کد خبر: ۱۷۲۴۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - 19 February 2020
سازمان تجارت جهانی پیش ‌بینی کرده است که تجارت جهانی کالاها در ماه‌ های آینده به دلیل اختلالات ناشی از شیوع ویروس کرونا در فعالیت بازرگانی بین‌المللی، با افتی نسبی همراه شود.

سازمان تجارت جهانی پیش ‌بینی کرده است که تجارت جهانی کالاها در ماه‌ های آینده به دلیل اختلالات ناشی از شیوع ویروس کرونا در فعالیت بازرگانی بین‌المللی، با افتی نسبی همراه شود.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا) و به نقل از بلومبرگ، شاخص بارومتر تجارت کالای WTO در دسامبر به ۹۵.۵ واحد و در ماه نوامبر به ۹۶.۶ واحد رسید.

بر اساس این گزارش، رقم ۱۰۰ واحد در این متغیر به معنی روندهای رشد میان مدت است.  در حالی که رقم بالاتر از ۱۰۰ رشد بالاتر و رقم پایین تر از ۱۰۰ رشد کمتر را نشان می‌دهد.

سازمان جهانی تجارت در این گزارش اعلام کرده است، تهدیدات سلامت و سایر تحولات جهانی در چند ماه نخست سال ممکن است موجب کاهش آهنگ رشد تجاری در جهان شود.

در این گزارش آمده است، حجم تجارت کالا در جهان طی سه ماهه سوم سال ۲۰۱۹ به میزان ۰.۲ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۸ افت کرده است. در حالی که، جدیدترین آمار بارومتر تجارت کالای WTO هیچ نشانی از بهبود پایدار تجارت ندارد بلکه نشان دهنده این است که، تجارت جهانی ممکن است در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ کاهش پیدا کند با این حال این موضوع تا اواسط سال که آمار قابل دسترس خواهند بود، مشخص نمی‌شود.

افت تجارت در ماه‌های گذشته به دلیل کاهش حمل کانتینری و کالاهای کشاورزی بوده است و بررسی آمار اخیر نشان می دهد سفارش های صادرات، حمل هوایی بار و قطعات الکترونیکی با وجود پشت سرگذاشتن روند منفی، در حال ورود به منطقه ثبات بوده و در ماه های آینده به مدا رشد نزدیک تر شوند.

آمریکا و چین ماه میلادی گذشته توافقی را برای پایان دادن به مناقشات تجاری دوجانبه امضا کردند. در این بین انگلیس و اتحادیه اروپا تلاش می‌کنند پس از جدایی رسمی لندن از این بلوک، یک توافق تجاری منعقد کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: