادهای مورد‌توجه حقیقی‌ها در این هفته بود که در نهایت این خریدها به انتقال ۴۳۰میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی معامله‌گران خرد انجامید. در این نماد نیز صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت در بعضی از روزها در نقش خریدار و برخی روزها نیز فروشنده ظاهر شد. این صندوق در حالی ۷میلیون سهم را خریداری کرد که در روز یکشنبه ۲میلیون سهم «وبملت» را عرضه کرده بود. 
 
در همین راستا بانک صادرات نیز خالص خرید بیش از ۱۷۳میلیارد تومانی را از سوی بورس بازان حقیقی تجربه کرد. حدود ۲۵میلیون سهم «وبصادر» نیز از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات در این هفته عرضه شد.
 
 
 
لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: