کد خبر: ۱۷۲۹۸۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۰ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - 29 February 2020
پایش مستمر تولید محصولات بهداشتی و ضدعفونی‌کننده»؛‌ این روزها با تشدید خریدهای هیجانی مردم متولیان بازار به منظور کنترل شرایط کنونی اخبار مختلفی مبنی بر عدم کمبود کالا در بازاررا اعلام می‌کنند.

دنیای‌اقتصاد : «معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت: اوج عرضه کالا به بازار از امروز»، «سخنگوی ستاد تنظیم بازار: افزایش ۵۰ درصدی عرضه کالا در بازار» و «سرپرست معاونت امورصنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت: پایش مستمر تولید محصولات بهداشتی و ضدعفونی‌کننده»؛‌ این روزها با تشدید خریدهای هیجانی مردم متولیان بازار به منظور کنترل شرایط کنونی اخبار مختلفی مبنی بر عدم کمبود کالا در بازاررا اعلام می‌کنند.

آخرین خبرها به موارد فوق باز می‌گردد، این خبرها از سوی متولیان مرتبط درحالی اعلام شده که درحال‌حاضر کمبود برخی از اقلام مصرفی در بسیاری مراکز خرید قابل لمس است. در این خصوص معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که تصمیمات مهمی برای تامین ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده و شوینده‌ها اتخاذ شده است و تولید این محصولات در سه شیفت ادامه دارد. عباس قبادی، با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری عنوان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت با همه توان و ظرفیت مجموعه‌‌های تولیدی بهداشتی و شوینده و اصناف در کنار دیگر دستگاه‌ها از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در طول هفته گذشته و در شرایط خاص کنونی، مشغول خدمت‌رسانی بوده است. در ادامه معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه کمبود کالایی نداریم عنوان کرد:در این ایام که خریدهای احساسی انجام شده است در هیچ فروشگاهی کمبود کالا نداشتیم. 

وی در پاسخ به این سوال که کدام کالاها گران تر از قیمت مصوب به فروش می‌رسد، توضیح داد: در طول هفته گزارش‌هایی را مبنی بر افزایش قیمت گوشت، قند و شکر داشتیم. مانند سال گذشته با محوریت ستاد تنظیم بازار استانی در کل کشور، ۲۲۲ نمایشگاه عرضه مستقیم کالا با حضور ۲۵ هزار غرفه را تعریف کردیم و قرار بود این نمایشگاه‌ها تا ۲۵ اسفند به پایان برسند تا پس از آن اصناف فروش‌های خود را داشته باشند، اما با شیوع بیماری کرونا مصادف شد و در نتیجه برای حفظ سلامتی مردم، ستاد مقابله با این بیماری ابلاغ کرد که در صورت امکان این نمایشگاه‌ها برای حفظ سلامت مردم برگزار نشود.

روند مطلوب تولید
وی با اشاره به اینکه روند تخصیص ارز به واردات کالاهای اساسی مطلوب ارزیابی می‌شود، ادامه داد: بانک‌مرکزی تقریبا مطابق با قانون بودجه، ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی را به وزارت صنعت، معدن و تجارت تخصیص داد و مشکلی در این حوزه نیست. او افزود: در بخش تولید نیز روند مطلوب است به‌طوری‌که آنچه مجموعه‌های تولیدی کشور مقرر کرده بودند که تحویل دهند انجام دادند، برای مثال پارسال میانگین تولید و جوجه‌ریزی تقریبا ۱۱۵ میلیون قطعه بود که این رقم اکنون به ۱۳۹ میلیون قطعه رسیده است. قیمت مرغ در ۹ ماه گذشته از قیمت مصوب ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان نه‌تنها بالاتر نرفته بلکه کمتر بوده است.

قبادی با اشاره به اینکه تولید امسال مرکبات در مقایسه با پارسال افزایش یافته است، افزود: فضای احساسی و شرایط خاص موجب شده است برخی فروشندگان تخلف کنند. وی تاکید کرد: حدود ۱۰۰ هزار تن سیب و پرتقال را برای بازار شب عید تدارک دیدیم و اگر لازم باشد از ذخایر برای تنظیم بازار استفاده می‌کنیم.

 وی افزود: امکانات کشور برای تولید ماسک و محلول‌های ضدعفونی‌کننده، سه برابر نیاز کشور است. کالاها به وفور تدارک و تامین شده است و مردم نگران نشوند، شرایط کشور از نظر تامین کالا ایده‌آل است. معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت در توضیح دلایل افزایش قیمت گوشت گوسفندی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد در مورد گوشت دام سنگین مشکل خاصی نداشتیم، اما در مورد قیمت گوشت دام سبک گزارش‌هایی رسیده است.

او در توضیح این مطلب ادامه داد: با توجه به اینکه ورودی صنف رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها، یک چهارم شده است، قیمت آلایش گوسفند مانند جگر و کله پاچه و... کاهش یافته و درنتیجه قیمت آن به قیمت گوشت گوسفند اضافه شده است؛ این یکی از دلایل افزایش قیمت گوشت دام سبک و علت دیگر، سوءاستفاده است. براساس محاسبه سازمان حمایت، قیمت لاشه گوسفند بین ۹۲ تا حدود ۱۰۰ هزار تومان است و اکنون حدود ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان گران فروشی می‌شود. وی گفت: هفته آینده اوج عرضه کالاهاست و از ذخایر استفاده می‌کنیم و همچنین گوشت منجمد را برای کارکنان دولت به قیمت حدود ۴۰ هزار تومان عرضه می‌کنیم. عرضه نامحدود کالاها را آغاز کردیم و همه فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌توانند به سازمان‌های مربوط از جمله پشتیبانی امور دام و بازرگانی دولتی مراجعه کنند و به هر میزان کالا که بخواهند دریافت کنند.

در ادامه سخنگوی ستاد تنظیم بازار نیز بر این نکته تاکید کرد که با هدف آرامش بخشی به بازار و تامین مایحتاج عمومی مردم شارژ ذخایر کالاهای اساسی و شوینده‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای آغاز شده است.  محمدرضا کلامی با اشاره به اینکه کشور به هیچ عنوان با کمبود کالایی روبه‌رو نیست، به «شاتا» گفت: در سال‌های اخیر به‌رغم شدیدترین تحریم‌ها کالاهای اساسی مورد نیاز مردم با قیمت‌های متعارف و مصوب تامین شده و در شرایط کنونی نیز با هدف ایجاد آرامش در بازار حجم کالاهای عرضه شده به بازار افزایش بیش از ۵۰ درصد را تجربه کرد. وی درباره کالاهای مذکور توضیح داد: تولید‌کنندگان شوینده‌ها براساس توافق سه شیفت درحال فعالیت هستند و تامین نیاز کشور به‌طور کامل در این بخش صورت می‌گیرد از سوی دیگر مرغ و گوشت و برنج و شکر و روغن و سایر کالاهای اساسی نیز بدون هیچ وقفه‌ای به بازار عرضه می‌شود و وزارت صنعت، معدن و تجارت با حساسیت بالا شرایط را در این حوزه رصد می‌کند.وی با اشاره به اینکه همواره در ماه پایانی سال عرضه کالا افزایش می‌یابد، گفت: امسال میزان عرضه به بازار افزایشی ۵۰ درصدی دارد تا هر میزان مردم محترم نیاز دارند، خرید صورت گیرد. او با تاکید بر اینکه لازم است مردم به شایعات برخی سودجویان در فضای مجازی و رسانه‌های معاند گوش ندهند، تاکید کرد: مردم با خیال راحت مصرف خود را مدیریت کنند و اطمینان داشته باشند روند توزیع گوشت و مرغ و سایر اقلام بدون وقفه تداوم دارد و با اطمینان به این موضوع مصرف را مدیریت کنند.  وی از آغاز عرضه گوشت وارداتی ارزان قیمت به بازار نیز خبر داد و گفت: همه امکانات برای عبور از این شرایط سخت بسیج شده است و ستاد تنظیم بازار به‌صورت روزانه شرایط بازار را رصد می‌کند. وی گفت: توافقی با فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای افزایش عرضه انجام شده است و شارژ کالاهای اساسی و شوینده‌ها در این فروشگاه‌ها بی‌وقفه ادامه دارد تا در دسترسی مردم به کالا هیچ خللی ایجاد نشود. وی گفت: به این ترتیب روند توزیع کالا بی‌وقفه در تمامی کشور ادامه خواهد داشت.

پایش مستمر تولید
سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز از رصد و پایش مستمر وضعیت تولید محصولات بهداشتی و ضدعفونی‌کننده خبر داد و گفت: از سازمان‌های صمت استانی درخواست کردیم به‌صورت مستمر وضعیت تولید واحدهای شوینده، بهداشتی و ضدعفونی‌کننده را مورد پایش قرار داده و درخصوص رفع مشکلات و مسائل مرتبط به این واحدها اقدامات سریع را با همکاری وزارت بهداشت و درمان در دستور کار خود قرار دهند. به گزارش «شاتا»، مهدی صادقی‌نیارکی افزود: تامین مواد اولیه تولید محصولات و ملزومات بهداشتی با همکاری خود واحدهای صنعتی در بخش‌های مختلف درحال پیگیری جدی است.

وی ادامه داد: تولید‌کنندگان این حوزه هم اکنون به‌صورت ظرفیت کامل درحال فعالیت بوده و همچنین شرایطی برای صدور مجوز ۲۴ ساعته برای تبدیل خطوط تولید برخی از واحدها به تولید محصولات شوینده ایجاد شده است. صادقی‌نیارکی تصریح کرد: البته تولیدکنندگان عزیز قول مساعد داده‌اند مصرف مورد نیاز مردم به محصولات بهداشتی و ضدعفونی‌کننده را تامین کنند و در سریع‌ترین زمان ممکن کمبودها برطرف شود. وی با تقدیر از حضور و همکاری موثر تولیدکنندگان در تامین نیاز مصرفی کشور به محصولات و ملزومات بهداشتی گفت: تامین مواد اولیه مورد نیاز تولیدات بهداشتی به‌ویژه محصولات ضدعفونی‌کننده، تسریع خواهد شد. سرپرست معاونت امور صنایع افزود: در نشست مشترکی که با تعدادی از تولیدکنندگان و روسای انجمن‌های شوینده، بهداشتی و ضدعفونی‌کننده برگزار شد نظرات و مسائل مرتبط با این حوزه تولید مطرح شد و در همین راستا رئیس انجمن تولیدکنندگان شوینده کشور به نمایندگی از تولیدکنندگان این حوزه اطمینان داد که در تامین شوینده‌ها در کشور مشکلی نخواهیم داشت و مازاد بر مصرف کشور نیز تولید داریم و حتی شرایط برای صادرات نیز وجود دارد. صادقی‌نیارکی اضافه کرد: نماینده تولیدکنندگان کالاهای ضدعفونی نیز اعلام کرد در تامین این اقلام هیچ محدودیتی وجود ندارد و واحدهای تولید‌کننده نیاز مصرفی کشور را به‌طور کامل تامین خواهند کرد و همچنین نماینده انجمن اتانول نیز با اشاره به ذخایر کافی الکل در کشور گفت: هیچ‌گونه کمبودی بابت تامین وجود ندارد. وی ادامه داد: نماینده تولید‌کنندگان مواد اولیه ماسک و گان نیز اعلام کرده تولیدات این حوزه با آخرین فناوری‌های روز دنیا در سطح کشور انجام می‌شود و هیچ‌ مشکلی در تامین نیاز بخش بهداشتی و درمانی و همچنین عموم مردم وجود ندارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: