کد خبر: ۱۷۷۱۱۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 05 May 2020
شاهین چراغی افزود: به نظر می‌رسد مجموعه بانک گردشگری قصد دارند از طریق پذیرش سهام شرکت نگین گردشگری این روابط سهامداری اصلاح شود که منافع پروژه‌ها از طریق تلفیق به بانک منتقل شود.
دنیای اقتصاد : جمله جدیدی در بین فعالان بورسی مشهور شده که چهارشنبه‌های بورسی پر از اتفاقات و تصمیمات ناگهانی است. چهارشنبه گذشته یک اتفاق باعث شد تا بانک گردشگری مورد توجه رسانه‌ها قرار گیرد؛ بانکی که سال‌ها است کمتر فعالیت رسانه‌ای داشته و حالا سهامش مورد توجه سهامداران قرار گرفته است؛ سهامی‌که به گفته فعالان بازار «ارزنده» است. سهمی‌که دوماه بسته و از بازار عقب مانده بود. این بانک با خبرهای خوبی به تابلو بازگشت که فقط یک مورد آن مربوط به شناسایی سود قابل توجه بود.


در بازگشایی نماد بانک گردشگری طی هفته گذشته، عرضه و تقاضا دو بار در دو روز متوالی روی قیمت یک هزار و۱۸۰ تومان انجام شد، اما هر بار ابطال شد تا سرانجام این نماد در قیمت ۴۲۰ تومان بازگشایی شد. یکی از فعالان بازار در این خصوص می‌گوید: EPS (سود هر سهم) بانک گردشگری ۲۰۰ریال اعلام شده و DPS (سود محقق شده) ۴۰۰ است. P/ E (نسبت قیمت به درآمد) بانک ۲ است که این نسبت  با رشدی که در چند ماه اخیر شاهد بوده‌ایم در بازار به مرتبه ۹ رسیده است، پس بانک گردشگری براساس این نسبت، سهم ارزنده‌ای است.

به عقیده یکی دیگر از فعالان بازار بانک‌هایی مانند گردشگری که در صورت‌های مالی زیان‌ده هستند، به این جهت جزو سهم‌های ارزشمند محسوب می‌شوند که اگر روزی برای دارایی‌هایشان تجدید ارزیابی دهند، ارزش سهم بالایی خواهند داشت. مانند بانکی که نیروگاه دارد و به واسطه آن مردم خریدار سهامش هستند یا بانکی که پول سپرده‌گذاران را در املاک و در زمانی که دلار یک هزار تومان بوده، صرف کرده و حالا دارایی آن  ۱۶ برابر شده است. با توجه به نرخ سود بالای سپرده‌های بانکی در بانک‌های خصوصی، حاشیه سود این بانک‌ها کمتر است و برخی بانک‌ها این سپرده‌ها را به دارایی‌های خود اختصاص داده‌اند که حال با ارزش دفتری آنها متفاوتند و مشمول تورم شده‌اند.

شاهین چراغی، عضو شورای عالی بورس نیز در برابر سوالات مطرح شده در خصوص بانک گردشگری اعلام کرد: با توجه به نحوه چیدمان ارتباط سهامداری بین شرکت‌های گروه بانک گردشگری و ایجاد ذی‌نفع واحد از طریق اخذ سهام وکالتی، شرکت‌هایی مثل شرکت توسعه سیاحان سرزمین ایرانیان (که سهام آن مورد معامله در اطلاعیه اخیر بانک گردشگری بوده است) به لحاظ استانداردهای حسابداری و قوانین تجارت جزو گروه بانک گردشگری محسوب نمی‌شوند که در نتیجه ارزش روز دارایی‌هایی مثل پروژه آیلند (شرکت توسعه سیاحان سرزمین ایرانیان) که ارزش‌گذاری حدود ۱۲ هزار میلیارد تومانی دارند، تاثیری در صورت‌های مالی بانک گردشگری نداشته و در ارزش‌گذاری بانک قابل لحاظ نخواهند بود و با بانک گردشگری تلفیق نمی‌شوند. البته بنابر اظهاربانک، در این سال‌ها منافع حاصله در پروژه‌هایی مثل آیلند از طریق انعقاد قراردادهای شکلی به طرفیت بانک گردشگری به نحوی به بانک منتقل می‌شود که البته این شکل نمی‌تواند مبنای ارزش‌گذاری قیمت سهام بانک قرار بگیرد.

در اطلاعیه اخیر بانک، معامله انتقال سهام شرکت توسعه سیاحان سرزمین ایرانیان به صورت درون‌گروهی اقاله (تفاسخ یا برهم زدن توافقی معامله) و مجدد انجام شده است که سود حاصل از اقاله و واگذاری مجدد این سهام ۱۲۰۰ میلیارد تومان شده که با توجه به ذخایر الزامی ‌بانک مرکزی باید ۵۰۰ میلیارد تومان ذخیره گرفته شود که آثار اطلاعات مالی افشا شده در دوره توقف نماد را به ۷۰۰ میلیارد تومان کاهش می‌دهد؛ با احتساب غیرتکرارپذیر بودن این سود در عملیات شرکت، حدود مبلغ ۱۱۶ تومان به هر سهم قابل اضافه شدن است. سهام بانک نیز در ۲۰ اسفند ۹۸ با قیمت پایانی ۴۱۲ تومان متوقف شده بود که با اجرای دو مرحله حراج در روزهای سه شنبه و چهارشنبه و قیمت معامله شده (۱۱۰۰ تومان در حراج اول و ۱۱۷۰ تومان در حراج دوم) با اطلاعات افشا شده توسط بانک متناسب نبود که معاملات تایید نشد و نماد معاملاتی برای انجام معاملات در دامنه نوسان ۳ درصد و حجم مبنای عادی سهام بازگشایی شد.

شاهین چراغی افزود: به نظر می‌رسد مجموعه بانک گردشگری قصد دارند از طریق پذیرش سهام شرکت نگین گردشگری این روابط سهامداری اصلاح شود که منافع پروژه‌ها از طریق تلفیق به بانک منتقل شود.

در حال حاضر بعضی از سهامداران و فعالان بدون در نظر گرفتن این روابط سهامداری که منجر به عدم قطعیت در انتقال منافع به بانک گردشگری می‌شود انتظار نوسان بالای قیمتی را دارند.

البته اگر این روابط سهامداری درست شود، در خصوص مواردی مثل مورد اخیر که معامله انتقال سهام شرکت توسعه سیاحان سرزمین ایرانیان به صورت درون گروهی اقاله و مجددا انجام شده است، سود حاصل از اقاله و واگذاری مجدد سهم که این بار یک هزار و۲۰۰ میلیارد تومان شده است در تلفیق حذف می‌شود و در قیمت سهام موثر نخواهد بود، ولی در عوض ارزش کل گروه بانک گردشگری قابل اصلاح خواهد بود.

این در حالی است که  حتی امور سهام بانک نیز حاضر به پاسخگویی در این خصوص نشد. به گفته یکی از فعالان بازار، اطلاعات و شفاف‌سازی‌های بانک گردشگری در سایت کدال بسیار کم است و نقدشوندگی سهام آن پایین است. براین‌اساس تصمیم گرفتیم برخی اطلاعات آرشیوی این بانک را در پی بیاوریم.

 آخرین مجمع
بانک گردشگری در بهمن ۱۳۸۹ و پس از پذیره‌نویسی ۴۰ درصد از سهام بانک موفق به اخذ مجوز فعالیت شد. مهدی جهانگیری رئیس هیات‌عامل و نماینده موسسان بانک گردشگری در آن دوره، سرمایه اولیه بانک را ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد که این رقم در حال حاضر ۶۰۰میلیارد تومان است.

اما آخرین مجمع عمومی‌عادی سالانه بانک گردشگری در اسفند ماه گذشته (۱۳۹۸) و برای سال مالی منتهی به اسفند ماه ۱۳۹۷ تشکیل شد که برخی اطلاعات اعلام شده است.

زیان خالص هر سهم ۴۵ ریال وزیان انباشته پایان دوره با لحاظ کردن مصوبات مجمع حدود ۲هزار میلیاردریال بوده است. همچنین اعلام شد در سال مالی ۹۷ در بخش منابع، رشد ۴۰ درصدی داشته که دلیل آن اصلاح ترکیب منابع و افزایش منابع دیداری بوده است. در سال ۹۷، ۷۷درصد سهامداران بانک گردشگری حقوقی بودند.

حسین ثابتی، رئیس هیات مدیره، رضا کامران، نایب رئیس و مرتضی خامی، سعید جمشیدی و مسعود قرائتی اعضای فعلی هیات مدیره هستند.

مرتضی خامی ‌در حال حاضر مدیر عامل بانک گردشگری است که پیش از این در بانک شهر سمت ریاست هیات مدیره را عهده‌دار بوده و در بانک‌های صادرات و سرمایه در سمت‌های مختلفی نظیر معاونت، عضو هیات‌مدیره و رده‌های مدیریتی بالا مشغول به خدمت بوده است.

این بانک در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ نیز افزایش سرمایه بانک در دو مرحله را تصویب کرد. مقرر شد مرحله اول افزایش سرمایه از مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان به مبلغ یک هزار و۵۰۰ میلیارد تومان (همزمان با مجمع عمومی‌فوق‌العاده) انجام شود و مرحله دوم افزایش سرمایه نیز از مبلغ یک هزار و۵۰۰ میلیارد تومان به مبلغ ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در مدت دو سال و با اختیار هیات مدیره صورت پذیرد.

 داستان «آیلند»
سرفصل این بخش باید صنعت نام می‌گرفت، اما بانک گردشگری در سال‌های اخیر در پیراهن‌های والیبالیست‌های تیم ملی کشورمان بیشتر دیده شد و با آیلند بیشتر شناخته شد. پروژه آیلند واقع در کیلومتر ۳۵ آزادراه تهران- ساوه است.

«آیلند» شهری اقامتی، ورزشی، تفریحی، تجاری و ورزشی در کلاس بین‌المللی است که توسط شرکت توسعه سیاحان سرزمین ایرانیان پایه‌گذاری شده است؛ وسعت مجموعه آیلند۱۴۰۰ هکتار (معادل مناطق ۱۹،۱۸ و ۲۰ شهرداری تهران) و جمعیت‌پذیری سکونتی – اقامتی پروژه برای ۶۰ هزار نفر است. این شهر یکی از شهرهای با ویژگی‌های منحصربه‌فرد بوده و به زیرساخت‌هایی همچون فرودگاه نزدیک است. وجود تفرجگاه و پارک‌های علم و فناوری جذابیت این شهر را برای توریست بیش از پیش می‌کند. گفتنی است شهر آیلند با مشارکت حداکثری بانک گردشگری در حال ساخت بوده و بیش از ۲۹هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد.

برخی پروژه‌های سرمایه‌گذاری بانک در صنعت گردشگری شامل میکا مال‌کیش، سرزمین ایرانیان ILAND، سیتی سنتر اصفهان، فدک مال اصفهان، هتل‌های فرودگاهی، نگین افق نیایش، هتل سیرجان، ستاره بام کویر بافت، کاروانسرای  وکیل کرمان وگرند هتل قزوین است.

 صنعت
کنسرسیوم فولاد صنعت بناب با مشارکت بانک‌گردشگری و شرکت‌های سرمایه‌گذاری نگین گردشگری ایرانیان، توسعه فناوری اطلاعات گردشگری ایران، تجارت بین‌الملل هم وطا آریا، گسترش صنایع و معادن ماهان و توسعه خدمات سرمایه‌گذاری پارس کیمیا در اواخر سال ۱۳۹۰ تشکیل شد که مجتمع فولاد بناب را با چهار شرکت در حال تولید و دو پروژه در حال اجرا از گسترش فولاد تبریز خریداری کرد. به این ترتیب مجتمع فولاد بناب در زمینی به مساحت ۱۴۰ هکتار از هلدینگ قبلی خود منفک شد و به عنوان مجتمع فولاد صنعت بناب معرفی شد. در آخرین اخبار اعلام شده که محصولات تولیدی این مجتمع در حوزه فولادسازی و نورد در بازارهای داخلی و خارجی از اعتبار ویژه‌ای برخوردار است و در سال ۹۸ افزایش ۱۶ برابری صادرات را داشته است.

ضمن اینکه برای سال ۹۹ نیز در زمینه صادرات فعال‌تر خواهد شد.

 فعالیت‌های ورزشی بانک گردشگری
حمایت‌های بانک گردشگری از تیم‌های ملی والیبال در همه رده‌های سنی آقایان و بانوان از سال ۲۰۱۷ آغاز شد. پیش از آن بانک سامان این وظیفه را برعهده داشت.یکی از مهم‌ترین مواردی که باعث شناخته‌تر شدن بانک ۱۰۰شعبه‌ای گردشگری شد نیز تماشای بازی‌های قهرمانی والیبال در سطح جهانی بود که بازیکنان پیراهن‌های با آرم بانک گردشگری بر تن داشتند.

اواخر سال گذشته بود که پیراهن جدید تیم فوتبال پرسپولیس با اسپانسری و حمایت مالی بانک گردشگری رونمایی شد. لوگوی بانک گردشگری نیز به رنگ قرمز است که شاید این دلیلی برای این حمایت مالی ورزشی باشد.

در پی این توافق، انصاری فرد مدیرعامل وقت این باشگاه اعلام کرده بود که نام و لوگوی بانک گردشگری به عنوان حامی‌ جدید باشگاه روی پیراهن تیم به مدت دو فصل و نیم درج خواهد شد.

یکی از توافقات مهم طرفین، عرضه کارت هواداری از طریق بانک گردشگری است.هواداران می‌توانند با دریافت این کارت از دیگر خدماتی که از طریق همین کارت ارائه می‌شود استفاده و بهره‌برداری کنند.

اطلاعات کمی ‌از بانک گردشگری در دست است، اما سعی شده چکیده‌ای از اطلاعات موجود برای شناخت نسبی از بانک گردشگری ذکر شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: