کد خبر: ۱۷۱۳۷۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - 27 January 2020
یکشنبه سکه یک قدم دیگر به مرز 5 میلیون تومان نزدیک شد و 4 میلیون و 950 هزار تومان قیمت خورد. درحالی‌که نرخ دلار در بازار تهران دیروز تنها 2/ 0 درصد افزایش یافته بود، قیمت سکه 6/ 0 درصد رشد کرد.
یکشنبه سکه یک قدم دیگر به مرز 5 میلیون تومان نزدیک شد و 4 میلیون و 950 هزار تومان قیمت خورد. درحالی‌که نرخ دلار در بازار تهران دیروز تنها 2/ 0 درصد افزایش یافته بود، قیمت سکه 6/ 0 درصد رشد کرد. 

بخشی از این تفاوت در رشد را می‌توان در روند صعودی این هفته طلای جهانی و چشم‌انداز رشد بیشتر قیمت اونس طی روزهای آینده دانست. 

56 درصد کارشناسان در نظرسنجی کیتکو صعود قیمت طلا در هفته آتی را برآورد کردند. محدودیت‌های کمتر خرید سکه نسبت به ارز هم عامل دیگری است که به سبقت گرفتن قیمت سکه از دلار منجر شده است. درحالی‌که بازدهی از ابتدای سال دلار به 3 درصد و سکه به 5/ 6 درصد رسیده است، همچنان بسیاری از کارشناسان عقیده دارند ارزش ذاتی سکه بیش از قیمت فعلی آن است.



هفته قبل شیوع نوعی بیماری مرگبار و مرموز در چین و برخی از دیگر کشورها موجب اضطراب عمومی شد و تقاضای طلا را به‌عنوان پناهگاه امن سرمایه‌گذاران افزایش داد. به این ترتیب قیمت اونس در بازار جهانی طی هفته گذشته 9/ 0 درصد صعود کرد و نهایتا در اوج دو هفته اخیر یعنی 1571 دلار قرار گرفت. از سوی دیگر بازدهی اوراق قرضه 10 ساله آمریکا به کف دو هفته گذشته برگشت که عامل دیگری برای افت قیمت طلای جهانی شمرده می‌شود. در آخرین نظرسنجی کیتکو از 17 متخصص 10 نفر روند صعودی، 5 نفر روند خنثی و تنها 2 نفر نزول بهای طلا را پیش‌بینی کردند. اخبار بیشتر پیرامون ویروس جدید در کنار نشست سه‌شنبه و چهارشنبه فدرال رزرو آمریکا مسیر هفته آینده فلز زرد را تعیین خواهند کرد.

آغاز و پایان متفاوت «تسه»‌ها

هر ورقه تسهیلات مسکن دی 97 که در سه جلسه معاملاتی اخیر 5/ 3 درصد صعود کرده، یکشنبه به قیمت 45 هزار و 769 تومان معامله شد. دیروز قیمت پایانی (متوسط) اکثر «تسه»‌ها مثبت بود و به‌طور میانگین 6/ 0 درصد افزایش یافت. با وجود این، بهای «تسه»‌ها در آخرین معامله به‌طور متوسط با افت 5/ 1 درصدی همراه شد. آمارها حاکی از آن است که معاملات مسکن پایتخت در دی‌ماه 13 درصد نسبت به آذر افزایش یافته است. همچنین قیمت واحدهای مسکونی در این مدت 3 درصد افزایش یافته است که نشان از کم شدن شتاب رشد قیمت‌ها در بازار مسکن دارد. در سوی دیگر بانک مسکن همچنان در حال بررسی طرح وام اجاره مسکن است. معاون وزیر اقتصاد اخیرا اعلام کرد نرخ سود این نوع وام احتمالا 18 درصد خواهد بود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: