کد خبر: ۱۷۲۴۸۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۱ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - 22 February 2020
نقش بانک تجارت در اقتصاد ایران در سال 98
بانک تجارت نقش مهمی در تامین مالی خرد در حوزه های تولید، بازگانی وخدماتی ایفا کرده و توانسته بیش از 10 درصد از کل مبلغی که بانک‌ها در این حوزه و در این مدت تسهیلات داده‌اند به بانک تجارت تعلق دارد.

بانکداری ایرانی بانک تجارت نقش مهمی در تامین مالی خرد در حوزه های تولید، بازگانی  وخدماتی در ده ماهه منتهی به 30 دی 98 که اقتصاد ایران در وضعیت بحرانی قرار داشت، ایفا کرده و توانسته بیش از 10 درصد از کل مبلغی که بانک‌ها در این حوزه و در این مدت تسهیلات داده‌اند به بانک تجارت تعلق دارد. 
 
به گزارش   بانکداری ایرانی  ، تامین مالی خرد از جمله وظایف تعریف شده بانک ها در سطح جهانی است. در واقع بانک ها تاسیس شده‌اند که علاوه بر نگهداری پس انداز مردم به آنها کمک کنند تا بتوانند به کسب و کارهای خود ورود کرده و بدون دغدغه از بانک‌ها سرمایه جذب کنند.
 
بخش های تولیدی، بازدگانی و خدماتی مهمترین بخش هر اقتصادی هستند که نیاز به تامین مالی بانک ها دارند و اگر بانک‌ها برای آنها تامین مالی نکنند قطعا اقتصاد هر کشوری با مشکلات رو به رو می‌شود. 
 
یکی از حوزه‌های که بانک‌ها در آن ورود کرده و اقدام به تامین سرمایه فعالان اقتصادی و بنگاه‌ها می‌کنند اعطای تسهیلات با سرفصل مشارکت مدنی است که در واقع برای بانک‌ها شاید درآمد کمتری داشته‌باشد اما می‌تواند در اقتصاد کشورها مفید باشد. 
 
در واقع مشارکت مدنی عبارت از ترکیب سرمایه نقدی بانک و سرمایه نقدی و غیر نقدی متقاضی در یک فعالیت اقتصادی است که در زمینه‌های تولیدی، بازرگانی و خدماتی به مدت معین و با قصد انتفاع طرفین رخ می‌دهد.شرایط متقاضی به این شرح است که افراد حقیقی و حقوقی که با توجه به نوع فعالیت و معامله مورد نظر می توانند برای اجرای پروژه یا معامله ای خاص با بانک مشارکت کنند، در صورت ارائه مدارک مورد نیازو فراهم بودن شرایط اعطای تسهیلات می‌توانند طرف معامله مشارکت مدنی بانک قرار گیرد.  دوره مشارکت مدنی ۱ سال میباشد و در مواردی تا ۳ سال قابل تمدید بوده و حداکثر مشارکت بانک در هر شرکت مدنی 80 درصد کل سرمایه هر شرکت مدنی تعیین می شود.
 
بر اساس این گزارش بانک تجارت یکی از بانک های موفق در این حوزه بوده است چرا که از سال 96 تا 98 در بازه زمانی ده ماهه منتهی به 30دی هر سال شاهد رشد فزاینده در این حوزه هستیم هرچند که درآمد آن حتی کمتر هم شده است لذا بانک تجارت در بخش تولید بیش از دیگر بخش ها تمرکز کرده و حتی جذابیت درآمدی دیگر بخش ها هم نتوانسته این بانک را از این کار منصرف کند. 
 
برهمین اساس ، تسهیلات مشارکت مدنی بانک تجارت از سال 96 تا 98 بیش از دوبرابر شده و از 119 هزار میلیارد ریال به 256 هزار میلیارد ریال رسید اما درآمد بانک در همین دوره از 29 هزار میلیارد ریال به 25 هزار میلیارد ریال رسید که در واقع گویای آن است که دغدغه بانک  در درجه اول تامین مالی بنگاه های اقتصادی خرد و در درجه دوم کسب سود و درآمد برای سهامداران است که آن هم محقق شده است تاجایی که زیان خالص خود را در ماه های اخیر بیش از 50 درصد کاهش داده و به مرزسود آوری نزدیک شده است. 
 
بر اساس این گزارش، بانک تجارت در 10 ماهه منتهی به دی 98 بالغ بر 256 هزار و 566 میلیارد ریال تسهیلات بابت مشارکت پرداخت کرده بود که بر اساس آن 25 هزار میلیارد ریال درآمد کسب کرد.
 
این در حالی است که در ده ماهه منتهی به دی 97 حدود 112 هزار میلیارد ر یرال تسهیلات  با سرفصل مشارکت مدنی پرداخت شده که درآمد 26 هزار میلیارد ریال شد.
 
همچنین در ده ماهه منتهی به 30 دی 96  بانک تجارت 119 هزار میلیارد ریال تسهیلات مشارکت مدنی پرداخت کرده بود که از این محل 29 هزار میلیارد ر یال درآمد کسب کرده بود .
 
لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: