کد خبر: ۱۷۴۶۷۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۶ - ۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - 23 March 2020
بخش کشاورزی در سال ٩٨ با چالش های متعددی مواجه بود که چالش در طرحهای خودکفایی گندم و شکر و استعفای حجتی از جمله مهمترین آنها بود.
 
بخش کشاورزی در سال ٩٨ با چالش های متعددی مواجه بود که چالش در طرحهای خودکفایی گندم و شکر و استعفای حجتی از جمله مهمترین آنها بود.

به گزارش خبرنگار مهر، سال ٩٨ یکی از سال‌های پرچالش بخش کشاورزی بود و اتفاقات مهمی در این حوزه رخ داد. از تعلیق قانون تمرکز تا استعفای وزیر جهاد کشاورزی. از دست رفتن دستاوردهای دو طرح مهم اقتصاد مقاومتی نیز از جمله چالش‌های بخش کشاورزی در سال ٩٨ بود.

قیمت ناعادلانه؛ کاهش تولید گندم

طرح‌های اقتصاد مقاومتی برای محصولات استراتژیک به توصیه مقام معظم رهبری تدوین و موجب شد کشور برای چهار سال متوالی در تولید گندم خودکفا شود و در تولید شکر نیز در آستانه خودکفایی قرار بگیرد با این وجود، تصمیمات غلط دولت (شورای اقتصاد) در تعیین قیمت خرید تضمینی گندم موجب شد که طرح خودکفایی در سال پنجم شکست بخورد و دولت امسال فقط توانست حدود ٨ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کند.

گفته می‌شود کشور امسال برای تأمین نیازها، با حدود سه میلیون تن کسری مواجه است که به گفته مسئولان این کسری از طریق واردات تأمین می‌شود.

عقب گرد در تولید شکر

دستاورد دیگر حوزه کشاورزی که در راستای اقتصاد مقاومتی حاصل شده بود و امسال با برخی بی تدبیری‌ها از دست رفت، طرح خوداتکایی شکر بود. قیمت پایین چغندر قند در سال گذشته موجب شد کشاورزان از کشت این محصول استراتژیک خودداری کنند و به جای آن صیفی‌جات از جمله گوجه فرنگی بکارند که حجم گسترده تولید گوجه در سال جاری موجب شده این محصول روی دست کشاورزان بماند و دولت مجبور به خرید حمایتی و توافقی این محصول شود.

در همین زمینه بهمن دانایی، دبیر انجمن قند و شکر کشور در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه مقدار تولید چغندر قند در کشور برای اولین بار حتی از میزان پیش بینی شده توسط بخش خصوصی نیز کمتر شده است، گفت: ما پیش بینی می‌کردیم میزان تولید بین ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن تا ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تن باشد اما در نهایت حدود ۳.۲ میلیون تن چغندر بهاره در کشور تولید شد که با احتساب تولید حدود ۷۰۰ هزار تن چغندر پاییزه مجموع تولید به ۳.۹ میلیون تن می‌رسد.

دانایی دلیل کاهش تولید چغندر قند را کاهش عملکرد در هکتار عنوان کرد و ادامه داد: اواخر سال گذشته و اوایل امسال بارندگی‌های شدید باعث ایجاد مشکلاتی در کشت و در نهایت کاهش تناژ محصول شد امسال عملکرد در واحد سطح به کمتر از ۵۰ تن در هکتار کاهش یافت.

وی اضافه کرد: امسال ۵۰۰ هزار تن شکر از نیشکر نیز در کشور تولید می‌شود که تا کنون ۱۰۰ هزار تن از آن تولید شده و حدود ۴۰۰ هزار تن دیگر تولید خواهد شد

نیاز کشور به شکر حدود ۲.۲ میلیون است که به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در سال ۹۶ حدود ۲ میلیون تن شکر در کشور تولید شد و در این بخش به مرز خودکفایی رسیدیم. اما امسال دولت ناچار شد بخش عمده‌ای از نیاز کشور را از طریق واردات تأمین کند.

قانون تمرکز تعلیق شد

در مردادماه ٩٨ نیز رئیس جمهور از اخذ تصمیمی در جلسه شورای سران نظام خبر داد که عملاً نتیجه اهمال و سکوت وزارت جهاد کشاورزی در حفظ و اجرای کامل قانون تمرکز بود. انتقال شرکت بازرگانی دولتی ایران به وزارت صمت نیز در همین راستا است. شرکت مادر تخصصی بازرگانی ایران (GTC) یکی از شرکت‌های تابعه وزارت جهاد کشاورزی برای مدیریت بازار بود که پس از تصویب قانون تمرکز وظایف و اختیارات کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی از وزارت صمت جدا و به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد. ایجاد زیرساخت‌های تأمین کالاهای اساسی، حساس و ضروری و بهسازی امکانات و خدمات موجود و گسترش آن در سطح کشور، به‌منظور بهبود امور مربوط به تأمین و خرید، نگهداری، بسته‌بندی، پخش و توزیع و سایر موارد مرتبط با کالاهای اساسی برخی از شرح وظایف مهم شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران است. بسیاری از کارشناسان معتقدند با انتقال این شرکت به وزارت صمت، واردات کالاهای اساسی مانند گندم، شکر و دانه روغنی افزایش خواهد یافت و عملاً دستاوردهای دولت در زمینه خودکفایی در تولید محصولات اساسی دچار چالش جدی خواهد شد.

و سرانجام حجتی رفت

یکی از مهم‌ترین اتفاقات امسال استعفای وزیر جهاد کشاورزی بود. در حالی که قرار بود ٥ آذر جلسه استیضاح حجتی در مجلس برگزار شود خبر استعفای او و پذیرفته شدن آن از سوی حسن روحانی منتشر شد وبا توجه به پذیرفته شدن استعفای حجتی از سوی رئیس جمهور، جلسه استیضاح این وزیر که قرار بود فردای آن روز در مجلس شورای اسلامی برگزار شود، منتفی شود. هر چند که حجتی در مراسم بزرگداشت خود در وزارت جهاد کشاورزی درباره دلیل استعفایش گفت: عمده موضوعی که باعث شد امروز به صورت رسمی در خدمت شما نباشم بحث سلامتی ام بود. بنده به یک بیماری تنفسی حاد مبتلا هستم که در ماه‌های آخر وزارت بسیار مرا آزار می‌داد و همین مسئله باعث شد از سمت خود کناره گیری کنم.
برچسب ها: کشاورزی ، گندم ، شکر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: