کد خبر: ۱۷۳۵۰۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۶ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - 08 March 2020
مرگ 6 کارمند بانک در روزهای اخیر زنگ خطر را برای کارکنان شبکه بانکی و البته شهروندان مراجعه‌کننده به شعب بانک‌ها، به صدا درآورده؛ این احتمال وجود دارد که تعداد افرادی که از کانال بانکی سلامت‌شان با ویروس کرونا به خطر بیفتد جدی است.
مرگ 6 کارمند بانک در روزهای اخیر زنگ خطر را برای کارکنان شبکه بانکی و البته شهروندان مراجعه‌کننده به شعب بانک‌ها، به صدا درآورده؛ این احتمال وجود دارد که تعداد افرادی که از کانال بانکی سلامت‌شان با ویروس کرونا به خطر بیفتد جدی است. 

عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی در یادداشتی با تأیید فوت 6کارمند بانک بر اثر ابتلا به کرونا تأکید کرد: به‌رغم ریسک فعالیت در شعب بانک‌ها، شاهد تلاش‌ها و زحمات همکاران نظام بانکی، برای خدمت به مردم، خصوصاً در شعب بانک‌ها هستیم. او با تقدیر از کارکنان بانک‌ها برای ارائه خدمات، از بانک‌ها خواست دستورالعمل‌های بهداشتی و مراقبت‌های لازم را جدی‌تر بگیرند. باوجود این هشدار، از امروز شنبه ۱۷ اسفند، پیرو مصوبات جلسه ستاد فرماندهی عملیات مدیریت کرونا در تهران، ساعت کاری بانک‌ها در استان تهران به حالت سابق بازگشته، اما باجه‌های عصر تا اطلاع ثانوی بسته خواهند ماند.


مشاهدات خبرنگاران همشهری نشان می‌دهد که اغلب بانک‌ها نه فقط برای محافظت از سلامت کارکنان خود که با هدف جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، تمهیدات ویژه‌ای را برای جلوگیری از شیوع این ویروس اعمال کرده‌اند، اما به‌دلیل احتمال افزایش مراجعه به شعب در ایام پایانی سال و نقل و انتقال اسکناس، خطر همچنان به قوت خود باقی است چنان‌که محمدرضا حسین زاده، رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها اعلام کرده، کارکنان نظام بانکی بدون وقفه در حال رسیدگی به درخواست‌های مشتریان هستند، بدون اینکه گاه حتی از حداقل لوازم بهداشتی و مراقبتی نیز بهره‌مند باشند. 

مدیرعامل بانک ملی ایران با بیان اینکه یکی از بهترین راه‌های کاهش شیوع و انتقال بیماری، مراجعه نکردن به شعب و استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک است، تأکید کرده به‌صورت طبیعی در ایام پایانی سال، درخواست ارائه خدمات بانکی افزایش می‌یابد، اما با توجه به شرایط حساس کنونی، بهتر است مشتریان برای حفظ سلامتی خود و کارکنان بانک‌ها، از مراجعه به شعب صرف‌نظر کنند؛ زیرا وضع آن‌قدر مخاطره‌آمیز است که ممکن است شعب بانک‌ها در استان‌های درگیر با ویروس کرونا، در برخی روزها، تعطیل شود، چنان‌که برخی بانک‌ها ازجمله بانک پارسیان در اطلاعیه‌ای اعلام کرده‌اند شعب این بانک در استان خراسان رضوی به پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد امروز تعطیل خواهد بود.


مجید قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد ازجمله مدیران بانکی است که بر مخاطرات فعالیت در شبکه بانکی در شرایط فعلی تأکید کرده، او می‌گوید: در ایام اخیر که ویروس وحشتناک کرونا با سرعتی عجیب اشاعه می‌یابد و تمام دستگاه‌های ذی‌ربط، بر کاهش تماس‌های انسانی و مراودات اجتماعی تأکید دارند، شاهد آن هستیم که همکاران بانک‌ها، همچون گذشته پول‌ها، کارت‌ها و اسناد چندین بار دست به‌دست شده را از مراجعان دریافت می‌کنند. این نوع مخاطرات مدیران بانک‌ها را به چاره‌جویی واداشته؛ در این میان حجت‌الله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات دستور داده ساختمان‌ها و شعب این بانک ضد‌عفونی شود. هیأت مدیره این بانک تصمیم گرفته؛ زنان شاغل دارای فرزندان خردسال و دبستانی را بدون کسر از حقوق تا اطلاع ثانوی به مرخصی بفرستند؛ این تسهیلات شامل کارکنان دارای بیماری‌های خاص هم خواهد شد، ضمنا مقرر شده مشتریان ترغیب شوند تا از خدمات الکترونیک بانکی بیشتر استفاده کنند تا مراجعه به شعب به حداقل برسد.


بانک رفاه کارگران هم با اتخاذ تصمیماتی برای کاهش مراجعه حضوری به شعب اعلام کرد، سقف مجاز مجموع تراکنش‌های انتقال وجه کارت به کارت (شتابی و درون بانکی) از طریق درگاه‌های اینترنتی و دستگاه‌های خودپرداز از 30میلیون ریال در هر شبانه روز از مبدأ هر کارت به مبلغ 50میلیون ریال و سقف برداشت نقدی درون بانکی از 2میلیون ریال به 5میلیون ریال و تعداد تلاش‌های متوالی ناموفق رمز دوم کارت در هر شبانه روز به 5بار افزایش یافت.

 همچنین هیأت مدیره این بانک با آغاز پویش کاهش مراجعه مشتریان به شعب اعلام کرد؛ تاریخ انقضای کارت‌های بانکی بدون نیاز به مراجعه حضوری مشتری به‌مدت3‌ماه از تاریخ انقضا تمدید شده است. این بانک اعلام کرده مشکل اساسی درخطر انتقال ویروس کرونا از مشتریان به دیگران است و به همین دلیل توصیه کرده مشتریان در گام نخست استفاده از خدمات غیرحضوری را در اولویت قرار دهند و درصورت مراجعه به شعب حتما فاصله یک متری با دیگر مشتریان را رعایت کنند. بانک ملی هم در اطلاعیه‌ای از صاحبان حساب خواسته به‌خاطر سلامت خود و خانواده‌شان از مراجعه به شعب بانک‌ها، جز در موارد اضطراری، پرهیز کنند و اگر تاکنون خدمات الکترونیک خود را فعال نکرده‌اند از طریق تماس با واحدهای ارتباط مردمی بانک‌ها راهنمایی لازم را اخذ و خدمات غیرحضوری را فعال کنند./ همشهری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: