کد خبر: ۱۷۷۶۸۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 16 May 2020
بانکداری ایرانی- گزارش اقتصادی شاپرک برای فروردین‌ماه سال ۹۹ نشان می‌دهد که هم تعداد تراکنش‌های بانکی و هم ارزش کل این تراکنش‌ها، نسبت به اسفند سال ۹۸ کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

بانکداری ایرانیگزارش اقتصادی شاپرک برای فروردین‌ماه سال ۹۹ نشان می‌دهد که هم تعداد تراکنش‌های بانکی و هم ارزش کل این تراکنش‌ها، نسبت به اسفند سال ۹۸ کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است. در حقیقت این گزارش نشان می‌دهد که شیوع ویروس کرونا به تبادلات اقتصادی و روزمره مردم آسیب وارد کرده است. 
 
به گزارش بانکداری ایرانی،   در اولین ماه از سال ۹۹، در حدود ۱۹۲۲ میلیون تراکنش به‌طور کلی در سیستم شاپرک به ثبت رسیده است که ارزشی برابر با ۱۹۸ هزار میلیارد تومان داشته است. مقایسه این حجم از تراکنش توسط کارت‌های بانکی با ماه قبل از فروردین نشان می‌دهد، هم تعداد تراکنش‌ها و هم ارزش آنها کاهش قابل توجهی داشته است.
 
 تعداد تراکنش‌ها نسبت به اسفند با کاهش ۷/ ۱۵ درصدی مواجه شده است و ارزش تراکنش در شبکه الکترونیکی پرداخت کارت نیز با کاهش ۷/ ۳۹ درصدی روبه‌رو شده است.
 
مقایسه تعداد تراکنش‌های فروردین ۹۹ با ماه مشابه در سال گذشته نیز حاکی از افزایش ۱۹/ ۵ درصدی در تعداد تراکنش و ۸/ ۷ درصدی در مبلغ تراکنش بوده است. 
 
البته در افزایش در مبلغ تراکنش باید میزان تورم در سال ۹۸ نیز لحاظ شود تا مقدار حقیقی ارزش تراکنش‌ها در این دو ماه با یکدیگر مقایسه شود.  در این گزارش البته مقدار حقیقی تراکنش‌های فروردین ۹۹ با ماه مشابه سال گذشته نیز مقایسه شده است و بر این اساس ارزش حقیقی تراکنش‌های اولین ماه سال جاری ۸۷/ ۹ درصد کاهش را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. 
 
تمامی این آمارها نشان از ردپای پررنگ شیوع همه‌گیری کرونا بر اقتصاد کشور و کند‌شدن چرخ تبادلات روزمره حکایت دارد.
علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: