کد خبر: ۱۷۱۱۸۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۹ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - 22 January 2020
نشست مقدماتی رٶسا و مدیران سازمان اوقاف و امور خیریه و دانشگاه آزاد اسلامی به منظور انعقاد قرارداد همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک راه‌اندازی گلخانه تولید بذر هیبرید پیش از ظهر امروز برگزار شد.
 
بانکداری ایرانی - نشست مقدماتی رٶسا و مدیران سازمان اوقاف و امور خیریه و دانشگاه آزاد اسلامی به منظور انعقاد قرارداد همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک راه‌اندازی گلخانه تولید بذر هیبرید پیش از ظهر امروز برگزار شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از  سازمان اوقاف و امور خیریه، مقدمات و تمهیدات امضای قرارداد همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک راه‌اندازی گلخانه تولید بذر هیبرید با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی -رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه -و محمد مهدی طهرانچی -رئیس دانشگاه آزاد اسلامی- و جمعی از مدیران و مسئولان این دو دستگاه پیش از ظهر امروز طی نشستی مشترک در ساختمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

محمد مهدی طهرانچی-رئیس دانشگاه آزاد اسلامی- در ابتدای این نشست دانشگاه آزاد اسلامی را یک سرمایه ملی دانست و گفت: بخشی از سرمایه این دانشگاه به صورت هبه و بخش دیگری از طریق سنت وقف در شهرهای مختلف به دست آمده است.

وی ادامه داد: اساسا توسعه علم در دوره تمدنی ما مبتنی بر وقف بوده است. بخشی از دانشگاه‌های بزرگ دنیا - چیزی حدود ۳۰ درصدشان - مبتنی بر وقف شکل گرفته‌اند و ما نیازمند این هستیم که وقف را در حوزه دانشگاه توسعه بدهیم.

طهرانچی تصریح کرد: بعد از دوره پهلوی اول ما دیگر موقوفه بزرگی نداشته‌ایم به علت نبودن شفافیت، اطمینان مردم برای وقف کردن اموال خود از بین رفته بود و این لزوم شفافیت و دقت در بهره‌وری از موقوفات را مطالبه می کند.

وی افزود: ما از این جهت که به دنبال توسعه وقف هستیم ارتباط با سازمان اوقاف را به صورت نظام‌مند ادامه می‌دهیم و در معرض دید مردم قرار خواهیم داد به همین دلیل حضور دکتر خاموشی در دانشگاه آزاد را در حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان و گسترش وقف بسیار موثر می‌دانیم.

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی- رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه-در بخش دیگری از این نشست در سخنانی به اولویت‌های مدیریتی این سازمان اشاره کرد و گفت: بنده فروش وقف را هم از لحاظ فقهی هم از لحاظ عرفی جایز نمی‌دانم. بحث دیگر اینکه تبدیل به احسن موقوفه با پول هم به ضرر وقف خواهد بود بلکه تبدیل به احسن‌ها باید با ملک صورت بگیرد.

وی افزود:جالب است که بدانید که میزان ورودی سرمایه درآمدی وقف از زمان مسئولیت بنده تا الان ۷۷ درصد کاهش داشته است چون ما موقوفه‌ای را نفروخته‌ایم و این میزان باید به صد درصد برسد این در حالی است که درآمد اوقاف نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

خاموشی ادامه داد: در مورد سرقفلی‌ها هم باید فکری بکنیم. معتقدم برای افزایش بهروه‌وری وقف باید کارکردهای دیگری را از نو تعریف کرد. ما ماده پنج وقف را که نصب امین باشد جدی گرفتیم و الان می‌شود وجدان کرد که در یک سال اخیر بهره‌وری از موقوفات افزایش داشته است.

خاموشی به چندین هزار موقوفه و رقبه مربوط به آموزش و پرورش اشاره کرد و یادآور شد:کارشناسانی که خبرویتی در این زمینه داشته‌اند تعیین کرده‌ایم تا بر کنشها و فعالیت این موقوفات و رقبات نظارت داشته باشند.

وی در ادامه به تبیین و تشریح وضعیت و فعالیت‌های موقوفات حوزه دارو و درمان، موقوفات دانشگاهی، موقوفات دانش‌بنیان از جمله موقوفه البرز و موقوفه دانش‌سلامت کوثر پرداخت و بر لزوم تولید علم در کشور و ارزان‌سازی کالاهای مورد نیاز مردم و نقش مهم وقف در این زمینه تاکید کرد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش پایانی سخنانش اضافه کرد:ما با دانشگاه آزاد در زمینه وقف دانش‌بنیانها و شتاب‌دهنده‌ها خیلی جهشی پیش خواهیم رفت. همین تولید بذر گلخانه‌ای و بذر فضای باز که ما با مشارکت دانشگاه آزاد وارد عمل شده‌ایم از نیازهای مهم جامعه و به آذوقه مردم مرتبط است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: