کد خبر: ۱۷۶۹۸۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۵ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 02 May 2020
اگرچه رئیس جمهور در جلسه یکشنبه ۲۴ فروردین ستاد ملی مبارزه با کرونا، وزارت راه را مکلف به انتقال اتوبوس‌های بین شهری به داخل شهرها کرد، اما تا کنون حتی یک اتوبوس هم به داخل شهرها نیامده است.
 
 
به گزارش  مهر، در حالی که رئیس جمهور در جلسه یکشنبه ۲۴ فروردین ماه امسال ستاد ملی مبارزه با کرونا بر لزوم همکاری وزارت راه و شهرسازی در انتقال اتوبوس‌های بین شهری برای جابجایی مسافران درون شهری با هدف رعایت بهتر پروتکل‌های بهداشتی در حمل و نقل عمومی کلانشهرها خصوصاً تهران و اجرای فاصله گذاری اجتماعی در سفرهای درون شهری تأکید کرده بود، اما تا کنون این دستور اجرا نشده و هیچ اتوبوسی به کمک حمل و نقل عمومی درون شهری یا حومه‌ای با تهران نیامده است.

این دستور رئیس جمهور، به پیشنهاد یکی از مقامات ارشد وزارت کشور به ستاد ملی کرونا مطرح شد. اجرای آن نیز در وزارت راه و شهرسازی به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و همچنین معاونت حمل و نقل وزارت راه محول شد.

وزارت راه دستور رئیس جمهور را به سکوت گذراند

شهرام آدم نژاد معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی نیز در گفت وگو با خبرنگار مهر بر انجام رایزنی‌ها میان سازمان همیاری شهرداری‌های وزارت کشور با معاونت حمل و نقل وزارت راه و سازمان راهداری برای اجرای این دستور رئیس جمهور خبر داده بود؛ اما تا کنون این طرح اجرایی نشده است.

حتی به گفته آدم نژاد، قرار بود اتوبوس‌های بین شهری به دلیل نوع ساختار آنها که از اتوبوس‌های درون شهری بسیار بزرگ‌تر هستند، برای حمل و نقل حومه‌ای از شهرهای نزدیک تهران به پایتخت مورد استفاده قرار گیرند و در مقابل، اتوبوس‌های بخش حومه‌ای به داخل تهران منتقل شوند.

با این حال هنوز هیچکدام از این برنامه‌ریزی‌ها اجرایی نشده است. به خصوص که شورای عالی ترافیک اصرار دارد اجرای طرح ترافیک در پایتخت را به زودی اجرا کند که در این صورت، میزان استفاده از حمل و نقل عمومی افزایش چشمگیری خواهد یافت و احتمالاً شاهد عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی در اتوبوس‌های درون شهری پایتخت خواهیم بود؛ ضمن اینکه وزارت کشور که قرار بود ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برای حمل و نقل درون شهری تهران آماده سازی کند، هنوز نتوانسته به این مهم دست یابد و درنتیجه در صورت آغاز اجرای طرح ترافیک، با کمبود وسایل نقلیه عمومی در پایتخت مواجه خواهیم بود.

واکنش منفعلانه سازمان راهداری

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز به عنوان متولی اصلی حمل و نقل عمومی بین شهری، تا به حال واکنشی به این دستور رئیس جمهور نداشته است.

این در حالی است که از اول اردیبهشت و درست دو روز پس از صدور این دستور رئیس جمهور، ممنوعیت ترددهای بین استانی برداشته شد و تعداد محدودی از ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای با اجرای پروتکل‌های بهداشتی، وارد فعالیت حمل مسافر شدند؛ اما با گذشت دو هفته از لغو این ممنوعیت، همچنان بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند که یا به سفر نروند یا با ناوگان عمومی مسافرت نکنند که درنتیجه تغییر چندانی در بهبود معیشت رانندگان اتوبوس اتفاق نیفتاده است.

رانندگان اتوبوس؛ مخالف یا موافق؟

تعدادی از رانندگان اتوبوس‌های بین شهری در گفت وگو با خبرنگار مهر، درباره آوردن ناوگان بین شهری به درون کلانشهرها به خصوص تهران، مواضع موافق یا مخالفی داشتند.

برخی مالکان اتوبوس با بیان اینکه مشکلات معیشتی سبب شده تا نتوانند اقساط اتوبوس‌ها را بپردازند، به خبرنگار مهر گفتند: بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار و همچنین ستاد ملی کرونا، اقساط تسهیلات بانکی خرید اتوبوس مشمول امهال سه ماهه شده است؛ اما مشخص نیست در ماه‌های آینده این مصوبه تمدید شود یا خیر؟ در حالی که اقساط این تسهیلات بسیار سنگین است.

این دسته از رانندگان با بیان اینکه علی رغم استهلاک بالای اتوبوس‌های بین شهری در صورت استفاده در مسیرهای کوتاه، اما برای آنکه بتوانیم بخشی از مشکلات معیشتی خود را حل کنیم، در مسیرهای حومه‌ای به سمت پایانه‌های مسافری تهران و بالعکس برای جابجایی مسافران اقدام کنیم؛ به خصوص که به رانندگان اتوبوس بیمه بیکاری تعلق نگرفت و تنها تسهیلات ۱ و ۲ میلیون تومانی به ما تعلق گرفت که آن نیز به بسیاری از خانوارها داده شد و امتیاز خاصی برای فعالان حمل و نقل جاده‌ای نبود.

با این حال برخی رانندگان هم بودند که با این طرح مخالفت کرده و حاضر نیستند اتوبوس‌های چند میلیارد تومانی خود را برای مسیرهای درون شهری یا حتی حومه‌ای به راه بیندازند.

این رانندگان می‌گویند: به دلیل آنکه اتوبوس‌های غول پیکر بین شهری برای مسیرهای کوتاه و درون شهری طراحی نشده‌اند، در صورت استفاده از آنها در داخل شهرها، خسارات بزرگی به مالکان اتوبوس زده می‌شود.

آنها معتقدند به جای آنکه این اتوبوس‌ها به داخل شهرها بیایند، بهتر است امهال بازپرداخت اقساط سنگین تسهیلات خرید اتوبوس‌ها بدون اخذ جریمه یا دیرکرد در ماه‌های آتی هم تمدید شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: