کد خبر: ۱۷۵۶۹۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۴ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - 13 April 2020
آمار ابتلای ۷۱ هزار نفری به کرونا در کشور باعث شده همه ما نگرانی‌هایی را درباره این بیماری طی دو ماه اخیر تجربه کنیم. در این میان خانواده‌هایی که عزیزان خود را به همین علت از دست داده‌اند به علت شرایط خاص خاک سپاری و عدم برپایی مراسم عزاداری، روزهای متفاوتی را از سر می‌گذرانند و حتی ممکن است گرفتار سوگ‌های ابراز نشده بشوند.
 
 
به گزارش ایسنا، یک عضو خانواده داغدارِ ناشی از بیماری کرونا با اشاره به تجربه خود از فوت پدرش بر اساس بیماری کرونا می‌گوید: بعد از فوت پدرم ما واقعا نمی‌دانستیم که باید چه کار کنیم و چه عکس‌العملی را نشان دهیم. ما باید بار فوت پدر را به تنهایی به دوش می کشیدیم و خودمان خودمان را دلداری می‌دادیم. فوت پدرم بر اساس کرونا باعث شد تا ما تنهایی عجیبی را تجربه کنیم. تنهایی ما بعد از فوت پدر باعث می‌شود تا دوران غم و اندوه ما بسیار طولانی‌تر شود. ما پس از شنیدن این که پدرم به بیماری کرونا مبتلا شده است، استرس بسیاری را متحمل شدیم و از دست ما کاری بر نمی آمد تا برای پدر انجام دهیم.

کرونا اجازه نداده است که این خانواده و بسیاری خانواده‌های دارای شرایط مشابه، ناراحتی خود را از فقدان عزیز از دست رفته شان ابراز کنند. بهزاد وحیدنیا، مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی کشور  در این باره گفت: ما واکنش هایی از افراد را در این شرایط می بینیم که عمدتا زمانی جنبه مریضی به خودشان می‌گیرند که امکان بروز وجود نداشته باشد. افرادی که در حال تجربه شدیدتری از نگرانی‌های مربوط به کرونا هستند، قاعدتا ممکن است بیشتر مستعد سوگ‌های مرضی باشند. سوگ‌های مرضی از سوگ‌های بازداری شده و نیازمند خدمات تخصصی هستند.

وی با بیان اینکه بخشی از هیجانات ناشی از سوگ رفتارهای هنجاری هستند که ابراز نشده‌اند، افزود: در حال حاضر بحران کرونا موضوعی شخصی نیست و تمام جامعه را درگیر کرده است و این موضوع می تواند هیجانات ناشی از سوگ افراد را تا حدی کنترل کند.

وحیدنیا با بیان این که ما باید برای سوگ‌های بازداری شده برنامه‌های پیشگیرانه داشته باشیم، تصریح کرد: ما باید بتوانیم ارتباطات اجتماعی غیر فیزیکی خودمان را با سایر افراد جامعه حفظ کنیم و شرایطی با سازگاری بالا را به وجود آوریم. ما باید به شرایط خوب ایجاد شده در فضای مجازی توجه داشته باشیم و ارتباطات کلامی را قطع نکنیم.

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی کشور ادامه داد: باید بیش از پیش روی مهارت‌های ناشی از هیجان کار کنیم و در قالب آموزش‌های مختلف این مهارت‌ها را به خانواده‌ها یاد دهیم.

وی افزود: باید به مهارت‌های سازگاری زوجین در دوران قرنطینه بیش از پیش توجه کنیم و میزان تاب آوری اعضای خانواده را افزایش دهیم.

وحیدنیا با بیان این که سازمان بهزیستی یک سامانه خودارزیابی روان شناختی را در کشور راه اندازی کرده است، عنوان کرد: عموم مردم می‌توانند با مراجعه به سامانه http://corona.behzisti.ir به صورت هوشمند از وضعیت روانشناختی خودشان مطلع شوند. توصیه‌هایی که توسط این سامانه به مردم گفته می‌شود می‌تواند در حوزه کنترل و هدایت رفتار موثر باشد.

 خانواده‌های عزادار خیرات و صدقات را فراموش نکنند

از سوی دیگر حجت الاسلام علی آقابابا، کارشناس مذهبی و امور دینی و استاد حوزه و دانشگاه نیز در این باره گفت: زمانی که شرایط مناسب برای حل و فصل هیجانات منفی فراهم نباشد، زمینه مناسب برای رشد سوگ ایجاد می شود. این که ما برای از دست رفتگان مراسم و سوگواری برگزار می‌کنیم، شرایطی را ایجاد می‌کنیم تا نزدیکان فردی که فوت شده آرام‌تر شوند و هیجانات منفی خود را بیرون بریزند.

وی با اشاره به نکاتی برای صاحبان عزا در روزهای کرونایی، توضیح داد: صاحبان عزا نباید از برگزار نشدن مراسم و سوگواری احساس گناه داشته باشند و باید بدانند که بعدها و در شرایط مناسب می توانند مراسم مطلوبی را برای عزیز از دست رفته خود برگزار کنند. خانواده‌های عزادار نباید خیرات و صدقات را فراموش کنند. عزیزی که الان از دست رفته شاید نیازی به گریه نداشته باشد، اما خیرات و صدقات می تواند برای او موثر باشد.

 این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: همه ما می توانیم با برقراری ارتباط تلفنی با خانواده های عزادار در تماس باشیم و آن ها را دلداری بدهیم. ما باید در تمامی شرایط به خدا توکل کنیم، همه خانواده‌های عزادار باید صبر پیشه کنند و در عین گریه و ناله از یاد خداوند و عبادت غافل نشوند. همچنین ما باید به کسانی که عضوی از خانواده خود را بر اثر بیماری کرونا از دست داده اند، حق بدهیم و آن‌ها را درک کنیم.


لغو مراسم سوگواری از سوی بسیاری از مردم در این روزها

سعید خال، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا تهران و شهردار حرم امام خمینی(ره)  گفت: پرسنل شریف بهشت زهرای تهران در کنار کادر درمانی کشور از روزهای اول شیوع ویروس کرونا در ایران در کنار مردم عزیز و داغدار بوده‌اند و هستند.

وی افزود: سازمان بهشت زهرا از روزهای ابتدایی شیوع کرونا در ایران طبق دستورالعمل‌های ابلاغی کار خود را تنظیم کرد و سعی داشت در نهایت احترام به مراجعین مختلف خدمات بدهد. خوشبختانه بسیاری از مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و سعی دارند که افراد بسیار کمی در هنگام خاکسپاری حضور داشته باشند.

وی در یک برنامه رادیویی صحبت می کرد، با اشاره به این که بسیاری از مردم مراسم سوگواری عزیزان خود را در این روزها لغو کرده‌اند، تصریح کرد: مردم ما با درک بسیار بالا موضوعات مختلف را مدیریت می کنند. سراسر آرامستان‌های ایران در نهایت احترام و تکریم با مردم برخورد کرده‌اند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: