کد خبر: ۱۷۷۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۱ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 11 May 2020
معاون وزیر اقتصاد با اشاره به لزوم استفاده از ابتکاراتی برای راه اندازی بورس املاک و امکان معامله دارایی‌های مازاد دولت گفت: مالیات به خانه‌های دوم تعلق نمی‌گیرد.
معاون وزیر اقتصاد با اشاره به لزوم استفاده از ابتکاراتی برای راه اندازی بورس املاک و امکان معامله دارایی‌های مازاد دولت گفت: مالیات به خانه‌های دوم تعلق نمی‌گیرد.

 محمدعلی دهقان دهنوی درباره امکان راه اندازی بورس املاک و مسکن به ایلنا گفت: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شرکت های پذیرفته شده در بورس ها  ، استاندارد و مشابه بودن سهام بوده و به همین دلیل است که می‌توان یک قیمت بر روی هر سهم گذاشت اما با توجه غیر یکسان بودن قیمت واحدهای مسکونی حتی یک مجتمع ، راه اندازی بورس املاک و مسکن مشکلاتی در نرخ گذاری دارد.

وی ادامه داد: حتی واحدهای مجاور هم در داخل یک مجمتع ممکن است دارای تفاوت‌هایی باشند. بنابراین از نرخ پذیری استانداردی در بازار سرمایه برخوردار نیستند و این معظل بورس املاک است.

این مقام مسئول افزود: با اعمال تمایزها و اجرای ابتکاراتی می‌توان بورس املاک را راه اندازی کرد. به طور مثال برخی املاک دولتی با وسعت زیاد 20 هزار متری در منطقه شهری که به دلیل قیمت زیاد تقاضا ندارند می توان به قطعات کوچک‌تر تبدیل کرد تا امکان معامله در بورس ایجاد شود.

دهقان دهنوی با بیان اینکه باید ساز و کاری اتخاذ شود تا تفاوت‌های واحدهای سهام مسکن و املاک حتی بسیار اندک رفع شود تا قابلیت معامله پیدا کنند ، عنوان کرد: طراحی این ساز و کار با سازمان بورس است اما برای مثال می‌توان با لحاظ و اعمال ضرایبی برای طبقات یک آپارتمان نسبت به قیمت گذاری واحدها اقدام کرد. در قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی، مالیات فقط بر خانه‌های خالی اعمال می‌شود و شناسایی خانه‌هایی دوم مانند خانه‌های اول امکان پذیر نیست و مالیات ندارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: