کد خبر: ۱۷۶۰۶۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۱ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - 18 April 2020
کارشناس سیاست گذاری عموم گفت: وصل کردن زنجیره‌های تولید به یکدیگر نیاز به حلقه‌ وصل دارد. اما دولت و بخش خصوصی توان این امر را ندارند، این جای است که گروه های جهادی لازم است نقش آفرینی کنند.
 
 
به گزارش  مهر، روح الله ایزدخواه منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم به تبیین جایگاه نیروهای جهادی در اقتصاد ایران و تحقق جهش تولید در سال ۱۳۹۹ پرداخت. وی معتقد است نیروهای جهادی چون نقاط ضعف دولت و بخش خصوصی را ندارند می‌توانند حلقه وصل خوبی بین زنجیره‌های تولید باشند.

وی افزود: این عناصر جهادی می‌توانند کارکرد ساختاری داشته باشند، یعنی در وصل کردن زنجیره‌های مختلف تولید نقش آفرینی کنند. چرا که برای وصل کردن زنجیره‌های تولید به یک دیگر نیاز به حلقه وصل دارد، اما دولت و بخش خصوصی توان این امر را ندارند. چون یکی ماهیتاً تصدی گری می‌کند و دیگری ذی نفع اقتصادی است و این جاست که نقش آفرینی نیروهای جهادی لازم است.

این کارشناس سیاستگذاری گفت: نیروهای جهادی چون تصدی گر و ذی نفع نیستند می‌توانند به عنوان حلقه میانی عمل بکنند؛ در واقع می‌توان گفت نقش آفرینی نیروهای جهادی عینی و واقعی است و شیوه عمل آن‌ها را در پدیده‌هایی مثل اربعین یا جهاد سازندگی به خوبی می‌بینیم.

جهاد سازندگی الگوی نقش آفرینی مردمی است

ایزدخواه خاطر نشان کرد: موضوعی حاکمیتی‌تر از جنگ نظامی نداریم، اما در همین جنگ تحمیلی، ستاد پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی برای جمع آوری کمک‌های مردمی شکل گرفت که با این سازکار در شهرها و روستاها کمک‌ها به صورت روزانه جمع آوری می‌شد.

وی اضافه کرد: با این روش حتی اگر پیرزنی روزی یک تخم مرغ هم به جبهه اهدا می‌کرد، کمک او جمع آوری می‌شد. در حالی که اگر پشتیبانی جنگ را به دولت می‌سپردیم چون دولت باید با هزینه این کار را انجام دهد قویاً از جمع آوری کمک‌های خرد مردمی صرف نظر می‌کرد و ترجیه می‌داد که مثلاً بجای جمع آوری یک تخم مرغ، یک مرغداری تأسیس کند تا روزی ۱۰۰۰ تخم مرغ تولید کند.

این کارشناس سیاستگذاری گفت: به این ترتیب جمع آوری کمک‌ها توسط حلقه‌های میانی و داوطلب مردمی انجام می‌شد که بیشتر بچه‌های جهاد سازندگی بودند و با این روش کمک‌های خرد مردم به جبهه می‌رفت و نیاز جبهه را رفع می‌کرد و حتی کار در حدی پیش رفته بود که بعضاً تأمین نیازهای یک واحد یا منطقه مشخص در جبهه مثل کانال کمیل را به مسجدی خاص واگذار می‌کردند و به این شکل یک ارتباط اجتماعی معنا دار هم بین جبهه و پشت جبهه ایجاد می‌شد.

نیروهای جهادی باید مأموریت حاکمیتی برای خود در نظر بگیرند

منتخب مردم تهران در مجلس تاکید کرد: در کشور ده هزار هسته جهادی وجود دارد، ولی آن‌ها کارکرد حاکمیتی ندارند. در حالی که می‌توانیم سیستم‌های مدیریتی جهادی را در کشور شکل بدهیم و گروه‌های جهادی که به روستاهایی می‌روند را درگیر مسائل حاکمیتی کنیم و برای مثال فرم آمایش روستا را در اختیار آن‌ها قرار دهیم تا با تکمیل این فرمها اطلاعات سازمان برنامه و بوجه از وضعیت روستاها کامل شود.

ایزدخواه ادامه داد: باید مأموریت حاکمیتی به گروه‌های جهادی بدهیم تا مشکل دولت را حل کنند. مثل همان مأموریت حاکمیتی که به ستاد پشتیبانی جنگ جهاد داده شد و مشکل پشتیبانی جنگ را حل کرد.

وی در راستای تحقق مأموریت‌های حاکمیتی نیروهای جهادی گفت: اتفاقی که باید بیفتد این است که نیروهای جهادی برای خودشان مأموریت حاکمیتی اتخاذ بکنند و از انجام کارهای روزمره پرهیز کنند.
مساجد می‌توانند شبکه مشاغل خانگی راه اندازی کنند.

این کارشناس سیاستگذاری افزود: الان مساجد درگیر تولید ماسک هستند، اما فراتر از این کارها می‌توان از مساجد برای دوران نقاهت بیماران کرونایی و دیگر کارهای دارای ارزش اجتماعی هم استفاده کرد.
ایزدخواه در تشریح این موضوع گفت: اگر الان مشکل کمبود بیمارستان وجود دارد می‌توان مساجد را به نقاهتگاه تبدیل کرد چرا که الان مساجد تعطیل هستند و می‌توان از مردم هم خواست تا تخت‌های یک نفره خود را برای مدت یک تا دو ماه به مساجد اهدا کنند تا از بیماران نگهداری شود.

وی ادامه داد: برای نگهداری بیماران نیز می‌توان از نیروهای جهادی استفاده کرد، آن وقت بیمارانی که وارد مسجد می‌شوند از جهت فرهنگی هم تأثیر می‌پذیرند و از آن مهم‌تر این که آن مسجدی که این تمرین را در زمان کرونا انجام داده است بعد از کرونا می‌تواند برای جهاد اقتصادی با همین نیروهای خرد کارگاه‌های تولید خانگی راه اندازی کند.

جهادی‌ها نباید منتظر دولت‌ها باشند

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم با بیان این که ناکارآمدی دولت فرصت خوبی برای رشد فعالیت‌های جهادی است، خاطر نشان کرد: اوج درخشش جهادسازندگی در زمان ریاست جمهوری بنی صدر بود، یعنی زمانی که در دولت کار نمی‌شد و بچه‌های جهاد به شوخی می‌گفتند که با رئیس جمهور تقسیم کار کرده‌اند چرا که بچه‌های جهاد سازندگی شورای های اسلامی روستا، خانه‌های بهداشت و راه روستایی را سامان می‌دادند و رئیس جمهور گزارش آن را می‌داد!

ایزدخواه گفت: مطالبه گری سر جایش باید باشد اما این هم که منتظر باشیم تا دولت اقدامی بکند، اشتباه است و باید به سراغ کارهای عظیم و حاکمیتی رفت.

وی افزود: برخی افراد می‌گویند انجام این قبیل فعالیت‌های مردمی مشکلات اداری و مالیاتی به همراه دارد، اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که در شرایط سخت باید اصلاح را شروع کرد. یعنی همان کاری که بچه‌های جهاد سازندگی کردند که حتی به زندان هم افتادند تا فلان ضابطه اصلاح شود. البته این عصر، عصر رسانه هم است و این موضوع خیلی می‌تواند به گشایش کارها کمک کند.انبوهی از ظرفیت‌های مغفول در مناطق محروم وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: در این منطقه به ظاهر محروم سالانه ۲۰ هزار تن خرما، ۵ هزار تن انبه و همچنین انواع میوه‌های گرمسیری تولید می‌شد و اراضی این شهرستان حداقل سه فصل زیر کشت می‌رفت و انواع مزیت‌های دیگر را نیز دارا بود و جالب‌تر از همه این که سال قبل از ورود من به این شهرستان حدود ۱۰۰ میلیارد تومان از اهالی این شهر کلاه برداری شده بود که نشان می‌داد مردم این منطقه قدرت تجهیز منابع از راه‌های مختلف تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان را داشته‌اند.

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم ادامه داد: بر همین اساس تصمیم گرفتیم که هیچ منابع مالی جدیدی به منطقه تزریق نکنیم بلکه فقط ظرفیت‌های مردمی منطقه را به هم وصل کنیم و به این ترتیب به جای فروش ۲۰ هزار تن خرما به دلال تلاش کردیم که سردخانه ۵ هزار تنی همان شهرستان و کارخانه بزرگی که شیره خرما می‌گرفت و در شهرستان مجاور قرار داشت را به هم وصل کنیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: