کد خبر: ۱۷۵۳۱۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۵ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - 05 April 2020
دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری مصوبه این شورا در خصوص منطبق سازی پروژه های عمرانی شهری و روستایی با شرایط معلولان را به دستگاه های ذی ربط ابلاغ کرد.
 
 
به گزارش  مهر، فرزانه صادق مالواجرد مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری در خصوص تدوین دستورالعمل‌های منطبق سازی پروژه‌های عمرانی شهری و روستایی با شرایط معلولان را به دستگاه‌های ذی ربط شامل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، سازمان همیاری شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، بنیاد مسکن، سازمان مجری ساختمان و تأسیسات عمومی و دولتی، سازمان بهزیستی و سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ابلاغ کرد.

در مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری آمده:

شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در چارچوب مفاد قانون «حمایت از حقوق معلولان» مصوب ۱۳۹۷/۲/۱۳ مجلس شورای اسلامی و با تأکید بر رعایت مواد ۲، ۳، ۴، ۵ این قانون، همچنین پیرو بند ۶ مصوبه مورخ ۱۳۷۸/۹/۲۲ شورای عالی در خصوص ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت، در جلسه مورخ ۱۳۹۸/۸/۲۰ خود، پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در ارتباط با بازنگری مصوبه یاد شده و پیوست آن را به شرح زیر و ضوابط ضمیمه تصویب نمود:

۱ رعایت این مصوبه برای کلیه مراجع تهیه، بررسی، تصویب، نظارت، صدور پروانه، اجرا در تمامی طرح‌های توسعه و عمران شهری و روستایی الزامیست.

۲ در اجرای ماده ۴ قانون «تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری» و ماده ۴۲ آئین‌نامه «نحوه بررسی و تصویب طرح‌های توسعه و عمران محلی، ناحیه‌ای، منطقه‌ای و ملی»، اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان موظف به رعایت ضوابط پیوست در تمام زمینه‌های خدمات مهندسی از قبیل طراحی، نظارت، اجرا، بهره برداری و نگهداری هستند. مسئولیت نظارت بر اجرای ضوابط پیوست و حسن انجام این مصوبه بر عهده سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان است.

۳ دهیاریها، شهرداری‌ها و سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسیسات دولتی و عمومی موظف به رعایت ضوابط پیوست در تمام زمینه‌های خدمات مهندسی از قبیل طراحی، نظارت، اجرا، بهره برداری و نگهداری هستند. مسئولیت نظارت بر اجرای ضوابط پیوست و حسن انجام این مصوبه بر عهده وزارت راه و شهرسازی است.

۴ مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مکلف است با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان و سایر دستگاه‌های مسئول در جهت ترویج ضوابط مجموعه پیوست، ارتقا دانش حرفه‌ای و کسب مهارت فنی نسبت به ایجاد زمینه لازم برای برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی حرفه‌ای برای جامعه مهندسی، دست اندرکاران موضوع، مهندسین مشاور، پیمانکاران و… و همچنین آموزش همگانی اقدام نماید.

۵ دبیرخانه شورای عالی با همکاری سازمان بهزیستی اقدامات لازم را به منظور فرهنگ‌سازی و آگاهی عمومی در زمینه مناسب سازی محیط برای افراد دارای معلولیت و برابری فرصت‌ها برای حضور آنان در جامعه از طریق برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، گنجاندن برنامه‌های درسی مرتبط توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش و پرورش و سایر سازمانها و مؤسساتی که با امر آموزش نیروی انسانی در سطوح مختلف ارتباط دارند انجام دهد.

مراتب جهت استحضار و صدور دستور انعکاس و اقدام اعلام می‌شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: