کد خبر: ۱۷۲۵۴۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - 23 February 2020
مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک‌مرکزی گفت: بی‌دقتی برخی بانک‌ها باعث کاهش تراکنش‌های بدون حضور کارت شده و وضعیت تراکنش‌ها بعد از ریزش به‌دلیل اجرای رمز دوم پویا درحال بهبود و جبران است.
مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک‌مرکزی گفت: بی‌دقتی برخی بانک‌ها باعث کاهش تراکنش‌های بدون حضور کارت شده و وضعیت تراکنش‌ها بعد از ریزش به‌دلیل اجرای رمز دوم پویا درحال بهبود و جبران است.

داوود محمدبیگی با بیان اینکه با اجرای طرح رمز دوم پویا کاهش موقتی در تراکنش‌های بدون حضور کارت رخ داده است، گفت: تراکنش‌های بدون حضور کارت کاهش یافته و متاسفانه دلیل اصلی آن عدم نظارت مناسب بانک‌ها بوده چراکه بانک‌ها تصور داشتند سرویس رمز دوم پویا را راه‌اندازی می‌کنند و سپس مشتریان نسبت به راه‌اندازی و استفاده از سرویس اقدام می‌کنند و همین موضوع باعث شده تا تراکنش‌های مبتنی بر رمز دوم کاهش یابد. مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک‌مرکزی ادامه داد: شبکه بانکی به‌خصوص بانک‌های بزرگ باید در زمینه بررسی سرویس رمز دوم پویا و پایش وضعیت مشتریان دقت و نظارت بیشتری داشته باشند تا کاهش تراکنش‌ها رفع شود. وی با اشاره به کاهش تراکنش‌های بدون حضور کارت اظهار کرد: بررسی بانک‌مرکزی نشان می‌دهد، تراکنش‌های درگاه پرداخت اینترنتی (IPG) کمتر از ۵ درصد کاهش داشته و تراکنش‌های کارت به کارت اینترنتی نیز ۲۵ درصد افت داشته است.

همچنین تراکنش‌های بدون حضور کارت مربوط به پرداخت قبوض نیز کاهش یافته و ریزش تراکنش در کانال تلفن بانک و USSD به سرعت درحال جبران است. وی افزود: نتایج بررسی‌ها  از روز پنج‌شنبه هفته گذشته تا به امروز نشان می‌دهد که کاهش تراکنش‌های بدون حضور کارت درحال رفع بوده و میزان تراکنش درحال رسیدن به زمان پیش از اجرای طرح است که امیدواریم با پیگیری‌های بانک‌مرکزی این موضوع بهبود یابد.

 وی درخصوص نقش کسب‌وکارهای اینترنتی به منظور افزایش اطلاع‌رسانی فعال‌سازی رمز دوم یکبار مصرف خاطرنشان کرد: سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی باید اقدامات لازم برای اطلاع‌رسانی و آموزش مشتریان برای فعال‌سازی و استفاده از رمز پویا را در کنار بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت الکترونیک انجام دهند تا کسب‌وکار آنها با مشکلی مواجه نشود. وی تاکید کرد: بانک‌مرکزی از مسیر رمز دوم پویا باز نخواهد گشت و بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت باید به یکدیگر کمک کنند و مشکلات و چالش‌های رمز دوم یکبار مصرف را رفع کنند.

 مدیر اداره نظام‌های پرداخت ادامه داد: وضعیت رمز دوم پویا رو به بهبود است و امید داریم با جلساتی که با معاونت فناوری بانک‌ها در روزهای آینده خواهیم داشت، گامی مهم برای رفع چالش‌ها برداریم و تاکید داریم که بانک‌ها ملزم هستند آمارها را بررسی کنند و اطلاع‌رسانی لازم را درخصوص رمز پویا و معافیت مجموع تراکنش روزانه صد هزار تومان با رمز دوم ایستا را انجام دهند. محمد بیگی با بیان اینکه بانک‌مرکزی احتمال کاهش تراکنش با رمز دوم پویا را تخمین زده بود، اظهار کرد: قبل از اجرای طرح رمز دوم پویا، تخمین زده بودیم که با اجرای رمز یکبار مصرف حدود ۲۵ درصد از تراکنش‌های اینترنتی کاهش پیدا می‌کند و نگرانی وجود داشت چراکه خرید مقداری دشوارتر می‌شود اما تلاش داریم چالش‌ها را رفع کنیم تا در روزهای پایانی سال به‌عنوان روزهای اوج خرید اینترنتی در کشور و استفاده از خدمات پرداخت الکترونیک، شاهد سیستمی بدون مشکل باشیم.  

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک‌مرکزی درخصوص رمز دوم پویای پیامکی و مشکلات تاخیر در ارسال پیامک تاکید کرد: بانک‌مرکزی با اپراتورهای تلفن همراه از سه ماه پیش هماهنگی برای اجرای رمز دوم یکبار مصرف را آغاز کرد و مانوری نیز سه هفته گذشته به منظور بررسی زمان ارسال رمز دوم پویا در تمامی استان‌ها برگزار شد که نتایج میانگین زمان ارسال پیامک رمز دوم یکبار مصرف به اپراتورها و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای بررسی و بهبود ارسال شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: