کد خبر: ۱۷۲۹۲۸
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۹ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - 27 February 2020
شناسایی استارتاپ‌های فعال در حوزه تولید محتوا و زیرساخت‌های فضای مجازی از یک سال قبل در سازمان فناوری اطلاعات ایران آغاز شد، استارتاپ‌هایی که اکنون با دریافت مجوز از آموزش و پرورش بستر آموزش از راه دور را فراهم کرده‌اند.
   بانکداری ایرانی شناسایی استارتاپ‌های فعال در حوزه تولید محتوا و زیرساخت‌های فضای مجازی از یک سال قبل در سازمان فناوری اطلاعات ایران آغاز شد، استارتاپ‌هایی که اکنون با دریافت مجوز از آموزش و پرورش بستر آموزش از راه دور را فراهم کرده‌اند.

مهیا کردن زیرساخت برای استفاده در مواقع بحرانی، مانع از غافلگیری و ایجاد هرج و مرج می‌شود. با توجه به تعطیلی‌های مداوم مدارس در چند ماه اخیر و با شیوع ویروس کرونا، ایجاد بستر لازم برای آموزش از راه دور بیش از هر زمان دیگری ضرورت پیدا کرده است. 

شناسایی استارتاپ‌های حوزه آموزش و مهیا کردن زیرساخت برای ارائه محتوا در بستر فضای مجازی از حدود یک سال قبل در سازمان فناوری اطلاعات ایران آغاز شد، اما به دلایلی نتوانست سرعت رشد خوبی داشته باشد، به همین دلیل خیلی مورد توجه قرار نگرفت و مجوزها برای فعالیت آن‌ها به سختی صادر می‌شد.  

تا قبل از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس مقاومت‌هایی برای رشد این سبک آموزشی از سوی بدنه آموزش و پرورش وجود داشت، اما اکنون با توجه به نیاز به تردد کمتر، استفاده از زیرساختی که قبلا مهیا شده به خوبی راه را برای آموزش دانش‌آموزان و دانشجویان در فضای مجازی هموار کرده است.

صبح امروز محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در توییتی خبر از همکاری با وزارت علوم و آموزش و پرورش برای ایجاد امکانات ویژه جهت آموزش مجازی و از راه دور داد.

مشکات اسدی مشاور مشارکت زنان رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران روز پنج‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایران به شرح ساز و کار این شکل از آموزش، پرداخت.

اسدی که مدت‌هاست در حوزه آموزش دانش‌آموزان در زمینه کارآفرینی فعالیت می‌کند و به همین واسطه با استارتاپ‌های این حوزه نیز آشناست، در خصوص چگونگی شناسایی استارتاپ‌هایی که قرار است آموزش فضای مجازی با همکاری آن‌ها و آموزش و پرورش پیش برود، گفت: از یک سال قبل برای شناسایی استارتاپ‌های حوزه آموزش فراخوان دادیم. پس از ثبت‌نام و شناسایی آن‌ها را دسته بندی کردیم. از سوی بدنه آموزش و پرورش برای استفاده از فضایی که قابلیت ایجاد آن را داشتند، مقاومت‌هایی وجود داشت اما با شرایطی که پیش آمد این همکاری سرعت گرفت.



وی با اشاره به این که شرایط بحران در کنار عواقب منفی، توانسته این بار یک ویژگی مثبت به همراه داشته باشد، افزود: با شرایط اضطراری که برای آموزش دانش‌آموزان و دانشجویان به وجود آمده تا اندازه زیادی شاهد همراهی آموزش و پرورش هستیم. تعدادی از این استارتاپ‌ها از سوی آموزش و پرورش مجوز دارند، اما عده‌ای دیگر باید اعتبارنامه دریافت کنند.

اسدی گفت: با هماهنگی‌ها صورت گرفته سازمان برنامه‌ریزی و پژوهش‌های آموزش و پرورش، قرار است به سرعت این اعتبارنامه‌ها صادر تا فعالیت استارتاپ‌ها آغاز شود.   

وی با بیان این که استارتاپ‌های حوزه آموزش مدتها است مانند فنری نگه داشته شده بودند تا شرایط فعالیت‌ آنها مهیا شود، گفت: تقریبا از دو روز قبل با همراهی آموزش و پرورش پروسه‌ای که قبل از این به سختی و کندی طی می‌شد، سرعت گرفته است.

اسدی گفت: فعالیت‌های استارتاپ‌های حوزه آموزش و تولید محتوا علاوه بر کمک در حوزه آموزش مجازی، به پروسه هوشمندسازی مدارس هم کمک می‌کند، چون لایه خدمات این شبکه، به فعالیت استارتاپ‌های حوزه آموزش با نظارت آموزش و پرورش نیاز دارد.

مشاور مشارکت زنان رییس سازمان  فناوری اطلاعات ایران گفت: آغاز این فعالیت و پرداخت هزینه‌ها از سوی وزارت ارتباطات صورت گرفته است، اما اگر عزم جدی آموزش و پرورش آن را به مرحله اجرا درآورد. استارتاپ‌ها سه خدمات ارایه می‌دهند. پلتفرم‌هایی مانند فیلیمو محتوای رشدی که آموزش و پرورش تولید کرده را در اختیار مردم قرار می‌دهند.

وی افزود: در نوع دوم استارتاپ‌هایی مانند لایو بوک، پس از دریافت تایید آموزش و پرورش محتوایی را که خودشان تولید کرده‌اند در اختیار مدارس و دانش آموزان می‌گذارند. نوع سوم هم پلتفرم‌هایی مانند «ای‌سمینار» هستند که بستر برقراری ارتباط بین معلمین و دانش آموزان را فراهم می‌کنند تا معلم‌ها و اساتید محتوایی را که تولید کرده‌اند، انتقال دهند.

اسدی خاطرنشان کرد: سامانه نوآفرین سی. اس. آر (noafarincsr.ir) بستری است برای این که بدنه اکوسیستم استارتاپی کشور فعالیت‌های خود را در راستای مسئولیت اجتماعی را در قالب یک پروژه در آن به ثبت برسانند.

آن‌ها از طریق سامانه‌ای که سازمان فناوری اطلاعات ایران توسعه داده، اعلام می‌کنند که در مواقع بحران می‌توانند چه کاری انجام دهد. به این شکل می‌توان از خدمات استارتاپ‌ها برای مواقع خاص استفاده کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: