کد خبر: ۱۷۳۶۶۰
تاریخ انتشار: ۰۱:۰۹ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - 11 March 2020
بررسی ریسک قیمت سهام بانک ملت در سال 98
بانکداری ایرانی -نماد بانک ملت در بورس تهران، همچنان یکی از پربیننده ترین نماد بورسی است و به دلیل تاثیر بر شاخص کل و رصد شدن لحظه‌ای ، «لیدر بازار سرمایه» لقب گرفته است؛ چرا که همیشه در صدر لیست شرکت های بورسی در حال بازدید قرار گرفته‌است.

 بانکداری ایرانی -  نماد بانک ملت در بورس تهران، همچنان یکی از پربیننده ترین نماد بورسی  است و به  دلیل تاثیر بر شاخص  کل و رصد شدن لحظه‌ای ، «لیدر بازار سرمایه» لقب گرفته است؛ چرا که همیشه در صدر لیست شرکت های بورسی در حال بازدید قرار گرفته‌است. 
 
به گزارش  بانکداری ایرانی ،  یکی از دلایل اصلی این رخداد پایین بودن ریسک سهام بانک ملت است که بر اساس قیمت سهام و سود شناسایی شده بانک محاسبه می شود. در واقع ریسک سهام هر شرکتی به زبان ساده بر اساس معیاری به نام P/E سنجیده می شود. 
 
بانک ملت که در ابتدای سال 98 دارای P/E یا همان ریسک حدود 44 درصدی بود اما در ماه های اخیر P/E خو را به زیر سه درصد رسانده است.چرا که  در عملکرد سه ماهه سوم بانک آمده است که این بانک 407 ریال سود شناسایی کرده است حال آنکه در دوره مشابه در سال 97 حدود 97   ریال سود شناسایسی کرده بود که با رشد  314 درصدی مواجه شده است. 
 
ریسک بانک سهام در پایان سال 98
بانک ملت در پایان سال 98 دارای ریسک  2.9 درصدی بوده است این در حالی است که در نخستین صورت مالی منتشره در سه ماهه نخست امسال ریسک سهام حدود 43.43 درصد بوده است.
 
ریسک بانک ملت  در شهریور  با 13 درصد بوده  و در اذر 98 ریسک شرکت به ریسک بانک 14.5 درصد بوده است اما این رخداد در اسفند 98 رنگ دیگری به خود گرفت و بانک ملت را در حالت کم ریسک ترین شرکت بورسی نگهداشت.
 
وضعیت درآمد زایی در پایان سال 98 
بانک ملت در بهمن 97 حدود 186 هزار میلیارد ریال درامد کسب کرده بود که در پی آن 2644 ریال سود شناسایی کرده بود حال انکه در حال حاضر بدون محسابه درامدهای اسفند  2725  ریال سود برای هر سهم شناسایی کرده است که قطعا با محاسبه درامد اسفند این رقم جابجا شده و ریسک بانک به کمتر از این رقم فعلی خواد رسید. چرا که در بهمن 98  درآمد بانک با رشد 20 درصدی نسبت به سال گذشته به رقم 222 هزار میلیارد ریال رسیده است. 
 
وضعیت هزینه‌کرد بانک ملت
بانک ملت در بهمن 97 حدود 135 هزار میلیارد ریال برای سپرده های جمع شده پرداخت کرده بود اما در بهمن 98 با وجود رشد چند ده درصدی سپرده جمع شده با کاهش هزینه مواجه شده است چرا که امامی دستورالعمل های بانک مرکزی را در خصوص تعدیل سود پرداختی اجرا کرده است. 
 
معصومه فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: