کد خبر: ۱۷۱۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۷ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - 21 January 2020
سامانه هدایت رمز یکبار مصرف تحت عنوان «هریم» برای ارسال رمز دوم پوياي پيامکي در بانک قرض الحسنه مهرايران عملياتي ‌شد.
سامانه هدایت رمز یکبار مصرف تحت عنوان «هریم» برای ارسال رمز دوم پوياي پيامکي در بانک قرض الحسنه مهرايران عملياتي ‌شد.

به گزارش روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهرایران، با توجه به اجرای طرح رمز دوم پویا و عملياتي شدن سامانه هدايت رمز يکبار مصرف تحت عنوان هريم، انجام تمامي تراکنش‌هاي بدون حضور کارت با كارت‌هاي اعتباري و نقدي، نيازمند رمز دوم يكبار مصرف مي باشد و رمزهاي ايستا به زودي به طور كلي غير فعال خواهد شد.

این رمزها به صورت موقت در یک بازه زمانی برای انجام تراکنش قابل استفاده است، همچنين امکان دريافت رمز پوياي پيامکي با ايجاد سامانه هريم توسط بانك مركزي و هماهنگي شبكه بانكي فراهم شده كه آن دسته از مشتريان داراي تلفن همراه هوشمند كه قصد ندارند تا نرم افزار رمز ساز «ارس» را دريافت و فعال كنند يا صاحبان تلفن همراه غير هوشمند مي‌توانند نسبت به تاييد شماره تلفن همراه از طريق مراجعه به شعب بانك قرض الحسنه مهرايران، رمز يكبار مصرف را به سادگي از طريق پيامك دريافت كنند.

البته باید توجه داشت که رمز پویای پیامکي براي تمامي مشترياني که شماره تلفن همراه صحيح دارند، فعال شده و نيازي به مراجعه به شعب وجود ندارد.

بنا بر پیاده سازی‌های انجام شده، پس از تکمیل فيلد شماره کارت توسط کاربر، پيغام «مشتري گرامي، چنانچه از طريقي مانند برنامه کاربردي موبايلي، رمز پوياي خود را دريافت نموده‌ايد، نيازي به فشردن دكمه درخواست رمز پويا نيست. در ادامه، رمز پوياي خود را درقسمت رمز دوم كارت وارد نماييد». در واقع اگر رمز دوم پويا را از طريق كد دستوري يا نرم فزار رمزساز فعال كرده‌ايد، مي‌توانيد از طريق كد USSD يا نرم افزار رمزساز رمز يكبار مصرف را دريافت و براي انجام تراكنش در قسمت رمز دوم وارد كنيد اما در غير اينصورت بايد بر روي دكمه درخواست رمز پويا از طريق هريم كليك كنيد.

در الزامات هریم شاپرک منتشر شده، شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت، سامانه هریم را تحت عنوان دکمه «درخواست رمز پویا» در بخش‌هايي که نياز به رمز دوم دارد اضافه مي‌كنند كه داراي ثانيه شمار بوده و از زمان ارسال درخواست توسط مشتري ۲ دقيقه يا ۱۲۰ ثانيه اعتبار دارد؛ با فشردن اين دكمه، بانك صادر كننده رمز يكبار مصرفي را توليد و به شماره تلفن اعلام شده از سوي مشتري به صورت پيامكي ارسال مي‌كند كه مشتري با وارد كردن آن در كادر رمز دوم و ارائه ساير اطلاعات كارت تراكنش را انجام مي‌دهد؛ در اين بخش پيام «مشتري گرامي، درخواست شما به بانك صادركننده ارسال شد؛ درصورت صحت اطلاعات وارد شده، رمز پويا از طريق پيامك به شماره تلفن همراه تاييده شده‌‍ شما ارسال خواهد شد» را دريافت خواهد كرد.

بر اساس دستورالعمل اعلام شده از سوی شاپرک، زمانی که مشتری بر روی دکمه درخواست رمز پويا کليك مي‌كند، رمز ارسال مي‌شود اما اگر به هر دليلي رمز ارسال نشد، مشتري بايد تا اتمام مهلت زمان ارسال رمز يعني ۱۲۰ ثانيه منتظر بماند و پس از اين زمان پيام دريافت مجدد رمز پويا را كاربر مشاهده مي‌كند كه با فشردن دوباره دكمه رمز پويا براي كاربر ارسال مي‌شود، حداكثر تعداد مرتبه مجاز در ارسال درخواست رمز پوياي پيامكي براي صفحه پرداخت برنامه كاربردي موبايلي، پنج (۵) مرتبه است، اما در صورتي كه مشتري نتواند رمز پوياي پيامكي را دريافت و آن را در كادر رمز دوم پس از پنج بار درخواست ارسال رمز وارد كند، دارنده كارت به صفحه تراكنش ناموفق هدايت مي‌شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: