کد خبر: ۱۷۱۵۳۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۱ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - 30 January 2020
گاهی اخبار تاریخ‌گذشته سر از رسانه‌ها در می‌آورند که باعث نگرانی ذی‌نفعان آن می‌شوند؛ این بار نیز خبر ممنوعیت صادرات ۴۱ قلم کالا از سیستان و بلوچستان در حالی مطرح می‌شود که موضوع جدیدی نیست و به سال گذشته مربوط می‌شود و به نوعی تاریخ گذشته است.
 بانکداری ایرانی -   گاهی اخبار تاریخ‌گذشته سر از رسانه‌ها در می‌آورند که باعث نگرانی ذی‌نفعان آن می‌شوند؛ این بار نیز خبر ممنوعیت صادرات ۴۱ قلم کالا از سیستان و بلوچستان در حالی مطرح می‌شود که موضوع جدیدی نیست و به سال گذشته مربوط می‌شود و به نوعی تاریخ گذشته است.

واقعیت اینکه در روزهای گذشته فهرستی از ۴۱ قلم کالا در کانال گمرک منتشر شد که نشان می‌ دهد صادرات این اقلام از استان سیستان و بلوچستان تا اطلاع ثانوی ممنوع شده و این اقلام کالاهای اساسی همچون گندم، آرد، ذرت، جو، یونجه و ... را شامل می شود. 

بررسی ها گویای آن است که این خبر در حالی اعلام می شود که بحث صادرات کالاهای کشاورزی از سال گذشته ممنوع اعلام شده و مربوط به این روزها نیست. 

خبرنگار اقتصادی ایرنا با پیگیری خود از گمرک درباره جزئیات این خبر نیز نشان می‌دهد که ممنوعیت صادرات ۴۱ قلم کالای اساسی از سیستان و بلوچستان موضوع جدیدی نیست.

ماجرا از این قرار است که رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان سیستان وبلوچستان به تازگی، لیست اقلام ممنوعه صادراتی را جمع‌آوری و  بعد از گذشت چند ماه و یا چند سال، بار دیگر آن را اعلام کرده است،‌ موضوعی که باعث ایجاد جو خبری درباره موضوع شده است. 

اتفاق مزبور نخستین بار نیست که جو روانی صادرکنندگان را در کشور مخدوش کرده و ابلاغیه‌های تاریخ گذشته سر از اخبار درمی‌آورد و موجی از نگرانی را ایجاد می‌کند.

چندی پیش نیز خبری درباره محدودیت‌ دولت عراق برای واردات محصولات کشاورزی ایرانی منتشر شد. این موضوع نه تنها دغدغه صادرکنندگان را افزایش داد،‌حتی باعث ایجاد موج منفی بین مردم شد، اما بعد از آن به گفته یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران مشخص شد که این محدودیت موضوع جدیدی نیست و تاریخ نامه آن مربوط به زمان‌های گذشته است، اما  وقتی یک خبرگزاری خبر تاریخ گذشته را مجدد منتشر می‌کند رسانه‌های ضد ایرانی عراق نیز آن را بازتاب می‌دهند و این موضوع موج منفی علیه ایران ایجاد می‌کند.

با توجه به شرایط سخت تحریم اقتصادی که به صورت یک جانبه از سوی آمریکا به اقتصاد ایران تحمیل شده باید دید که چرا برخی ممنوعیت‌های تاریخ گذشته دوباره به صدر اخبار باز می‌گردند. آن هم در شرایطی که صادرکنندگان به عنوان سربازان جنگ اقتصادی وظیفه تامین ارز را بر عهده دارند تا بتوان از این شرایط عبور کرد. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: